Vremurile bune pentru şefii de tren şi conductorii CFR par a apune. După ce o parte dintre ei, cercetaţi în marele dosar de luare de mită aflat încă pe rolul Parchetului de pe lângă Tribunalul Suceava, au fost retrogradaţi pe posturi inferioare, mult mai prost plătite, restul sunt obligaţi, mai nou, să realizeze un barem minim de încasări. Dacă nu, li se diminuează salariile şi, după mai multe norme nerespectate, se poate ajunge la desfacerea contractului de muncă.
Normele stabilite pentru controlorii din Suceava. Diminuări de salarii cu 5-10%
Conform deciziei conducerii CFR Călători, având în vedere că în unele staţii mai mici nu mai sunt case de bilete, iar personalul de control din tren trebuie să emită bilete pentru aceşti călători, şefii de tren şi conductorii au de realizat o normă de încasări.
Astfel, pe ruta Suceava-Cacica, de exemplu, un controlor care face trei curse tur-retur pe zi trebuie să predea seara, la casă, 420 de lei. Adică 140 de lei la fiecare cursă.
Personalul de control care merge de la Suceava la Bacău trebuie să taie bilete de minimum 140 de lei, la o cursă dus-întors, iar pe ruta Suceava-Bucureşti suma minimă este de 110 lei, dus-întors. Trebuie spus că în ultimele două cazuri sumele sunt pentru fiecare din cei doi controlori (şef de tren şi conductor) în parte.
Sumele minime au fost stabilite după mai multe criterii, unul din cele mai importante fiind legat de numărul de staţii fără case de bilete de pe fiecare rută. De la Suceava la Cacica de exemplu, bilete se emit doar din staţiile Suceava şi Suceava Nord.
Există deja numeroşi controlori de la staţia Suceava care nu au îndeplinit norma şi au fost sancţionaţi cu reducerea salariului cu 5-10%, funcţie de gradul de acoperire a baremului.
Norma minimă, o prevedere mai veche care nu a fost pusă în practică
Iordan Vintilă, directorul general al Regionalei CFR Iaşi, a adus o serie de lămuriri cu privire la aceste norme de încasări. El a subliniat din start că o astfel de prevedere există de ani de zile, însă efectiv nu a fost pusă în practică.
„Normele de încasări fac parte din obligaţiile de serviciu ale controlorilor din tren, în condiţiile în care avem destule staţii care nu au case de bilete. Personalul din tren este dotat cu două tipuri de bilete. Este vorba de bilete cu tarif normal, care se emit doar călătorilor care nu au avut de unde să-şi cumpere tichete, şi bilete cu tarif suplimentar. Personalul de tren are obligaţia de a emite astfel de bilete cu tarif suplimentar la cei care nu-şi cumpără tichete de la casă, dacă au această posibilitate”, a explicat Iordan Vintilă.
„Am realizat cronometrări cu personalul nostru specializat şi am făcut o medie cu privire la cât se poate încasa din tren pe o rută”
El a explicat şi cum s-au stabilit sumele din baremul minim.
„Am realizat cronometrări cu personalul nostru specializat şi am făcut o medie cu privire la cât se poate încasa din tren pe o rută. Aşa am stabilit aceste încasări minime, care sunt, zicem noi, facil de realizat. Se ştie foarte bine ce probleme au fost şi mai sunt cu controlorii de tren şi facem eforturi să-i disciplinăm în măsura în care putem”, a mai precizat Vintilă.
El a mai subliniat că cei care nu fac norma nu sunt automat sancţionaţi şi au un termen pentru a o acoperi din încasările pe care le fac în trenuri.
De partea cealaltă, controlorii de tren spun că pe unele rute normele nu au cum fi acoperite. Asta pentru că sunt puţini călători, navetiştii au abonamente, iar din staţiile mici urcă foarte puţini oameni. În plus, odată taxaţi suplimentar, oamenii nu mai urcă a doua oară fără bilet. Controlorii CFR consideră că aceste măsuri au fost impuse din dorinţa conducerii de a da afară cât mai mulţi oameni şi într-un timp cât mai scurt.
(10 aug 2013, 13:08:42