Traseul mocăniţei de la Moldoviţa, care parcurge în momentul de faţă zece kilometri şi jumătate, ar putea fi extins cu încă aproximativ cinci kilometri, pentru a ajunge până la Mănăstirea Moldoviţa, ceea ce i-ar aduce în mod cert o sporire semnificativă a numărului de clienţi. Proprietarul mocăniţei, austriacul Georg Hocevar, preşedintele Asociaţiei pentru Păstrarea Liniilor Ferate Înguste din România, a anunţat că este dispus să facă în cel mai scurt timp investiţia necesară, care ar presupune montarea de şine interioare înguste peste ecartamentul linie ferate a CFR. Problema este că deşi linia a fost abandonată după inundaţiile din 2010, oficial aceasta fiind în conservare, CFR nu se arată dispusă să cedeze cei cinci kilometri din infrastructură decât prin vânzare ori prin închiriere la un preţ considerat exorbitant de austriac.
Argumentele investitorului austriac
Investitorul austriac spune însă că investiţia pe care o va face va aduce mai mulţi turişti în zonă, care nu se vor opri doar la mocăniţă, şi a cerut sprijin autorităţilor, de la Consiliul Judeţean Suceava şi până la responsabilii ministeriali din turism, pentru ca CFR să perceapă o taxă simbolică ori să cedeze cu titlu gratuit porţiunea de 5 kilometri.
„Am luat la cunoştinţă că linia CFR Vama-Moldoviţa este închisă, iar şansele pentru a fi redeschis traficului pe această linie, din partea CFR, sunt egale cu zero. Împreună cu primăriile din Vatra Moldoviţei şi Moldoviţa solicităm să preluăm tronsonul Vatra Moldoviţei-Moldoviţa deoarece ar fi o prelungire ideală a traseului nostru turistic spre Mănăstirea Moldoviţa. Ar fi păcat dacă tronsonul respectiv ar fi dezafectat, în loc să-i fie dată o utilitate în scop turistic”, se arată în una din hârtiile oficiale trimise către CFR SA de Asociaţia pentru Păstrarea Liniilor Ferate Înguste din România.
Răspunsul din partea companiei de stat a fost că linia poate fi cedată doar prin vânzare sau închiriere.
Trebuie spus că linia 514 Vama-Vatra Moldoviţei, care are o porţiune distrusă de inundaţiile din 2010, nu a fost scoasă niciodată la licitaţie de CFR pentru operatorii privaţi de transport pe cale ferată, aşa cum s-a întâmplat cu alte linii secundare, tocmai din cauză că nu mai este utilizabilă. Practic, în momentul de faţă, CFR nu mai are nici un plan cu această linie.
Hocevar: „Investiţia pe care ar urma să o facem nu o vom lua acasă, ci este pentru Moldoviţa şi pentru turismul din zonă”
„O închiriere a liniei în regim normal de la CFR ar însemna costuri de peste un miliard de lei vechi pe an, bani care nu pot fi acoperiţi dintr-o astfel de activitate de turism. Investiţia pe care ar urma să o facem nu o vom lua acasă, ci este pentru Moldoviţa şi pentru turismul din zonă. Ar fi ideal ca oamenii să se urce în mocăniţă de lângă mănăstire şi să ajungă direct până în pădure, traversând zona pitorească tipic bucovineană”, a explicat austriacul.
În prezent, turiştii străini şi români care ajung la Mănăstirea Moldoviţa, situată pe teritoriul administrativ al comunei Vatra Moldoviţei, trebuie să se deplaseze cu alte mijloace de transport până la Moldoviţa, de unde pleacă traseul mocăniţei, până la Argel, pe vechea linie forestieră cu ecartament îngust.
Un ultim demers prin care se cer intervenţii la CFR pentru găsirea unei soluţii a fost transmis la finele săptămânii trecute către ministrul delegat pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii, Mediul de Afaceri şi Turism, Maria Grapini, şi către preşedintele Consiliului Judeţean Suceava, Cătălin Nechifor.
Mocăniţa „Huţulca” Moldoviţa, locul II într-un top al obiectivelor turistice din 2013
Într-un clasament al Asociaţiei „Cele mai frumoase sate din România”, Mocăniţa Moldoviţa s-a clasat pe locul doi în topul obiectivelor turistice ale anului 2013. Mocăniţa „Huţulca” de la Moldoviţa a fost depăşită în acest top doar de o altă mocăniţă, cea de pe Valea Vaserului din Maramureş.
Mai trebuie spus că mocăniţa de linie îngustă de la Moldoviţa este singura de acest gen care circulă în Moldova.
( 3 sep 2013, 12:20:32