Biblioteca Judeţeană „I.G. Sbiera” a găzduit luni o masă rotundă cu tema „Învăţarea integrată a literaturii române. Conţinut şi limbaj”, organizată de profesor Isabel Vintilă, doctor în filologie.
Discuţiile au fost prilejuite de participarea acesteia la un curs Comenius, „Content and Language Integrated Learning for Arts and Humanities Teachers”, desfăşurat în cadrul IPC Centre, în Exeter, Marea Britanie.
Activitatea a fost centrată pe predarea literaturii române în limba engleză, folosind metode activ-participative specifice şi materiale propuse de trainerii de la centrul de formare din Exeter.
Profesoara Isabel Vintilă a explicat ce au în vedere învăţământul modern şi metodele CLIL (Content and Language Integrated Learning), pe care le aplică în funcţie de vârsta elevilor şi de programele şcolare: „Învăţământul modern presupune stimularea inteligenţelor multiple, participarea activă a elevilor, învăţarea diferenţiată şi cross-curriculară, dar şi creşterea interesului pentru un anumit subiect sau pentru o limbă de circulaţie internaţională. De aceea, cadre didactice din întreaga lume participă la cursuri în cadrul cărora învaţă metode CLIL”.
Avantajele modelului CLIL
Aceste lecţii CLIL pot fi mai uşor de abordat, pentru că există un vocabular pe care elevul trebuie să îl înveţe.
Metodele respective urmăresc conţinutul, comunicarea, prin care elevii sunt antrenaţi în acţiuni de echipă.
„În Anglia ni s-a explicat că cel mai important lucru este aplicaţia practică, iar cele mai importante aspecte sunt analiza, gândirea şi creativitatea. La fel de important este, pe lângă activităţi, ca elevilor să li se prezinte acţiuni ce se bazează pe latura lor chinestezică”, a adăugat Isabel Vintilă.
Printr-un studiu american s-a dovedit faptul că, în proporţie de 90%, o lecţie trebuie să fie formată din aplicaţie practică.
La nivel organizaţional, în cadrul şcolilor din Anglia, lucrurile sunt aproape ca şi în şcolile noastre, iar Consiliul de Administraţie este de o importanţă mare.
Un an şcolar în Anglia are 195 de zile, din care cinci zile sunt pentru antrenarea profesorilor.
Programul elevului din Anglia
În Marea Britanie elevii au în jur de cinci-şase ore de curs pe zi. Programul începe la 8:50, cu două ore de curs, urmate de o pauză de o oră, după care încă două ore de curs, apoi pauza de masă şi ultimele două ore de curs, care se sfârşesc la ora 15:15.
„Copiii sunt educaţi, calmi, atenţi în relaţiile cu adulţii, nu se îndepărtează de părinţi şi nu vorbesc urât. Aceste mici detalii ale vieţii cotidiene în Marea Britanie sunt impresionante şi merită să aplicăm în cadrul proiectului de tip Comenius. Am învăţat o mulţime de lucruri despre materia pe care o predau şi despre modul cum să o predau. Îmi doresc în perioada ce urmează să aplic la clasă ceea ce am văzut acolo şi să schimb atmosfera din clasă”, a susţinut Isabel Vintilă.
La discuţii au participat atât cadre didactice din judeţ, cât şi părinţi interesaţi de viziunea modernă asupra învăţământului în spaţiul britanic.
Acest curs a fost sprijinit financiar prin programul de Învăţare pe Parcursul Întregii Vieţi de Agenţia Naţională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale.