Nu are cont de Facebook, nu a chiulit până acum de la nici o oră de curs, nu pierde nopţile prin cluburi, iar carnetul său de note cunoaşte doar calificative de 9 şi 10. Acesta nu este tiparul unui elev desăvârşit, care ar putea să servească drept model pentru şcolarii prezentului, ci sunt doar câteva dintre atributele ştefanistului internaţional Gonçalo Araujo Regado.
În acest an, Gonçalo a fost unul dintre cei şase elevi ce au reprezentat România la Olimpiada Internaţională de „Ştiinţe pentru juniori”, competiţie ce a avut loc în India şi de unde s-a întors cu medalie de bronz. Rezultatul din acest an nu este doar o întâmplare, dat fiind faptul că adolescentul este obişnuit cu performanţe maxime în cadrul competiţiilor şcolare şi olimpiade, an de an, aceasta adjudecându-şi distincţii notabile. Reuşita lui reflectă truda intensă şi constantă din timpul anilor de şcoală, susţinută şi supravegheată îndeaproape de profesori, dar şi de părinţi, oameni pentru care rezultatul lui Gonçalo reprezintă recompensa pentru întreaga lor contribuţie.
„Auzisem de România doar la orele de geografie”
Pentru cei ce îl cunosc, Gonçalo este un model de ambiţie şi determinare. Născut în Coimbra, Portugalia, tânărul a venit la Suceava pe când avea 9 ani, împreună cu familia sa, tatăl său obţinând un loc de muncă la Siret. Auzise de România doar la orele de geografie, însă despre oraşul ce avea să-l adopte nu ştia nimic.
Despre perioada de acomodare, Gonçalo povesteşte: „Am ajuns în Suceava cu circa două luni înainte de începerea anului şcolar. Nu cred că ştiam zece cuvinte în română. Părinţii m-au înscris în clasa a V-a la Colegiul <Ştefan cel Mare>, iar până la începerea anului şcolar am luat meditaţii la română de la un profesor de la Universitatea <Ştefan cel Mare>”.
S-a pregătit în particular la limba română vreme de un an şi câteva luni. „Vocabularul mi se părea greu, gramatica a fost mai uşoară”, completează ştefanistul.
La debutul clasei a V-a, Gonçalo recunoaşte că era un elev retras, ceva mai timid faţă de ceilalţi colegi ai săi, iar o altă piatră de moară cu care s-a confruntat a fost reprezentată de curricula din România.
La primele teste predictive a obţinut nota 1,25 la matematică şi 5 la română.
„Nu ştiam ce este o fracţie, nu ştiam ce înseamnă o ecuaţie, nu făcusem nimic din toate acestea la şcoală. Materia era mult diferită în Portugalia. Eram mult în urmă la toate disciplinele, dar mai ales la matematică”, spune Gonçalo. De la cele două note mici adjudecate, până la calificative maxime nu au fost decât luni de muncă, pregătire ferventă şi, nu în ultimul rând, multă determinare.
A lucrat foarte mult, a recuperat materia în timp record, iar în scurtă vreme a reuşit să facă faţă cu succes cerinţelor şcolare, fiind unul dintre elevii cu care colegiul sucevean se mândreşte. În fiecare an de gimnaziu a avut medii generale de peste 9,5, ba chiar 10, acelaşi parcurs avându-l şi în anii de liceu. După ce a terminat ciclul gimnazial, familia sa şi-a dat seama de faptul că CN „Ştefan cel Mare” continuă să reprezinte locul de formare a multor copii de excepţie, hotărând împreună cu Gonçalo să-şi continue studiile liceale tot aici.
La 15 ani în clasa a XI-a
Gonçalo a fost dat la şcoală la vârsta de 6 ani, iar clasele a III-a şi a IV-a le-a făcut într-un singur an, la recomandarea învăţătoarei din Portugalia, acolo având 10 pe linie.
În prezent, deşi are doar 15 ani, este în clasa a XI-a.
Spune că Suceava e foarte diferită faţă de oraşul natal din Portugalia, prima diferenţă pe care o menţionează fiind una referitoare la mâncare. „Prea multă slănină aici”, spune zâmbind adolescentul. Gonçalo mărturiseşte că îi e dor de ţara natală, cel mai mult lipsindu-i familia de acolo. Îşi petrece vacanţele de vară în Portugalia, la fel şi sărbătorile.
Gonçalo are un frate de 10 ani, elev la Colegiul de Artă „Ciprian Porumbescu”, secţia pictură.
La întoarcerea de la olimpiadă, colegii şi profesorii l-au primit cu tort
Rezultatul lui Gonçalo din India se alătură altor performante de excepţie obţinute în trecut de acesta. Obţinerea medaliei de bronz la Olimpiada Internaţională de „Ştiinţe pentru juniori” nu a reprezentat decât încununarea eforturilor depuse de-a lungul timpului. La anul, adolescentul vrea să participe la Olimpiada Internaţională de Chimie, unde vrea să obţină o medalie şi mai strălucitoare.
Olimpiada din acest an a avut loc în perioada 3-12 decembrie, la Pune, India, tânărul fiind testat la trei disciplinele - fizică, chimie şi biologie.
„Primii 15 elevi care au obţinut cele mai bune rezultate la olimpiada naţională s-au calificat în lotul lărgit al Olimpiadei internaţionale. Ulterior, s-a mai făcut o selecţie şi am rămas doar şase”, povesteşte Gonçalo.
Pregătirea a început-o din timp, iar cel mai uşor i-a fost la chimie, aceasta fiind şi disciplina sa preferată.
„La olimpiada internaţională, prima probă a constat într-un test grilă. Acolo am greşit cel mai mult, au fost ciudate cerinţele. Am fost dezamăgit, dar am încercat să mă încurajez pentru celelalte probă. A urmat un test teoretic şi mai apoi o probă practică extrem de grea”, a mai spus Gonçalo.
Potrivit acestuia, competitorii din India, Taiwan, Hong Kong au fost cei mai puternici, cu toate acestea, toţi membrii echipei din România au obţinut medalii, singura ţară din Europa care a devansat România fiind Rusia.
Luni, când Gonçalo s-a întors la şcoală, colegii de clasă, împreună cu profesorii care l-au pregătit - Gabriela Scutaru, Sorin Golda şi Aurelia Strugariu - l-au întâmpinat pe Gonçalo cu tort şi urale.
(18 dec 2013, 19:29:44
dupa descrierea facuta, un baiat dotat, dar si cu norocul de a fi venit in Romania. Liceul unde invata este unul de traditie si creste mereu in prestigiu datorita performantelor elevilor sai, ca urmare a pregatirii competente de care au parte.
Activitatea profesorului are similitudini cu cea actorilor.Talentul, pregatirea, tenacitatea si puterea de convingere sunt trasaturile ce-i definesc pe profesorul sau actorul de vocatie.Si ca un corolar a acestora este calitatea de a comunica, in cazul profesorului, chiar si cu noile generatii, ce simt o puternica atractie catre alte zone decit cea a desavirsirii prin invatatura.
Profesorul adevarat cultiva in elevi increderea si respectul de sine, pentru ca nu pierde niciodata increderea in potentialul acestuia.