În mod inexplicabil, consilierii locali suceveni au respins ieri asocierea Municipiului Suceava cu Asociaţia de Protecţie a Animalelor Proanima, în vederea derulării unui program de gestionare a câinilor fără stăpân.
Asocierea, care scutea municipalitatea de o mulţime de atribuţii obligatorii gestionării unui adăpost al câinilor comunitari, adică şi de o mulţime de cheltuieli care ar trebui suportate de la bugetul local, din banii cetăţenilor, a fost respinsă cu zece voturi pentru, cinci contra şi patru abţineri.
Practic, aleşii locali au respins oferta celor de la Proanima de a asigura gratuit hrana celor peste 2.000 de câini care se vor aduna în scurt timp în adăposturile municipalităţii, o cheltuială deloc neglijabilă, din banii respectivi putând fi făcute alte lucrări, în interesul cetăţenilor. De asemenea, rămân fără acoperire cheltuielile obligatorii pentru tratamentele veterinare ale câinilor, de la cele de deparazitare, tratamente preventive ale unor boli, până la cele de sterilizare.
Nu în ultimul rând, contractul prevedea microciparea şi trecerea într-un registru special al tuturor câinilor prinşi de pe străzi, astfel încât să existe o evidenţă clară a tuturor, pentru a fi prevenite abuzurile, gen eliberarea câinilor adoptaţi din nou pe străzile municipiului.
„Operaţie reuşită, pacientul mort”
Faptul că proiectul a picat i-a surprins pe mulţi consilieri locali, mai ales că singurul care s-a arătat a fi împotrivă a fost Niculai Barbă, care a spus că asocierea nu rezolvă problema câinilor din oraş, pentru că nu este specificat nicăieri că vor fi adunaţi absolut toţi câinii de pe străzi.
Doiniţa Cocriş, care, pe lângă calitatea de consilier local, deţine şi funcţia de preşedinte al Asociaţiei Proanima, a explicat că în contract este prevăzută clar obligaţia capturării câinilor fără stăpân, dar că asta este o operaţiune de durată şi că nimeni nu poate garanta că de la o dată anume nu va mai exista nici un câine pe străzi, câtă vreme există fenomenul aducerii lor din alte părţi şi de abandonare pe străzile municipiului.
Proiectul a fost apreciat atât de reprezentanţi ai partidelor aflate la putere, cât şi ai celor din opoziţie, dar, culmea, când s-a ajuns la momentul votului, situaţia a fost ca în bancuri - „Operaţie reuşită, pacientul mort”.
Cheltuieli lunare de minim 4.000 de euro, pe care acum nu şi le asumă nimeni
Conform contractului, cei de la Proanima se obligau să asigure asistenţa medicală veterinară şi efectuarea tuturor acţiunilor de acest gen obligatorii prin lege, pentru câinii din adăposturile municipalităţii, capturarea câinilor fără stăpân de pe străzi, alături de angajaţii Primăriei Suceava, tratarea, sterilizarea, deparazitarea, vaccinarea antirabică, identificarea, microciparea câinilor adunaţi de pe străzi, precum şi înfiinţarea unui registru de evidenţă a câinilor comunitari capturaţi de pe raza municipiului, măsuri absolut necesare pentru a putea gestiona acest fenomen extrem de neplăcut pentru o mulţime de suceveni.
Una dintre cele mai importante obligaţii contractuale ale celor de la Proanima era cea de asigurare a hranei câinilor pe perioada şederii în adăpost, ceea ce este un efort imens şi în condiţiile actuale, când populaţia canină din adăpost este de aproximativ 1.500 de exemplare, nu de 2.000-2.500, cât se estimează a fi după ce campania de prindere va fi vizibilă ca rezultate şi în oraş.
Mai mult, cei de la Proanima se angajau să suporte cheltuielile de dotare a blocului operator al adăpostului, cu instrumentele medicale şi produsele necesare pentru sterilizarea şi tratarea câinilor şi pisicilor, suportarea parţială a cheltuielilor de prindere a câinilor de pe străzi, pornind de la tranchilizantele pe care le furnizau şi până acum, până la tratamente medicale, vaccinare şi deparazitare. Tot ei se angajau să suporte cheltuielile pentru materialele de igienizare a adăpostului, absolut necesare.
Pe de altă parte, în contract, singurele obligaţii ale municipalităţii, care reprezintă cheltuieli materiale, sunt cele de asigurare a pazei adăpostului, aprovizionarea cu lemn de foc pentru asigurarea căldurii în sediu şi încălzirea hranei animalelor şi plata utilităţilor necesare funcţionării adăpostului (energie electrică, apă-canal, salubrizare), la care se mai adaugă cele de eutanasiere şi incinerare, adică cheltuieli obligatorii funcţionării adăpostului, pe care le are indiferent dacă face sau nu asocierea.
Doiniţa Cocriş, care s-a abţinut de la vot, pentru a nu fi conflict de interese, a precizat că, în prezent, cheltuielile asociaţiei pe care o conduce, pentru gestionarea adăpostului, sunt de peste 4.000 de euro lunar, bani asiguraţi din donaţii, în special din străinătate.
În condiţiile în care asocierea a fost respinsă, rămâne de văzut cine va suporta toate celelalte cheltuieli pe care Proanima şi le-a asumat până acum, fără a impune nici un fel de condiţii defavorabile sucevenilor.
( 5 nov 2013, 19:13:45