24 de maşini retro au fost expuse în faţa sucevenilor, ieri, la Iulius Mall Suceava, în cadrul ediţiei a doua Retro Parada Toamnei, eveniment la care au venit colecţionari de maşini de altădată din mai multe judeţe ale Moldovei.
Publicul, nostalgic ori doar curios, însă în nici un caz indiferent, a fost încântat de ce a avut în faţă: maşini vechi de zeci de ani, impecabile până la ultimul detaliu. Automobilele aproape de perfecţiune sunt rodul muncii unor oameni pentru care pasiunea a devenit un mod de viaţă, iar cheltuielile mari pentru restaurare ori pentru piesele de schimb pur şi simplu nu mai contează.
Ce maşini au putut vedea sucevenii
Primele modele de autoturisme Dacia, 1300 şi 1100, Trabant, Fiat 850, VW Kafer „Broscuţă”, VW 1600, Ford Taunus MK2, Mercedes, BMW sau un superautomobil de lux, Cadillac Eldorado, proprietatea unui botoşănean, toate au putut fi admirate de sucevenii care au venit special pentru eveniment ori care, aflaţi la cumpărături, s-au oprit şi la maşinile care atrăgeau privirile.
Retro Parada Toamnei, munca suceveanului care are o colecţie impresionantă de Dacii 1300
Retro Parada Toamnei a fost organizată la Suceava de Dănuţ Crainiciuc, suceveanul care are o colecţie impresionantă de 12 vehicule istorice. Crainiciuc este cel mai mare colecţionar de Dacii 1300 din România, a luat numeroase premii la competiţiile retro şi a făcut un tur prin Europa cu cea mai valoroasă piesă a colecţiei sale, o Dacia 1300 din primul an de fabricaţie, 1969.
„Este un eveniment pe care încercăm să-l ducem mai departe şi să facem şi Retro Parada Primăverii. La această a doua ediţie au venit mulţi colecţionari şi posesori de maşini de epocă din Moldova şi ne bucurăm că am reuşit să le prezentăm sucevenilor atât de multe maşini frumoase”, a spus Dănuţ Crainiciuc.
Maşinile retro şi poveştile lor
Un alt mare pasionat de vehicule retro este Iulian Todirică, din Fălticeni. Acesta a venit la parada de ieri cu un autoturism Dacia 1100, fabricat în 1970, şi un Fiat 850, model din 1966.
Fiecare maşină retro are aproape întotdeauna o poveste frumoasă.
„Dacia 1100 este din Fălticeni, a aparţinut unui localnic. A stat cel puţin 15 ani fără să fie pornită. Am găsit-o, am cumpărat-o şi am recondiţionat-o. A durat cam un an şi jumătate ca să o aduc într-o stare bună de funcţionare, bineînţeles cu piese originale”.
La paradă a fost prezent şi omul de afaceri sucevean Philip Rozopol, prezent cu două modele VW: un VW Kafer “Broască” şi un VW 1600.
„Având în vedere vârsta mea, acestea sunt printre primele maşini deosebite pe care le-am văzut circulând prin România. VW Kafer, de exemplu, era maşina folosită de poliţie, vă daţi seama ce însemna pentru noi copiii această maşină...”, a povestit Rozopol, care a continuat: „Cealaltă maşină, VW 1600, a avut un singur proprietar, un medic din Cluj, care a păstrat-o şi a îmbătrânit odată cu maşina. Noi nu am făcut decât să o preluăm şi să o întinerim din punct de vedere estetic”.
Suceveanul care are o colecţie de şase Trabanturi
Dacă Dănuţ Crainiciuc este un mare colecţionar de Dacii 1300, un alt sucevean, Viorel Romaniuc, este mare pasionat de Trabanturi. A venit la paradă cu trei dintre modele, dar are acasă şase maşini Trabant, iar recent a luat diploma pentru cel mai original Trabant, la o întrunire a pasionaţilor din toată ţara.
„Prima mea maşină, în 1993, a fost un Trabant. De atunci a început dragostea mea pentru aceste maşini şi de atunci am achiziţionat şase. Eu şi familia mea ne facem treaba cu ele zilnic, ducem copiii la şcoală, fiind şase, avem ce schimba toată săptămâna”, ne-a spus pasionatul.
Retro Parada Toamnei de la Suceava s-a desfăşurat în cadrul mai multor evenimente de gen din mari oraşe ale României, organizate de Retro Mobil Club România.
De la glume la nostalgii şi analize referitoare la Dacia românului
Mulţi dintre suceveni s-au regăsit în pasiunea colecţionarilor. Mihai Burcă, din Dumbrăveni, de exemplu, a venit la mall cu maşina sa, o Dacia 1300.
„Îmi place mult parada, mai ales Daciile 1300 din primii ani de fabricaţie. Am şi eu o Dacia 1300, din 1975, am păstrat-o şi acum, când sunt pensionar, lucrez cu dânsa la agricultură. Am adus-o şi eu la mall, dar nu la expoziţie”, a glumit bărbatul.
Nostalgicii au trecut imediat la analiza vechilor Dacii, cu bune şi cu rele.
„Au fost maşini bune, uşor de întreţinut, se mai stricau, e drept, dar nu erau de aruncat... Au fost maşini bune pentru drumurile noastre”, şi-a dat cu părerea Micea Stoica.