Elevii a căror stare de sănătate nu le permite deplasarea până la o unitate de învăţământ, cei care prezintă dificultăţi de învăţare din cauza unor deficienţe mintale, iar prin urmare nu pot obţine rezultate satisfăcătoare în cadrul sistemului de învăţământ de masă, sunt şcolarizaţi la domiciliu de cadre didactice specializate.
206 elevi din Suceava sunt în situaţia de a învăţa acasă din cauza acestor deficienţe.
Cât priveşte distribuirea acestora pe cicluri de învăţământ, la învăţământul primar sunt şcolarizaţi 97 de elevi (15 în clasa I, 32 – clasa a II-a, 20 – clasa a III-a şi 30 – clasa a IV-a), la învăţământul gimnazial învaţă 75 de elevi (21 în clasa a V-a, 15 – clasa a VI-a, 12 – clasa a VII-a şi 27 – clasa a VIII-a), iar în clasele a IX-a şi a X-a sunt şcolarizaţi peste 30 de elevi.
Potrivit Metodologiei, „beneficiază de şcolarizare la domiciliu copiii/elevii
nedeplasabili, cu boli cronice, cu sau fără alte deficienţe asociate, şi elevii aflaţi în stare de convalescenţă de lungă durată, după afecţiuni/traumatisme care au necesitat sau nu intervenţii chirurgicale, tratamente spitaliceşti etc”.
Numărul elevilor care învaţă acasă este într-o uşoară creştere. În anul şcolar 2011- 2012, în judeţul Suceava, 175 de copii cu nevoi speciale au fost instruiţi la domiciliu, iar în anul şcolar 2012-2013, 195 de elevi au învăţat acasă sub supravegherea unui profesor specializat.
Elevii şcolarizaţi la domiciliu beneficiază de planuri educaţionale personalizate, planuri individuale de predare în acord cu programa şcolară, elaborate de cadrele didactice de specialitate şi avizate de psihologi, psihopedagogi şi asistenţii sociali.
Durata unei ore de curs pentru învăţământul primar este de 45 de minute, iar pentru învăţământul liceal şi gimnazial este de 50 de minute. Numărul maxim de ore/săptămână este de patru ore pentru învăţământul primar şi de şase ore pentru
învăţământul gimnazial şi liceal.
30 de profesori de sprijin, în loc de 51
Potrivit prof. Camelia Darie, director în cadrul Centrului Şcolar pentru Educaţie Incluzivă Suceava, „în judeţ, 30 de profesori de sprijin, cadre didactice calificate, asigură pregătirea necesară acestor elevi, prin intermediul planurilor educaţionale adaptate cerinţelor elevilor pentru care şcoala se face acasă”.
Aceasta a mai precizat că, potrivit Metodologiei cadru privind şcolarizarea la domiciliu, la fiecare patru copii trebuie să existe un cadru didactic. La un calcul simplu, în judeţul Suceava ar fi nevoie de 51 de profesori pentru cei peste 200 de copii care învaţă acasă.
“Cu toate că numărul cadrelor didactice este mic, reuşim să gestionăm situaţia astfel încât atât profesorii, cât şi elevii şi părinţii să fie mulţumiţi”, a mai explicat Camelia Darie.
În cazul unei situaţii neprevăzute, în care un elev din învăţământul de masă se confruntă cu un accident şi are nevoie de o perioadă mai îndelungată pentru a se reface, părinţii acestuia trebuie să se adreseze Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională Suceava (CJRAE). Evaluarea stării de sănătate a elevilor în vederea şcolarizării la domiciliu se realizează la cererea părinţilor în baza unui dosar individual, depus la comisia de expertiză din cadrul CJRAE.
În cazul în care starea de sănătate are o evoluţie favorabilă, elevii instruiţi acasă se pot înscrie în învăţământul de masă, beneficiind de aceleaşi drepturi precum ceilalţi colegi.