Directorii unităţilor şcolare din judeţ care au primit, în urmă cu un an, deciziile de numire în funcţie cu detaşare în interesul învăţământului aşteaptă să le fie evaluată activitatea din anul şcolar 2012-2013. Acestora le expiră detaşarea în data de 30 august, iar dacă nu vor obţine rezultate bune la evaluare, vor pierde fotoliul de director.
Fişele de autoevaluare şi raportul asupra activităţii desfăşurate în cursul anului şcolar 2012-2013 sunt deja depuse la Inspectoratul Şcolar Judeţean (IŞJ) Suceava, acestea urmând a fi analizate de către inspectorii şcolari de specialitate pentru implementarea descentralizării – Ghiorghi Cornia (pentru directorii şcolilor gimnaziale) şi Laura Hacman (directorii de liceu). Inspectorii vor propune un punctaj pentru activitatea managerilor, calificativele urmând a fi aprobate de către Consiliul de Administraţie al Inspectoratului Școlar Judeţean Suceava. Calificativele se vor definitiva până la finele lunii august.
Fişa de evaluare a directorilor conţine o serie de indicatori de performanţă, managerii urmând a fi notaţi pentru rezultatele din domeniile: Curriculum, Resurse umane, Resurse financiare şi materiale, Dezvoltare şi relaţii comunitare
În urma evaluării, punctajul obţinut va determina acordarea calificativului, astfel: pentru 86-100 de puncte va fi acordat calificativul “Foarte bine”, pentru 71-85 de puncte – calificativul “Bine”, pentru 61-70 de puncte – “Satisfăcător” şi pentru 0-60 de puncte – “Nesatisfăcător”. În funcţie de punctajul pe care îl primesc şi de calificativele acordate, directorii mai pot spera sau nu la rămânerea în funcţie. Directorii care vor obţine calificativul “nesatisfăcător” vor trebui să părăsească funcţia de conducere. Însă nici calificativele “Bine” şi “Foarte bine” nu reprezintă neapărat un garant al păstrării funcţiilor dobândite în urmă cu un an.
Remaniere printre posturile de conducere, în 2012
Chiar dacă vor exista directori care nu vor mai fi numiţi la cârma unităţilor, schimbările din acest an vor fi cu siguranţă mai puţine decât cele din 2012.
Învăţământul sucevean a început anul şcolar 2012- 2013 cu o bună parte din conducere schimbată. S-au operat schimbări în structura conducerii liceelor, dar şi a şcolilor gimnaziale.
Ultimul concurs pentru ocuparea funcţiei de director sau director adjunct a fost organizat în luna noiembrie a anului 2008. În prezent, la nivelul judeţului nu există nici un director (sau director adjunct) numit în funcţie în urma susţinerii unui concurs, toţi managerii şcolari fiind numiţi prin detaşare în interesul învăţământului. Mandatele ultimilor directori care au susţinut concurs au expirat până la finele anului trecut.
Deocamdată, în agenda IŞJ Suceava nu se regăseşte organizarea unui concurs pentru ocuparea funcţiilor de conducere din instituţiile de învăţământ, reprezentanţii IŞJ precizând că Ministerul Educaţiei Naţionale decide organizarea acestora.
În cazul în care vor exista schimbări, noii manageri şcolari urmează să fie instalaţi în funcţii începând cu 1 septembrie, cu detaşare în interesul învăţământului, până la organizarea concursului.
Profesorii care vor să preia cârma unei unităţi de învăţământ trebuie, în mod obligatoriu, să facă parte din Corpul Naţional de Experţi în Managementul Educaţional. Selecţia acestora s-a făcut pe parcursul a trei etape, peste 600 de dascăli din judeţ fiind admişi în acest corp.