toate că oficialii Ministerului Educaţiei recunosc că învăţământul de tip simultanscade calitatea demersului educaţional şi că el ar trebui să dispară, în numeroase judeţe din ţară mii de copii de 6 ani care încep clasa zero vor învăţa în aceleaşi clase şi în acelaşi timp cu colegi din clasele mai mari.
Potrivit metodologiei, organizarea claselor în regim simultan se realizează prin constituirea formaţiunilor de studiu cu elevi de la cel puţin două niveluri de clasă diferite.
Potrivit lui Ioan Dumitru Puiu, inspector de specialitate pentru învăţământul primar din cadrul IŞJ Suceava, “în judeţ, circa 60 de clase pregătitoare vor funcţiona în regim simultan. Am făcut tot posibilul ca numărul acestora să fie cât mai mic. Acestea se vor organiza acolo unde nu sunt alte soluţii, în zone rurale, unde numărul copiilor înscrişi nu a condus la formarea unui colectiv”.
În mod obligatoriu, organizarea claselor în regim simultan se face în interiorul aceluiaşi nivel de învăţământ, primar, respectiv gimnazial, astfel că micuţii de la pregătitoare vor împărţi sălile de curs cu elevii din clasele I-IV.
Potrivit Metodologiei de organizare a claselor din învăţământul preuniversitar în regim simultan, “în localităţile izolate geografic sau în localităţile în care efectivele de elevi corespunzătoare unui anumit nivel de clasă din învăţământul primar sau gimnazial sunt mai mici decât efectivele minime prevăzute de lege şi nu există posibilitatea asigurării transportului şcolar se organizează clase în regim simultan”. De regulă, în învăţământul primar, gruparea elevilor în clasele organizate în regim simultan se face pentru clasa pregătitoare, clasa I şi clasa a II-a, respectiv pentru clasa a III-a şi clasa a IV-a. Metodologia mai prevede că “ori de câte ori este posibil se recomandă organizarea de sine stătătoare a clasei pregătitoare”.
Conform unei situaţii a Inspectoratului Şcolar Judeţean (IŞJ) Suceava, în anul şcolar 2013-2014, se vor organiza 343 de clase pregătitoare cuprinzând peste 6.200 de elevi, faţă de 4.754 în 2012-2013. În 2011-2012, 68 de clase pregătitoare s-au derulat în regim simultan.
Circa 200 de profesori au urmat deja cursurile de formare pentru a preda la pregătitoare
360 de cadre didactice care, din 16 septembrie, vor preda la clasa pregătitoare vor urma o serie de cursuri de formare. Acestea sunt organizate în şase centre din Suceava, Fălticeni, Rădăuţi, Vatra Dornei, Câmpulung Moldovenesc şi Gura Humorului.
Ioan Puiu Dumitru a menţionat că „vor fi formate 360 de cadre, ceva mai multe decât este necesar, tocmai pentru a ne lua o marjă de siguranţă. Am evitat să ne confruntăm cu situaţia de anul trecut când am format cadre didactice pentru fiecare clasă, însă din cauza faptului că au fost copii care s-au înscris mai târziu la pregătitoare, numărul cadrelor era insuficient”.
Acesta a mai arătat că aproximativ 200 de cadre au parcurs deja, în luna iulie, cursurile de formare necesare pentru a preda la pregătitoare. Este vorba despre profesorii titulari, care în anul şcolar trecut au predat elevilor de clasa a IV-a. Aceştia au parcurs un curs de formare de o săptămână, cursuri ţinute de către formatorii instruiţi încă de anul trecut.
O a doua etapă de instruire va avea loc în perioada 26-30 august. Ioan Dumitru Puiu a mai menţionat că Ministerul Educaţiei a dat derogare pentru desfăşurarea unei a III-a etape, aceasta urmând să aibă loc în perioada 2-6 septembrie. Aceste etape îi vor cuprinde şi pe cei ce tocmai s-au titularizat în învăţământ.
Programul de formare continuă pentru cadrele didactice care vor preda la clasa pregătitoare totalizează peste 100 de ore, atât faţă în faţă, cât şi cursuri online, pe platforme e-learning. Pregătirea acestora se axează pe diseminarea informaţiilor necesare activităţilor specifice de la clasa pregătitoare (proiectarea activităţilor, evaluare, etc.).