Mai multe comune din judeţul Suceava sunt păzite de către un singur poliţist, care, în timpul programului, când nu e în concediu, bolnav ori chemat pe la şedinţe la subunităţi ori la sediul poliţiei judeţene, trebuie să fie şi la post, să se deplaseze şi la intervenţiile 112 şi să mai şi patruleze prin satele care i-au fost date în grijă.
Totuşi, respectivii poliţişti se pot considera norocoşi pe lângă alţi colegi de-ai lor, care trebuie să se deplaseze la intervenţiile 112 cu maşinile personale, cu benzina lor, pentru că postul la care sunt încadraţi nu are nici o maşină de serviciu.
Situaţia se întâmplă de luni de zile, în unele cazuri chiar de peste un an, şi a fost sesizată de inspectorul-şef Ioan Nicuşor Todiruţ de când s-a reîntors la comanda Inspectoratului de Poliţie Judeţean (IPJ) Suceava, după perioada de aproape un an cât a fost detaşat la conducerea poliţiei judeţului Călăraşi.
Pe jos sau cu mijloace personale trebuiau să se deplaseze în teren şi poliţiştii secţiei Iacobeni, în parcarea căreia nu se află de luni de zile nici o maşină cu girofar şi sirenă.
Mutările lui Todiruţ
Reîntors în fruntea IPJ Suceava, comisarul-şef Todiruţ a cerut o analiză a tuturor acestor probleme constatate.
„Urmare a analizei efectuate la solicitarea şefului inspectoratului au fost identificate posturi de poliţie rurală la care activa un singur lucrător, dar şi posturi de poliţie care aveau în gestiune situaţii operative complexe, necesitând un număr superior de poliţişti în vederea asigurării şi menţinerii unui climat de siguranţă publică”, a anunţat, vineri, purtătorul de cuvânt al IPJ Suceava, inspectorul principal Ionuţ Epureanu.
Acesta a explicat că în perioada ianuarie-iunie 2013 au fost încadrate cu un singur agent trei posturi de poliţie: Fundu Moldovei, Moldova Suliţa şi Muşeniţa.
„În prezenţa şefului inspectoratului, la data de 8 iulie, un număr de 14 agenţi de poliţie au fost repartizaţi către posturile de poliţie rurală care activau cu un singur lucrător sau care prezentau o situaţie operativă complexă. În afara celor trei posturi care erau încadrate cu un singur poliţist, ceilalţi agenţi au fost repartizaţi la Vicovu de Sus, Ulma şi Siret, în vederea creşterii capacităţii de gestionare a problematicii rutiere şi a faptelor asociate fenomenului de contrabandă, la Arbore, Dorneşti, Muşeniţa şi Vultureşti pentru eficientizarea activităţilor pe linia infracţionalităţii contra patrimoniului, dar şi la Putna şi Suceviţa pentru creşterea gradului de siguranţă în aceste zone turistice”, a arătat purtătorul de cuvânt al poliţiei judeţene, precizând că la ora actuală nu sunt posturi de poliţie la nivelul judeţului încadrate cu un singur agent de poliţie.
Inspectorul principal Epureanu a declarat că au fost constatate deficienţe şi în privinţa dotării cu autospeciale de poliţie la mai multe posturi de poliţie din judeţ.
„Au fost dotate cu autospeciale de poliţie în vederea creşterii capacităţii de intervenţie şase posturi de poliţie. La Postul de Poliţie Valea Moldovei, având în vedere natura terenului accidentat şi situaţia operativă complexă, a fost repartizată o autospecială Dacia Duster 4x4. La Posturile de Poliţie Şcheia, Gălăneşti, Arbore şi Berchişeşti au fost repartizate autospeciale Dacia Logan,iar la Postul de Poliţie Bălăceana a fost repartizată o autospecială Dacia 1310 ”, a detaliat ofiţerul de la Biroul de Presă al IPJ Suceava.
Unii fără nici o maşină, alţii cu jeep-ul
Un vehicul de teren Geep Grand Cherokee Limited 4x4 din dotarea IPJ Suceava, care era folosit mai mult pentru delegaţiile care ajungeau în zona de munte a judeţului, a fost scos de la „protocol”, la cererea inspectorului-şef Todiruţ, şi dat în dotarea secţiei de poliţie de la Iacobeni, având în vedere zonele greu accesibile de pe raza comunei.
Cum de la Bucureşti nu sunt aprobate achiziţiile de noi autospeciale de poliţie, trei posturi de poliţie din judeţ au rămas totuşi fără nici o maşină de serviciu: Comăneşti, Burla şi Iaslovăţ.
