„Licuricii”, grupa mare de preşcolari de la Grădiniţa cu Program Normal „Luminiţa” Siret, coordonată de profesoara Mirela Popoiu, a realizat mai multe activităţi, la care s-a pus accent pe strategii noi de predare. Copiii au explorat simţul vizual, realizând creaţii la masa luminoasă, au investigat simţul auditiv folosind „instrumente muzicale” neconvenţionale: pietre, pet-uri umplute cu seminţe, pahare cu picior, cutii de diverse structuri şi mărimi, simţul tactil prin modelarea spumei, iar cel gustativ şi olfactiv prin elemente de activitate casnică.
În cadrul cercului pedagogic desfăşurat vineri, 28 noiembrie, organizat de profesoara Vasala Erastov, la Grădiniţa „Luminiţa”, la care au participat 33 de educatoare din zona Siret, profesoara Adriana Costiuc a prezentat rezultate spectaculoase pe care le-au realizat preşcolarii ca urmare a abordării demersului didactic conform modelelor de bune practici europene: metode participativ-active de învăţare prin descoperire, o altă amenajare a spaţiului educaţional, precum şi mijloace de învăţământ adecvate unui învăţământ activ.
Învăţare prin descoperire
„Activităţile de investigare la masa luminoasă, experimentul derulat la nisip şi apă, instrumentele de <cercetare>– microscop, lupe, eprubete de la centrul <Ştiinţă>, activităţile de le atelierul de creaţie au antrenat copiii într-un demers propriu de învăţare prin descoperire, respectând ritmul şi stilul de învăţare ale fiecărui preşcolar”, după cum ne-a spus Vasala Erastov.
Activitatea de cerc pedagogic, atât prin suportul teoretic, cât şi prin activităţile pe ateliere care au implicat educatoarele în experimentarea şi aplicarea tehnicilor, metodelor şi strategiilor complexe utilizate în învăţarea experienţială în grădiniţă, a reprezentat, după cum au spus participanţii, „un schimb util de experienţă prin care s-au diseminat modele relevante de bune practici ale participantelor. Beneficiile acestui tip de activităţi se răsfrâng în mod vizibil asupra preşcolarilor ca urmare a valorificării oportunităţilor pentru personalul din grădiniţe de a veni în contact cu idei noi şi exemple de bune practici la nivel european”.
Noi strategii educaţionale
În perioada noiembrie 2012 – octombrie 2013 s-au derulat două ediţii ale proiectului „Dezvoltarea resurselor umane în învăţământul preşcolar” - POSDRU, prin care numeroase cadre didactice din şase judeţe din România, inclusiv judeţul Suceava, din învăţământul preprimar, au urmat cursul de formare „Grădiniţa şi comunitatea – pentru o pedagogie a relaţiilor”. Dintre ideile noi şi exemplele de bune practici la nivel european ale educaţiei timpurii abordate la curs s-a desprins filosofia pedagogică dezvoltată la Reggio Emilia – Italia – o experienţă de succes în care educaţia reprezintă „componenta strategică şi creatoare a propriei idei de comunitate şi de viitor al comunităţii”.
„Pentru anul şcolar 2013-2014, corpul didactic al învăţământului preşcolar şi-a propus diseminarea informaţiilor şi a competenţelor dobândite prin curs şi experimentarea aplicării noilor strategii educaţionale la specificul învăţământului românesc. Astfel, în cadrul activităţilor de formare continuă, la Grădiniţa cu Program Normal <Luminiţa>Siret s-au proiectat demersuri pedagogice prin care să fie implementate unele componente ale practicilor moderne care vizează modificările la nivelul curriculumului naţional”, a completat profesoara Vasala Erastov.