Circa 21.500 de elevi din judeţ vor trece, în următoarele două luni, prin focul simulărilor examenelor naţionale. Este vorba despre elevii claselor a VIII-a şi cei din clasele a XI-a şi a XII-a.
Potrivit insp. Laura Hacman, purtător de cuvânt în cadrul Inspectoratului Şcolar Judeţean (IŞJ) Suceava, „7.734 de elevi sunt aşteptaţi să susţină simularea examenului de evaluare naţională. Cât priveşte elevii de clasa a XI-a, care în acest an vor susţine în premieră acest tip de evaluare, 6.989 de liceeni de la zi, 384 de la frecvenţă redusă (FR) şi 52 de elevi de la seral vor susţine simularea. Totodată, înscrişi în clasa a XII-a sunt 6.344 de elevi, dintre care 5.742 de la învăţământul de zi”.
Simularea evaluării naţionale a elevilor de clasa a VIII-a va avea loc în perioada 18-20 februarie, iar cea a bacalaureatului, pentru elevii claselor a XI-a şi a XII-a, între 3 şi 7 martie. Elevii de clasa a XI-a, care vor simula pentru prima dată bacalaureatul, vor susţine doar două probe: română şi matematică sau istorie.
Notele nu se trec în catalog
Simulările sunt organizate pentru a-i familiariza pe elevi cu rigorile unui examen, dar şi pentru a îmbunătăţi rezultatele de la examenele de la finalul studiilor gimnaziale sau liceale.
Disciplinele la care se organizează simularea evaluării naţionale pentru elevii clasei a VIII-a sunt: limba şi literatura română (18 februarie), limba şi literatura maternă (19 februarie) şi matematică (20 februarie), potrivit calendarului făcut public săptămâna trecută de Ministerul Educaţiei Naţionale. Rezultatele vor fi afişate în 7 martie.
Simularea probelor scrise ale examenului de bacalaureat pentru elevii claselor a XI-a şi XII-a are următorul calendar: limba şi literatura română (3 martie), limba şi literatura maternă (4 martie), proba obligatorie a profilului (5 martie) şi, doar pentru elevii claselor a XII-a, proba la alegere a profilului şi specializări (7 martie). Rezultatele vor fi afişate în 14 martie.
Rezultatele obţinute de elevi la simulări nu se trec în catalog. Notele vor fi analizate la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ, prin discuţii individuale cu elevii, dezbateri la nivelul clasei, şedinţe cu părinţii, precum şi la nivelul consiliului profesoral.
În anul şcolar 2012-2013, IŞJ Suceava a organizat două sesiuni de simulare a examenului de bacalaureat (în februarie şi mai) şi o sesiune pentru elevii claselor a VIII-a, cele mai slabe rezultate înregistrându-se la matematică.
Liceele organizează deja ore de pregătire suplimentară
Pentru ca rezultatele de la examenele din vara acestui an să fie unele satisfăcătoare, managerii liceelor din judeţ au iniţiat deja un set de măsuri. În acest sens, colectivele de profesori ale liceelor sucevene au întocmit un program de pregătire gratuită pentru disciplinele de examen.
Mai mult de atât, în unele instituţii de învăţământ sucevene organizarea meditaţiilor a debutat chiar de la începutul anului şcolar 2013-2014.
Potrivit prof. Gabriela Cazac, director adjunct al Colegiului Naţional „Mihai Eminescu” Suceava, „pregătirea elevilor pentru examenele naţionale a început din data de 1 octombrie 2013. Se fac meditaţii la toate disciplinele de examen, accentul fiind pus pe matematică şi limba şi literatura română. Orele de pregătire au loc fie înaintea cursurilor elevilor, fie imediat după ce aceştia termină orele. În general, se organizează şedinţe de câte o oră şi jumătate, pe tematici dinainte stabilite”. Cât despre prezenţa elevilor la aceste ore de pregătire, Gabriela Cazac a menţionat că elevii vin într-un număr mare, însă este de aşteptat ca prezenţa acestora să fie mai scăzută odată cu apropierea testărilor.
De partea cealaltă, prof. Virginel Iordache, director al Colegiului Naţional de Informatică „Spiru Haret” Suceava, a declarat că a întocmit un grafic ce cuprinde calendarul şi tematicile orelor de pregătire suplimentară încă din toamna anului trecut. „Consultând graficul, elevii pot alege să participe la meditaţiile unui alt profesor decât cel de la clasă”, a spus Iordache. Acesta a mai completat că orele suplimentare efectuate de profesori nu sunt plătite şi că, faţă de anul trecut, se constată o creştere a interesului manifestat de elevi pentru aceste meditaţii. „Cel puţin la orele de matematică şi limba română, prezenţa este mult mai numeroasă”, a spus managerul colegiului.