Un tânăr în vârstă de 21 de ani a murit, vineri noapte, în condiţii groaznice, după ce s-a strivit cu maşina de „Zidul Morţii” de pe DN 17, la intrarea în Suceava dinspre Gura Humorului, locul blestemat în care cu peste un an în urmă au murit alţi trei oameni. Un obstacol ridicat absolut nefiresc în mijlocul unui drum naţional-european, o adevărată capcană în condiţii de ceaţă, a mai omorât un om. Un tânăr care, rezultă din ancheta poliţiei, conducea cu viteză neadaptată la condiţiile de deplasare, dar care totuşi nu ar fi murit dacă nu s-ar fi izbit de zidul care apare brusc în faţa şoferilor care vin spre Suceava.
Chiar dacă zidul a fost semnalizat în mai multe rânduri, în condiţii de ceaţă, cum au fost vineri noapte, pentru un şofer care nu are prea multă experienţă pilonul poate fi un obstacol fatal.
A trecut peste balustradă şi peste un mal de pietriş, de unde a plonjat în zid
Gabriel Gheorghiţă Grosu, în vârstă de 21 de ani, din comuna Todireşti, muncise în ultima perioadă de timp în Germania. Rudele au relatat că tânărul îşi ridicase deja o casă, iar în decembrie a venit acasă, la Todireşti, în concediu. Şi-a cumpărat prima maşină din viaţa sa, un VW Golf, pe care nu apucase încă nici s-o înmatriculeze.
Vineri, 3 ianuarie, la orele serii, acesta a plecat spre Suceava. Accidentul s-a petrecut în jurul orei 23.15, în condiţii de ceaţă densă.
Şoferul de 21 de ani a trecut peste balustrada de protecţie şi a lovit un mal de pietriş, care a fost o adevărată trambulină pentru maşină. Autoturismul pur şi simplu s-a urcat pe zid, chiar lângă cele trei plăci care amintesc de cei trei morţi care şi-au pierdut vieţile în acelaşi loc, în noiembrie 2012.
Leziuni incompatibile cu viaţa
Pentru tânărul şofer nu s-a mai putut face nimic.
Plutonierul adjutant Alin Găleată, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) Suceava, a declarat: „Am intervenit cu două echipaje de descarcerare, colegii mei au creat accesul rapid la victimă, în mai puţin de trei minute rănitul fiind extras din maşină. Din păcate era într-o stare extrem de gravă”.
Gabriel Grosu a fost preluat de o ambulanţă, însă nu s-a mai putut face nimic, personalul medical precizând că leziunile acestuia au fost incompatibile cu viaţa.
Viteză neadaptată la mâzgă şi ceaţă
Din punctul de vedere al Poliţiei Rutiere, cauzele accidentului sunt clare.
Inspectorul principal Daniel Şincari, din cadrul Biroului Rutier Suceava, care a demarat ancheta de la faţa locului, a precizat:
“Din primele cercetări rezultă că autorul accidentului nu a adaptat viteza la condiţiile de mers, respectiv carosabil acoperit cu mâzgă şi vizibilitate redusă, din cauza ceţii intrând în coliziune frontală cu stâlpul de susţinere al intersecţiei denivelate”.
În mod cert, şoferul a circulat cu viteză neadaptată la condiţiile de deplasare care nu permiteau rularea în siguranţă cu mai mult de 50 de kilometri la oră.
A contat foarte probabil şi lipsa de experienţă în condus a acestuia, cu atât mai mult cu cât abia îşi cumpărase maşina. Totuşi, accidentul nu poate fi pus doar pe seama erorilor şoferului.
Primarul comunei Şcheia: Din punct de vedere tehnic, acest pilon este o catastrofă, cu toţii suntem vinovaţi
Primarul comunei Şcheia, Vasile Andriciuc, ajuns şi el la faţa locului, a declarat:
„Aveam trei cruci, acum o vom avea şi pe a patra, sunt foarte multe accidente, e groaznic ce se întâmplă la acest zid. În calitate de primar al localităţii pe raza căreia se află acest zid am făcut tot ce am putut, am făcut demersuri la administratorii drumului. Adevărul este că din punct de vedere tehnic acest pilon este o catastrofă, ce să mai spun, cu toţii suntem vinovaţi”.
Unchiul tânărului care a murit în accidentul de vineri seară, Ilie Grigorean, şi-a îndreptat strigătul de durere spre autorităţile care puteau face, poate, mai mult pentru a salva o viaţă.
„Oare autorităţile, cei care sunt în măsură să decidă, proiectanţii, nu îşi pun o întrebare? Câţi oameni vor trebui să mai moară striviţi de acel zid prost proiectat din prisma tuturor oamenilor care îl văd? Oare ce ar mai trebui să se întâmple pentru a fi un adevărat semnal de alarmă pentru ei? Oare chiar nu e prost dispus acolo zidul acela?”, s-a întrebat Ilie Grigorean.
Tragedia cu trei morţi din noiembrie 2012. Şi atunci numai şoferul a fost de vină?
Pe 17 noiembrie 2012, doi adulţi şi un copil în vârstă de 10 ani, care se aflau în cabina unui camion încărcat cu lemne, au murit striviţi de acelaşi pilon, exact în aceleaşi condiţii. Afară se întunecase şi era o ceaţă densă. La acea vreme semnalizarea era mult mai deficitară faţă de cea de acum. Existau indicatoare de limitare a vitezei şi de drum în lucru însă, pe lângă faptul că era ceaţă, acestea erau şi foarte puţin vizibile, fiind acoperite de praf şi mâzgă.