„În aceste trei situaţii, intervenţia la evenimente şi activităţile specifice sunt asigurate cu sprijinul autoturismelor de serviciu din cadrul structurilor coordonatoare, conducerea inspectoratului depunând toate diligenţele pentru identificarea unor soluţii în vederea dotării cu maşini de serviciu a tuturor posturilor de poliţie”, a completat purtătorul de cuvânt al IPJ Suceava, inspectorul principal Ionuţ Epureanu.
Cu maşina personală a primarului, la intervenţiile 112
La Iaslovăţ, comuna cu peste 4.000 de suflete, de peste un an de zile nu există maşină de poliţie.
Primarul comunei, Ion Cotoară, spune că în urmă cu mai mulţi ani poliţiştii aveau un Aro, însă autovehiculul a fost casat, iar de atunci nu s-a mai pomenit maşină cu girofar şi sirenă în parcarea postului de poliţie, care se află în aceeaşi clădire cu sediul primăriei.
„Nu avem posibilitate să achiziţionăm maşină şi mergem şi noi cu ce putem. Poliţiştii se duc la intervenţii cu maşinile personale, n-am aşteptat să-şi facă hoţul de cap. Cu benzina lor, din buzunarul lor, din salariul cât îl au... Câteodată au luat şi maşina mea”, declară primarul, arătând că lunar consiliul local al comunei alocă câte 100 de litri de benzină Poliţiei oraşului Milişăuţi, pentru a le mai trimite câte o maşină să patruleze prin comună.
Periodic, colegii de la Milişăuţi le împrumută pentru câteva ore una dintre autospecialele lor.
Şi la acţiunile punctuale, filtre în trafic, poliţiştii din Iaslovăţ ies în trafic tot cu maşinile personale, mărturiseşte primarul Cotoară.
„Puneţi-vă dumneavoastră problema, în momentul în care vedeţi un poliţist coborând dintr-o maşină privată... eu nu mai vreau să comentez. Una este când se vede la stradă sau în curte la o instituţie o maşină de poliţie, altfel priveşte infractorul...”, completează edilul, sperând cât mai curând într-o minune, să vadă pe uliţele din Iaslovăţ maşina de poliţie a comunităţii.
„E o ruşine a comunei, merge poliţaiul şef de post cu maşina lui de acasă”
Sătenii din Iaslovăţ sunt şi ei de aceeaşi părere. „E o ruşine a comunei, merge poliţaiul şef de post cu maşina lui de acasă”, e nemulţumit Viorel Sireteanu.
„Atâta lume prin comună şi pe drum şi nici o maşină de poliţie”, completează şi Victoria Şuiu.
„Poliţia ar trebui să circule mai mult noaptea, dar cu ce, dacă nu au maşină”, e de părere şi Andrei Mandici, fost paznic comunal.
Un bătrân, aşezat pe o bancă în faţa unui magazin, e „gică-contra”: „Nu trebuie maşină de poliţie, că e mică comuna. Şi ar fi cheltuieli prea mari”. (Reporterul: „Şi dacă noaptea vine hoţul peste dumneavoastră?”) Îl iert, că-s bătrân, singur...”.
Uşa la post închisă. „Şefu'de post e în concediu, iar celălalt poliţist e liber”
La Comăneşti, vineri, în jurul orei 10.30, uşa postului de poliţie, închisă. Pe geam, însă, sunt afişate numerele de telefon ale celor doi poliţişti din comună. Şi aici trăiesc aproximativ 4.600 de oameni, iar agenţii din comună au uitat cum e să conducă o maşină cu girofar şi sirenă.
Au avut o Dacie veche inscripţionată cu „Poliţia”, însă, de prin 2011, sunt pe cont propriu.
„Şefu'de post e în concediu, iar celălalt poliţist e liber”, ne spune un sătean văzând că încercăm uşa postului de poliţie.
Primarul comunei, Grigoraş Păstrăv, ne spune că apelează la cei de la poliţia comunei învecinate, Botoşana, atunci când e nevoie de deplasare în teren şi, lunar, le alocă o cotă de benzină: între 50 şi 75 de litri.
„Avem foarte multe apeluri la 112, dar maşina e la Botoşana. Se ajunge cu întârziere sau se foloseşte maşina personală a poliţistului. La Botoşana sunt doi poliţişti, unul dintre ei, o doamnă poliţist, e în concediu maternal, iar la Comăneşti, tot doi, iar unul e în concediu. Cei doi rămaşi pe cele două comune fac împreună sau prin rotaţie, pentru că au şi program de noapte. Probabil că a fost azi noapte de serviciu, de asta nu aţi găsit pe nimeni la post”, susţine primarul Păstrăv, sperând şi el ca şi primarul din Iaslovăţ în aceeaşi minune: o maşină proprie de poliţie în comună.
(13 iul 2013, 11:13:57