23 de elevi şi şase profesori ai Liceului Teoretic „Ion Luca” Vatra Dornei au fost implicaţi în proiectul multilateral Comenius „Migraţii: Integrare prin educaţie”, alături de elevi şi cadre didactice din Italia, Spania, Polonia şi Franţa.
Finanțat de Comisia Europeană, parteneriatul a permis colaborarea dintre cinci țări europene, pe parcursul a doi ani (din august 2011 până în iulie 2013). Participarea la toate activităţile proiectului, precum şi la reuniunile de proiect din Franţa, România, Polonia, Gran Canaria şi Italia a reprezentat pentru elevii şi profesorii liceului o experienţă inedită, datorată, în primul rând, temei de mare actualitate.
Toate ţările participante se confruntă cu fenomenul migraţiilor, fiind ţări din care se pleacă (România şi Polonia) sau ţări care primesc migranţi (Italia, Spania şi Franţa).
Potrivit prof. Gabriela Heidel, „proiectul <Migraţii: Integrare prin educaţie>a reuşit să schimbe perspectiva asupra fenomenului migraţiior, cel puţin la nivelul comunităţilor de care aparţin şcolile partenere în proiect”.
Elevii români, francezi, italieni, spanioli şi polonezi au interacţionat pe parcursul celor doi ani atât direct, în timpul reuniunilor de proiect din fiecare ţară, cât şi online, prin forumul de discuţii de pe site-ul proiectului.
Proiectul s-a axat pe activităţi diferite, precum: impactul social, lingvistic, cultural şi istoric al migraţiilor în ţările europene partenere, cercetări genealogice, studiul Declaraţiei Drepturilor Omului, sărbători internaţionale, competiţii sportive sau studiul operelor literare despre emigrare sau imigrare.
Liceenii au promovat ţara, judeţul şi colegiul în ţările partenere
Prof. Gabriela Heidel, membru în echipa de proiect, a mai menţionat că „obiectivele proiectului au fost atinse în totalitate, iar produsele realizate au fost dintre cele mai diverse: diapozitive, montaje video, reportaje, interviuri cu persoane care au trăit experienţa migraţiilor, spoturi publicitare şi afişe pentru promovarea toleranţei şi combaterea rasismului, schimb de reţete specifice sau internaţionale, de poeme şi sloganuri care au exprimat bucuria de a fi împreună”. Produsul cel mai important de care s-a ocupat echipa liceului dornean este Jurnalul proiectului, realizat în limba franceză, disponibil pe blogul proiectului.
Unul dintre cele mai importante merite ale proiectului a fost promovarea României şi, în special, a Bucovinei şi a liceului dornean în ţările partenere. De fiecare dată tinerii liceeni dorneni au făcut o bună impresie prin felul de a se comporta şi prin nivelul ridicat de cunoştinţe de limba franceză, limba oficială de comunicare a proiectului.
„A fost într-adevăr o ocazie de a schimba impresia proastă pe care străinii o au despre români în general, acest lucru realizându-se şi în timpul reuniunii de proiect din România, musafirii noştri fiind pe deplin mulţumiţi de tot ceea ce au descoperit şi au învăţat în România”, mai spun participanţii la proiect.
Parteneriatele multilaterale Comenius au devenit o tradiţie la Liceul „Ion Luca”, vara aceasta fiind acceptat cel de-al treilea proiect de acest tip, în care liceul dornean este instituţia coordonatoare. Reprezentanţii liceului îşi exprimă convingerea că elevii vor trăi experienţe de învățare și de viață frumoase și utile pentru dezvoltarea lor profesională și personală.