Cu toate că au obţinut rezultate mediocre la examenul maturităţii, liceele cu procente demne de topul ruşinii au la cârmă directori ale căror calităţi didactice şi profesionale nu pot fi puse sub semnul întrebării. Cel puţin aşa reiese din raportul întocmit de Inspectoratul Şcolar Judeţean Suceava (IŞJ), raport ce consemnează calificativele obţinute de directorii de licee la evaluarea activităţii profesionale din anii de învăţământ 2011-2012 şi 2012-2013.
Astfel, mai toate liceele din Suceava care au înregistrat rezultate slabe la examenul de final de liceu au în comun nu doar acest tablou sumbru, ci şi faptul că toţi directorii lor au calităţi profesionale remarcabile, potrivit calificativului cu care au fost evaluaţi de IŞJ.
Directorul liceului cu nici un promovat la bac a primit tot FB
La început de fiecare an şcolar, directorii tuturor instituţiilor de învăţământ din judeţ primesc un calificativ de evaluare aferent anului şcolar precedent. Fişa de evaluare a directorilor conţine o serie de indicatori de performanţă, iar managerii sunt notaţi pentru rezultatele din domeniile: Curriculum, Resurse umane, Resurse financiare şi materiale, Dezvoltare şi relaţii comunitare.
Cu excepţia liceelor particulare, directorii liceelor şi colegiilor care în ultimii doi ani au obţinut rezultate slabe şi foarte slabe la bacalaureat au fost notaţi cu „Foarte bine” pe linie. Este vorba despre Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară, Colegiul Tehnic „Samuil Isopescu” Suceava, Colegiul Tehnic „Al. I. Cuza” Suceava, Colegiul Tehnic „Petru Muşat” Suceava, Colegiul „Andronic Motrescu” Rădăuţi, Liceul Tehnologic „Vasile Gherasim” Marginea, Liceul Tehnologic Cajvana. De menţionat este faptul că la coada clasamentului, în fiecare an, se află directorii liceelor particulare, însă aceştia nu sunt evaluaţi de IŞJ.
Procentul de promovabilitate de la bac de la Colegiul „Andronic Motrescu”, în 2013, a fost cu mult sub media de promovare din judeţ, iar anul trecut a fost de doar 16,73%, fapt ce nu a fost o piedică pentru directorul Florin Drîmbă să rămână la cârma şcolii şi, mai mult de atât, să fie notat cu calificativ maxim atât în 2012, cât şi în 2013.
Rezultate slabe au fost consemnate şi la Colegiul Tehnic „Al. I. Cuza”, însă, cu toate acestea, peste actuala conducere a liceului au trecut cel puţin trei sesiuni de bac, toate „premiate” cu calificative de FB. Scenariul este similar în cazul tuturor liceelor menţionate, cu excepţia unuia – Liceul Tehnologic „Vasile Gherasim” Marginea, unitate şcolară unde, în 2013, nici un absolvent nu a reuşit să ia măcar 6 la examenul de bac. Chiar dacă absolvenţii liceului la cârma căruia a stat au fost toţi o apă şi un pământ, Felicia Palamar a fost notată cu FB pe linie. Cu toate acestea, potrivit reprezentanţilor IŞJ, aceasta nu mai ocupă funcţia de director al liceului din Marginea, începând cu anul şcolar 2013-2014.
Elevii nu sunt motivaţi să muncească pentru note mai mari
Conducerea Colegiului Tehnic de Industrie Alimentară, liceu unde în ultimii trei ani nici un sfert dintre candidaţi nu au trecut de examenul maturităţii, a fost notată cu calificativul maxim. Potrivit conducerii, faptul că numărul elevilor care reuşesc să obţină notă de trecere la bac nu este unul mulţumitor nu are doar cauze care ţin de cei ce ocupă fotoliul de director. Dezinteresul elevilor pare să fie principala pricină a notelor dezastruoase, dovadă stând sesiunile gratuite de pregătire organizate de liceu pentru elevii de clasa a XII-a.
Pe fondul rezultatelor modeste obţinute de elevi în cadrul examenului de bacalaureat, liceele au demarat programe de meditaţii pentru bac. Dacă profesorii au înţeles că trebuie să vină în sprijinul elevilor şi au fost de acord să susţină ore neplătite cu elevii, aceştia din urmă nu s-au arătat tocmai interesaţi de oportunitatea lansată de licee.
„Mulţi dintre elevii noştri sunt de la ţară, sunt nevoiţi să facă naveta pentru a ajunge la şcoală şi, în cele din urmă, renunţă să mai vină. Anul trecut, dintr-o clasă de elevi, la pregătire, veneau câte cinci liceeni”, declara Crăiţa Buda Niga, directoarea Colegiului de Industrie Alimentară.
Rezultatul de la bac cântăreşte puţin la evaluare
Purtătorul de cuvânt din cadrul IŞJ Suceava, inspectorul Laura Hacman, explică faptul că evaluarea activităţii desfăşurate de directori într-un an şcolar are în vedere mai multe criterii, iar promovabilitatea de la examenul de bac nu este un indicator care să cântărească mult sau să influenţeze rezultatul evaluării.
Potrivit acesteia, „promovabilitatea la bacalaureat nu este un indicator cu o pondere mare în evaluarea directorilor. Directorii fac dovada că organizează întâlniri cu părinţii, că organizează sesiuni de pregătire pentru elevi sau alte activităţi pentru a pregăti elevii pentru examen, însă la toate acestea elevii nu vin”. Aceasta a mai punctat faptul că îmvăţământul de zece clase este obligatoriu, astfel că la liceu sunt admişi elevi cu note de admitere de 3 sau 4, elevi ce nu au competenţa de a urma o programă şcolară normală şi de a promova examenul de bacalaureat. „Aceşti elevi trebuie cuprinşi în sistem, însă pentru profesori este o muncă enormă să lucreze cu ei şi să-i ducă până în clasa a XII-a”, a mai completat Laura Hacman.
Care sunt criteriile de evaluare?
În fiecare an, directorii îşi depun, la IŞJ, fişele de autoevaluare şi raportul asupra activităţii desfăşurate în anul şcolar precedent, acestea urmând a fi analizate de către inspectorii şcolari de specialitate pentru implementarea descentralizării. Inspectorii propun un punctaj pentru activitatea managerilor, calificativele urmând a fi aprobate de către Consiliul de Administraţie al Inspectoratului Școlar Judeţean Suceava. Fişele de evaluare ale directorilor conţine o serie de indicatori de performanţă, managerii urmând a fi notaţi pentru rezultatele din domeniile: Curriculum, Resurse umane, Resurse financiare şi materiale, Dezvoltare şi relaţii comunitare. Fiecare din cele patru domenii are următorii indicatori: proiectare, organizare, conducere, control, motivare, implicare, formare, formarea grupurilor şi rezolvarea conflictelor.
În urma evaluării, punctajul obţinut va determina acordarea calificativului, astfel: pentru 86-100 de puncte va fi acordat calificativul “Foarte bine”, pentru 71-85 de puncte – calificativul “Bine”, pentru 61-70 de puncte – “Satisfăcător” şi pentru 0-60 de puncte – “Nesatisfăcător”. În funcţie de punctajul pe care îl primesc şi de calificativele acordate, directorii mai pot spera sau nu la rămânerea în funcţie. Directorii care vor obţine calificativul “nesatisfăcător” vor trebui să părăsească funcţia de conducere. Însă nici calificativele “Bine” şi “Foarte bine” nu reprezintă neapărat un garant al păstrării funcţiilor.
(15 oct 2013, 11:38:39