Şoferul camionul, Dorin Sandu, în vârstă de 48 de ani, din Bosanci, care avea o lungă experienţă în condus, nu s-a mai putut opri. Cei trei oameni au fost striviţi între zid şi încărcătura de lemn care a pătruns în cabină.
În maşină se mai aflau un bărbat de 64 de ani, consătean cu şoferul, şi nepotul vârstnicului.
Familiile celor care au murit atunci speră şi acum ca ancheta aflată în curs la Parchetul de pe lângă Judecătoria Suceava să găsească vinovaţii din acest caz şi să nu îl învinuiască doar pe şofer.
Rodica Sandu, soţia şoferului, a stat, ieri, de vorbă cu presa.
„În acea noapte, cu zece minute înainte de tragicul eveniment, am vorbit cu soţul meu şi mi-a zis că nu ştie la ce oră ajunge acasă, că drumul e foarte greu, e ceaţă şi merge încet. Săracul s-a trezit cu zidul în faţă şi nu a mai avut ce face. Era ceaţă mare, când am ajuns noi aici, la locul tragediei, abia se vedea la un metru şi ceva în faţă. Nu erau indicatoare, nu era nimic, iar el nu a avut cum vedea zidul”, şi-a spus durerea femeia.
Fostul rector al USV: Nu poţi plasa un asemenea pilon pe un drum european, cu bretele de ocolire la 90 de grade
Fostul rector al Universităţii „Ştefan cel Mare” Suceava, profesorul universitar doctor inginer Adrian Graur, a reacţionat dur la adresa autorităţilor după al doilea accident mortal de la pilonul dispus în mijlocul DN 17.
„Soluţia adoptată prin proiect nu răspunde nici unei norme elementare de securitate rutieră. Nu poţi plasa un asemenea pilon pe un drum european, cu bretele de ocolire la 90 de grade. S-a instalat la constructor şi la beneficiar un dezinteres total faţă de respectarea normelor de securitate adecvate unei asemenea aberante soluţii tehnice”, a scris Adrian Graur pe un site de socializare.
El a mai avertizat că semnalizarea rutieră a pilonului, aşa cum a fost ea gândită, cu balize cu lumini intermitente, nu este funcţională la parametri normali tot timpul. Adesea becurile balizelor nu funcţionează, ori lumina acestora îşi pierde din intensitate, astfel că semnalizarea devină extrem de deficitară.
„Zidul Morţii” ar urma să fie transformat într-un sens giratoriu
Şi prefectul Sucevei, Florin Sinescu, a avut ieri o reacţie, declarând că trebuie găsite soluţii urgente de către constructor (n.r. pilonul face parte din proiectul viitoarei şosele de centură, lucrare care se afla în faza de şantier) pentru ca pilonul să fie ocolit pe două benzi separate prin lateral. Ocolirea ar trebui să se facă mult mai în larg, nu brusc, cum se face acum.
Mai trebui amintit că reprezentanţii Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Iaşi anunţau spre finele lui 2013 că în zona pilonului se lucrează la un sens giratoriu. Acesta urma să fie finalizat şi deschis circulaţiei în luna noiembrie 2013, însă brusc lucrarea a fost abandonată. Marea problemă este că sensul giratoriu nu rezolva cu adevărat problema „Zidului Morţii” atâta timp cât ocolirea pilonului se făcea tot brusc, în aceleaşi condiţii ca şi acum. Practic, pentru ca şoferii să nu se mai trezească brusc cu zidul în faţă, tot proiectul trebuie modificat. Altfel, oricâte semnalizări suplimentare s-ar face, tragediile se pot repeta.
DN 17 se află în administrarea Secţiei de drumuri naţionale Suceava, subordonată Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri de la Iaşi.
Protest la „Zidul Morţii”
Suceveni indignaţi de accidentele petrecute la „Zidul Morţii” au iniţiat pe o reţea de socializare organizarea unui protest la pilonul de pe DN 17, la intrarea în Suceava dinspre Gura Humorului.
„Câţi oameni trebuie să mai moară pentru a lua atitudine? Începând cu orele 20, vom fi cât mai mulţi în semn de respect şi solidaritate pentru cei ce au murit până acum nu pentru "neadaptarea vitezei la condiţiile de drum", ci pentru că este singurul zid trântit efectiv în mijlocul unui drum european!!! Ia atitudine !!! Dacă îţi pasă, te aşteptăm la ora 19,45 în parcarea real. Vă rugăm să aveţi la dumneavoastră o candelă şi mult bun simţ”. Acesta este mesajul prin care sucevenii sunt invitaţi vineri, 10 ianuarie, ora 20,00, la „Protest la Zidul Morţii”.
( 6 ian 2014, 11:41:35
Dar nu se poate trece cu vederea ridiculitatea(mortală!) a acestui zid plantat în mijlocul unui drum european.
E nefiresc, e absurd. E tipic românesc.
Aici nu e vorba neapărat de prostie, ci de ignoranță și cinism din partea autorităților care nu activează în interesul cetățeanului. Pentru ei primează cu totul altceva.