Grădiniţa cu Program Normal din cadrul Şcolii Gimnaziale Pătrăuţi a participat, începând cu anul 2007, la Programul Lifelong Learning.
Proiectul școlar multilateral Comenius “Păpușile cu misiune verde”, care s-a derulat în perioada 2011-2013, a primit o finanțare de 15.000 de euro de la Comisia Europeană, prin intermediul Programului de Învăţare pe Tot Parcursul Vieții (LLP), participând unităţi de învăţământ preșcolar din România, Turcia, Slovenia, Islanda, Lituania, Portugalia, Spania, Belgia şi Olanda.
Acest parteneriat s-a încheiat după doi ani de cooperare, obiectivele propuse s-au atins pe deplin, activitățile desfășurate la grădiniță, dar și în ”lumea largă”, au dus la dezvoltarea competențelor cheie ale tuturor actorilor implicați, iar rezultatele stau dovadă pentru munca depusă și pentru idealurile transformate în fapte concrete. Acest proiect a avut ca obiectiv principal facilitarea cunoaşterii culturii şi civilizaţiei ţărilor partenere prin intermediul participării active şi directe, prin interacţiune şi contact cu mediul educaţional al fiecărei ţări.
Nouă ţări europene (Islanda, Lituania, Slovenia, România, Portugalia, Olanda, Belgia, Spania şi Turcia) au fost implicate în acest proiect. Fiecare ţară avea marioneta ei tradiţională, care era personajul principal conectat la toate activităţile proiectului. Fiecare ţară a ales un subiect de mediu, România a ales aerul, pe care să se concentreze, realizând marionete și o cutie experimentală care reprezintă acest subiect. Marionetele s-au rotit în funcţie de un program stabilit. Fiecare păpuşă a adus o valiză cu ea, care conţinea întotdeauna un jurnal şi un paşaport, împreună cu lucrurile de care avea nevoie pentru călătoria ei. Cutia conţinea trei experimente, o poveste pe această temă, un cântec şi materiale pentru a realiza o activitate artistică despre subiect. În perioada cuprinsă între primirea şi expedierea cutiei, copiii au fost introduşi în mai multe activităţi. În acest fel, copiii au învăţat subiectul din ţara de origine a marionetei.
Cadrele didactice au vizitat fiecare ţară şi au comparat propriile metode de predare şi abordările pedagogice cu cele ale colegilor europeni. Pentru toate ţările participante, acest proiect a oferit posibilitatea de a afla mai multe despre continentul nostru, despre ţările partenere, cultura, limba şi obiceiurile celorlalţi, precum şi îmbunătăţirea cunoştinţelor lor de mediu, oferind, de asemenea, posibilitatea de a furniza noi instrumente pedagogice de învăţare de la fiecare, alte metode şi abordări metodice. Cadrele didactice si-au îmbunătăţit cunoştinţele de limba engleză şi abilităţile TIC, precum şi cunoştinţele despre structura educaţională a ţărilor partenere.
Tragem cortina și ne dăm mâna: profesori, elevi, directori, părinți, membri ai comunității locale din întreaga Europă şi spunem într-un singur glas: cu toții am avut de câștigat din acest parteneriat european.
Propus ca o călătorie în viața preșcolarilor din țările implicate în proiect, tematica pune accentul pe stimularea interesului copiilor pentru ecologie, prin selectarea unor jocuri, rime, experimente, cântece, povești și legende cu specific național și transformarea acestora în activități la grupă. Activitățile, experimentele, cercetarea, dramatizarea, mobilitățile transnaționale, comunicarea, au condus la dezvoltarea competențelor cheie, la șlefuirea personalităților celor implicați, la descoperirea de noi talente și abilități, au schimbat mentalități și au deschis porți către noi colaborări și prietenii durabile.
Am început acest drum ca un grup de profesori și preșcolari atenți la organizare, la obiective, activități și rezultate și am încheiat ca un grup de prieteni cu inima deschisă către viitoare colaborări. Rezultatele finale, produsele finale realizate: crearea unor jucării – păpuşi din materiale textile, reviste cuprinzând ilustrate si desene, poezii, rime, cântece cu caracter ecologic, DVD cu prezentarea unor imagini din grădiniţele partenere, DVD - ”O zi din viaţa mea”, expoziţii organizate cu diferite ocazii, calendare, newsletters, jurnalul proiectului – au fost un spectacol de talent, de muncă în echipă, de cooperare europeană, de unitate în diversitate, în care actorii nu mai erau preșcolari și profesori din nouă țări diferite, ci reprezentau o singură entitate.
Cortina a căzut, dar și actorii și spectatorii au plecat acasă cu un câștig imens: educație europeană, cultură, cooperare, personalitate și prietenie.