Conform noii metodologii de admitere în liceu, aprobată de Guvern,ponderea notelor din clasele V-VIII va fi de 25%, iar cea a notei de la evaluarea naţională, de 75%. Până acum, ponderea era de 50 - 50. Remus Pricopie, Ministrul Educaţiei, a declarat recent că nu au fost modificate disciplinele la evaluarea naţională, „nici nu puteam să facem aşa ceva, dar formula de calcul a mediei de admitere la liceu poate fi modificată prin ordin de ministru. Aşa că am luat decizia să creştem ponderea mediei obţinute în urma examenului de evaluare naţională în media finală de admitere la liceu, ca urmare a analizelor care au condus la concluzia că evaluarea la clasă este, în multe cazuri, mai indulgentă decât evaluarea naţională. Vorbesc despre creşterea ponderii mediei la evaluarea naţională la 75%, faţă de 50%, cât a fost până acum, şi reducerea la 25% a ponderii notelor din ciclul gimnazial pentru admiterea la liceu”. Ministrul Educaţiei a completat că în momentul de faţă, „fiecare şcoală vede foarte exact care sunt diferenţele dintre ceea ce se întâmplă la evaluarea pe parcursul claselor V-VIII şi ceea ce se întâmplă la evaluarea naţională. Dacă n-ar fi fost aceste diferenţe, probabil că nu s-ar fi justificat modificarea. Corectarea acestei situaţii este una dintre priorităţile anului şcolar care începe”.
O soluţie, revenirea la examenul de admitere
Profesoara de matematică Tamara Brutaru, de la Şcoala Gimnazială Nr. 1 Suceava, a declarat: „Sunt îngrijorată de această proporţie de 25% - ponderea notelor din clasele V-VIII, pentru că nu pot să nu mă gândesc la cultura generală a elevilor.... Dacă vor conta foarte mult notele de la evaluarea naţională, elevii vor avea tot interesul să se pregătească mult mai mult la română şi matematică, în detrimentul celorlalte obiecte. Pe de altă parte, această nouă metodologie facilitează o selecţie mai bună în licee. Dacă este să vorbim despre şcoala noastră, nu sunt diferenţe mari între mediile obţinute de elevi în ciclul gimnazial şi cele de la evaluarea naţională. Cel mult un procent. Pe noi nu ne afectează această modificare. Sunt însă şcoli în ţară unde sunt diferenţe foarte mari între notele obţinute de elevi de-a lungul anilor de gimnaziu şi cele primite la evaluarea naţională. Şi, revenind la modificarea făcută de Guvern, da, este în avantajul elevilor silitori”.
Profesoara Viorica Mănăstireanu, care s-a pensionat anul trecut, după 36 de ani la catedră şi mulţi ani ca director de şcoală (Şcoala cu clasele I -VIII Nr. 5 „Jean Bart” din Burdujeni) ne-a spus că i se pare corectă modificarea adusă la admiterea în liceu, însă mai bună ar fi revenirea la examenul de admitere.
„Există subiectivism în modul de apreciere al elevilor. Sunt clase bune, la care se aplică standarde ridicate. Sunt clase slabe, unde copiii sunt ajutaţi să promoveze. Părerea mea este că cel mai bine ar fi să se revină la examenul de admitere. Atunci elevul se înscrie la liceul pe care şi-l doreşte, se pregăteşte pentru a intra la acel liceu şi nu stă relaxat că dacă nu va intra la prima opţiune, calculatorul oricum îl va repartiza la un alt liceu. Dacă va fi examen de admitere, şi nivelul de învăţământ din licee va fi ridicat. Vor intra copii care ştiu pentru ce au ajuns acolo şi vor munci mai mult să obţină rezultate bune”, ne-a spus profesoara Mănăstireanu.
Purtătoarea de cuvânt a Inspectoratului Şcolar Judeţean Suceava, Laura Hacman, ne-a spus că anul trecut, la nivelul judeţului, erau înregistraţi 7.885 de elevi în clasa a VII-a. Aceştia ar fi primii „afectaţi” de noua metodologie de admitere în liceu, aprobată de Guvern.