Următorul termen în cazul procesului dintre Universitatea „Ştefan cel Mare” Suceava (USV) şi Ministerul Educaţiei Naţionale (MEN) a fost stabilit în data de 27 martie 2014, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie fiind cea care instrumentează dosarul în prezent.
Potrivit prorectorului USV, prof. univ. dr. ing. Mihai Dimian, „la ultimul termen, ministerul a cerut o nouă amânare pentru a-şi pregăti apărarea”.
Sentinţa finală în cazul procesului judecat la Curtea de Apel Suceava, dintre USV şi MEN, a fost dată în favoarea instituţiei sucevene, iar ordinul emis de ministerul de resort prin care USV este o instituţie de învăţământ superior bazată doar pe educaţie, a fost anulat. Sentinţa a fost dată la finalul lunii februarie 2013.
Nici până în prezent, Ministerul Educaţiei nu a comunicat setul de criterii, standarde şi indicatori pe baza cărora s-a realizat evaluarea universităţilor, ponderea acestora pe fiecare tip de activitate şi nici modalitatea concretă de calcul. Reprezentanţii USV spun că ministerul nu a comunicat punctajul obţinut de fiecare universitate în parte, nici măcar după publicarea clasificării universităţilor.
„Nu am intentat procesul până când nu am încercat de nenumărate ori să obţinem de la minister acel raport, să obţinem scorurile universităţilor. Suntem pregătiţi să ne susţinem punctul de vedere. Sunt foarte multe argumente consistente că anumite proceduri nu au fost respectate. Nu principiul clasificării a fost contestat de Universitatea Suceava, ci modul în care a fost implementat”, a mai explicat Mihai Dimian.
Dimian: „Chiar şi rectorii universităţilor bine clasificate au înţeles că ierarhia nu e corectă”
Mihai Dimian a mai declarat: „Am pornit singuri la acest drum, însă la final, chiar şi universităţile care au fost bine evaluate, avantajate de această ierarhizare, considerate ca fiind centrate pe cercetare avansată şi educaţie, au admis că acea clasificare nu a fost făcută corect. Este important că am reuşit să schimbăm percepţia multora asupra clasificării făcute, care nu este decât o justificare de a subfinanţa anumite instituţii de învăţământ superior”.
Acesta a mai amintit de faptul că atât ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, cât şi ministrul delegat pentru Învăţământ Superior, Mihnea Costoiu, au admis, la Suceava, că ierarhizarea din 2011 a fost lipsită de transparenţă. Rolul clasificării de atunci a fost „de pedepsire” a universităţilor, iar pe baza acestei ierarhii s-au tras anumite concluzii greşite, una dintre ele fiind desfiinţarea anumitor instituţii. Aceştia au mai afirmat că nici până în prezent, la Ministerul Educaţiei, nu s-a găsit documentaţia pe baza cărora s-au ierarhizat, acum doi ani, universităţile din România.
Ministerul Educaţiei lucrează la o nouă metodologie de ierarhizare a instituţiilor de învăţământ superior din România, metodologie care va putea fi aplicată din anul academic 2014-2015.
În 2011, în urma ranking-ului realizat de Ministerul Educaţiei, universităţile de prim rang, clasate în categoria universităţilor de cercetare avansată şi educaţie, au primit cu 20% mai multe locuri la master şi doctorat decât în anii precedenţi, deci mai mulţi bani, în vreme ce universităţile categoria a III-a - adică cele centrate pe educaţie - au primit mai puţine locuri de master şi doar pentru programele competitive, pe cale de consecinţă - mai puţine fonduri.