La exact trei ani după ce apele umflate ale râului Suceava au distrus podul situat pe drumul judeţean 208C, care leagă localităţile Liteni şi Roşcani, oamenii de pe cele două maluri au răsuflat uşuraţi. În cursul zilei de ieri, podul a redevenit funcţional, iar cu mici obiecţiuni care au fost trecute în procesul verbal de recepţie, comisia prezentă la faţa locului şi-a dat acordul ca lucrarea să fie preluată de la constructor.
„Din punctul nostru de vedere, circulaţia rutieră poate fi reluată şi vom da dispoziţie ca acest lucru să se întâmple chiar astăzi (n.a. - ieri). Se vor impune o serie de restricţii pentru a-i permite constructorului să finalizeze şi partea pietonală, dar în rest totul e în regulă şi oamenii din această zonă nu mai trebuie privaţi de o cale de acces atât de importantă”, a precizat Alexandru Rădulescu, vicepreşedintele Consiliului Judeţean Suceava, prezent la recepţia lucrărilor.
O mare uşurare se putea citi pe chipul primarului din Liteni, Tomiţă Onisii, care timp de trei ani de zile a fost asaltat de localnici cu zeci şi zeci de petiţii prin care i se cerea să intervină pe lângă instituţiile abilitate pentru finalizarea cât mai grabnică a lucrărilor.
„E o mare bucurie nu doar pentru mine, ci şi pentru întreaga comunitate de aici că, în sfârşit, se poate circula pe acest pod. În curând începe şcoala, iar copiii vor putea ajunge şi ei în condiţii de siguranţă la cursuri, la fel cum se va întâmpla şi cu bătrânii care mergeau la medic. Nu mai spun cât mă bucur şi pentru agricultori, care aveau terenurile de o parte şi de alta a râului Suceava, iar acum vor putea ajunge la propriile terenuri cu multă uşurinţă”, a arătat Tomiţă Onisii.
Termene peste termene depăşite din cauza lipsei finanţării
Distrus la inundaţiile din august 2010, podul de la Roşcani-Liteni a intrat în proces de refacere în procedură de urgenţă, iar în luna noiembrie a aceluiaşi an a fost finalizată şi licitaţia. Lucrările au fost preluate de firma Soconi, care avea termen până în noiembrie 2011 să dea în exploatare investiţia. Acest lucru nu s-a întâmplat însă decât abia ieri, pe 28 august 2013, după mai multe termene de execuţie depăşite.
„Problemele de proiectare şi lipsa finanţării au constituit principalele piedici ale acestei investiţii. Noi ne-am făcut treaba exact după proiectul pe care l-am primit, iar lucrările sunt de cea mai bună calitate”, a declarat Nelu Opincaru, administratorul firmei Soconi.
Valoarea iniţială a proiectului finanţat de Compania Naţională de Investiţii era de 60 de miliarde de lei vechi, dar suma licitată de firma Soconi a fost de 24 de miliarde de lei vechi, la care a mai existat o suplimentare de patru miliarde de lei vechi.
Podul are o lungime totală de peste 100 de metri, din care constructorul a refăcut 54 de metri, iar lucrările au presupus atât micropiloţi de structură, consolidări, dar şi refacerea în totalitate a căii de rulare.
Acum câteva luni, exasperaţi de faptul că lucrările de refacere a podului stagnează, aproximativ 150 de oameni din Liteni şi Roşcani au blocat drumul judeţean care face legătura între Suceava şi Dolhasca. La faţa locului a venit atunci prefectul de Suceava, Florin Sinescu, care a promis că va face demersuri pe lângă conducerea Companiei Naţionale de Investiţii pentru alocarea fondurilor necesare finalizării podului.