Ancheta în cazul teribilului accident cu trei morţi din noiembrie 2012 de la pilonul şoselei de centură, la intrarea în Suceava dinspre Gura Humorului, se apropie de final. La finele anului trecut a fost finalizată expertiza de specialitate dispusă în dosarul înregistrat la Parchetul de pe lângă Judecătoria Suceava, iar concluziile de acolo nu sunt deloc favorabile şoferului care conducea camionul cu lemne în seara de 17 noiembrie 2012.
Circula cu peste 80 de kilometri la oră, într-o zonă limitată la 30 km/h
În acea zi de noiembrie, după lăsarea întunericului, pe o ceaţă densă, şoferul camionului, Dorin Sandu, în vârstă de 48 de ani, din comuna Bosanci, venea spre Suceava, cu lemn din zona de munte. Alături de el se afla un consătean în vârstă de 64 de ani, pentru care şoferul făcea transportul, şi nepotul în vârstă de 10 ani al vârstnicului.
Şoferul camionului, care avea o lungă experienţă în condus, nu s-a mai putut opri. Cei trei oameni au fost striviţi între zid şi încărcătura de lemn care a pătruns în cabină.
Conform expertizei, realizată în baza măsurătorilor de la faţa locului şi a calculelor tehnice, şoferul rula premergător impactului cu o viteză de aproximativ 82-84 de kilometri la oră. În momentul în care a văzut pilonul şi a frânat, acesta a mai reuşit să reducă viteza doar până la 58-60 de kilometri la oră, aceasta fiind viteza calculată pentru momentul impactului fatal. Expertul precizează că dacă ar fi fost respectată limita de viteză, conform indicatoarelor, de 30 de km/h, tragedia era evitată.
Cu viteză şi supraîncărcat, camionul a alunecat ca o sanie spre zid
Mai mult, vehiculul greu nu s-a putut opri şi din cauză că era supraîncărcat. Conform expertizei, maşina avea o încărcătură de 10.000 de kilograme, faţă de 4.450 de kilograme, sarcina utilă maximă autorizată pentru camionul MAN.
Aşadar, cu viteză ridicată şi încărcătură foarte mare, mult peste capacitatea vehiculului, camionul s-a izbit violent de zid. Practic, în momentul în care şoferul a frânat, vehiculul a alunecat ca o sanie spre pilon.
În expertiză se mai arată şi că urmele de frânare ale maşinii diferă de la o roată la alta, semn că sistemul de frânare avea deficienţe.
Concluzia expertizei este că accidentul putea fi evitat de şofer dacă acesta respecta regimul legal de viteză impus pe acest drum sau dacă circula cu încărcătură cel mult egală cu greutatea utilă maximă autorizată.
Lipsa lămpilor cu lumină galbenă intermitentă, singura problemă legată de semnalizare în expertiza tehnică judiciară
Cât despre semnalizarea pilonului, care, la acea vreme, era mult mai deficitară decât cea de acum, după cum au admis şi autorităţile, expertul judiciar a arătat că ar fi fost necesare lămpi cu lumină galbenă intermitentă, ca măsuri suplimentare de semnalizare. Prezenţa acestora nu este prevăzută însă expres de lege, condiţii în care, conform expertizei, executantul lucrării nu poate fi tras la răspundere pentru această problemă.
De precizat că după producerea accidentului cu trei morţi, Poliţia Rutieră a dispus semnalizarea suplimentară a zonei, fapt care s-a realizat în mai multe rânduri.
Expertiza tehnică a fost contestată de avocatul rudelor victimelor, care se declară revoltate că ancheta se îndreaptă spre găsirea unui singur vinovat: mortul. Între timp, organul de cercetare penală a admis efectuarea unui supliment de expertiză tehnică auto, care trebuie să stabilească în ce măsură semnalizarea cu lămpi cu lumină intermitentă putea evita tragedia.
Mai trebuie amintit că plângerea penală formulată din acest caz îl vizează pe un inginer, Romeo Prodan, din partea firmei SC CF Iaşi, care răspundea de semnalizarea în zonă. Acesta este cercetat pentru ucidere din culpă, însă la cum decurge ancheta toate indiciile duc spre o soluţie de scoatere de sub urmărire penală a acestuia.
Doar morţii sunt de vină?
Moartea unui tânăr în vârstă de 21 de ani, pe 3 ianuarie 2014, zdrobit de „Zidul Morţii”, exact în locul în care au murit cei trei oameni în noiembrie 2012, şi exact în aceleaşi condiţii de ceaţă densă, a declanşat o adevărată problemă naţională legată de pilonul amplasat în mijlocul DN 17.
Deşi, în mod cert, cele două tragedii au avut în prim plan viteza neadaptată, totuşi pilonul ridicat în mijlocul drumului este un pericol, cu atât mai mult cu cât zona este în şantier din 2008.
Amendă pentru deficienţe privind semnalizarea în decembrie 2013
Referitor la semnalizarea pilonului, nu mai departe de luna decembrie 2013, Poliţia Rutieră a amendat cu 3.360 de lei firma care a lucrat în zonă, pentru deficienţe privind semnalizarea. Mai exact, PoliţiaRutieră a cerut înălţarea unor indicatoare de presemnalizare, măsură care nu a fost pusă în aplicare.
Conform proiectului, în zonă se va amenaja un sens giratoriu, lucrare ce trebuia finalizată de multă vreme, însă a fost abandonată la jumătate. Nici deschiderea amenajării rutiere nu este însă o soluţie cu mult mai fericită în condiţiile în care intrarea în sensul giratoriu dinspre Gura Humorului este prevăzută într-un unghi la fel de strâns ca şi acum.
Ar fi nevoie de o modificare a proiectului care să permită lărgirea şoselei, astfel ca şoferii care vin dinspre Gura Humorului să aibă un unghi mult mai larg, treptat, de intrare în sensul giratoriu, cu separarea sensurilor de mers prin scuaruri, scuaruri care de altfel sunt prevăzute şi în actualul proiect.
Alte măsuri de prevenire a noi accidente sunt amplasarea de stâlpi de iluminat în zonă, variantă propusă de prefectul de Suceava, Florin Sinescu, şi dispunere de benzi rezonatoare pe carosabil, variantă avansată de Poliţia Rutieră.
( 8 ian 2014, 11:31:22