Una dintre cele mai circulate structuri rutiere ale Sucevei, pasarela CFR de la Iţcani, care face legătura către Rădăuţi şi Siret, este pe cale să devină un adevărat pericol public, după ce, zeci de ani la rând, nu s-au mai făcut deloc lucrări de reparaţii şi întreţinere.
Starea deplorabilă a pasarelei construite pentru ca traficul rutier să nu afecteze mersul trenurilor care odinioară circulau în număr mare pe acolo poate fi constatată şi cu ochiul liber, porţiuni mari din structura de rezistenţă fiind erodate de timp şi de infiltraţiile de apă.
Cea mai bună dovadă a degradării construcţiei realizată prin anii '70 o reprezintă faptul că, miercuri seara, bucăţi mari de beton au început să se desprindă din pasarela CFR, maşinile care circulau pe străzile de dedesubt ori staţionau în zonă putând fi avariate.
„Cei care se ocupă de reparaţiile stradale asfaltau aseară pe pasarelă, iar eu, fiind în zonă, am observat cum au început să se desprindă bucăţi din pasarelă, mari cât un bolovan, care picau pe stradă. Am luat legătura cu şeful de lucrare, să-i spun că de la vibraţiile compactorului cad bucăţi din structura pasarelei, la care ei mi-au spus că ştiu ei ce fac şi altceva nu-i interesează”, spune Marius Mariţan, locuitor al cartierului Iţcani.
Acesta s-a arătat îngrijorat nu doar de faptul că cineva ar putea fi lovit de bucăţile de beton care se desprind de sus, ci şi de faptul că, într-o zi, întreaga construcţie ar putea ceda.
„Betonul care se desprinde reprezintă un pericol pentru toţi cei care trec pe acolo, pe dedesubt, dar cel mai grav este că riscăm ca într-o zi să se rupă pasarela în două şi să se prăbuşească peste noi”, apreciază iţcăneanul îngrijorat.
Îmbinările dintre plăcile de beton ale pasarelei sunt cele mai afectate, infiltraţiile de apă făcând ca, chiar şi la două zile după ultima ploaie, apa să se scurgă pe betonul măcinat, printre bucăţile de fier-beton dezgolite şi corodate de rugină.
Balustrade măcinate de rugină
Nici scările de urcare pe pasarelă, care mai demult erau utilizate frecvent, pentru a scurta drumul, nu au o stare mai bună. Măcinate de ploi, treptele se cutremură puternic de fiecare dată când pe pod trec maşini de mare tonaj, iar să te ţii de balustradele care le mărginesc nu este deloc o opţiune bună. Fierul balustradelor este atât de măcinat încât este de ajuns să îl strângi mai tare în mână şi se face praf, fiind mâncat de rugină. Aceeaşi situaţie este şi pe pod, unde balustradele metalice de protecţie pentru pietoni şi maşini sunt mai mult de formă, pe anumite porţiuni fiind vizibil distruse de rugină.
Proiect de consolidare a pasarelei CFR
Problemele apărute la pasarela CFR de la Iţcani nu le sunt străine celor din Primăria Suceava, care vor să remedieze cel puţin o parte dintre ele începând chiar de anul acesta, după cum a precizat primarul Ion Lungu.
„Din păcate, starea pasarelei nu este tocmai bună. Oamenii de acolo au perfectă dreptate. Tocmai de aceea m-am şi zbătut să obţinem finanţare pentru un proiect de reabilitare a podului de peste apa Sucevei şi a pasarelei CFR de la Iţcani. Cele două obiective sunt prinse pe proiectul suplimentar de reparaţii străzi cu fonduri europene. Noi încercăm să menţinem aceste căi de rulare într-o stare cât de cât de normalitate, dar sunt necesare lucrări mult mai ample”, a spus Lungu.
Starea de degradare a elementelor pasarelei de cale ferată a ieşit la iveală şi anul trecut, când, din cauza vechimii şi degradării, un stâlp de iluminat public de pe pasarelă s-a prăbuşit, blocând traficul rutier.
„După ce vom semna contractul de finanţare, vom demara cu celeritate maximă reparaţiile la pasajul de cale ferată şi la podul de la Iţcani. Valoarea proiectului este de 8 milioane de euro şi cuprinde şi reabilitarea drumului european 85, respectiv străzile Traian Vuia, Cernăuţi şi Grigore Alexandru Ghica. La pasajul peste calea ferată nu s-a mai intervenit de peste 30 de ani. Aceste obiective sunt de interes naţional, ar fi trebuit să li se acorde mai multă atenţie. Acum sunt date în administrarea municipalităţii şi facem eforturi să le reabilităm, aşa cum am făcut cu podul şi pasajul CFR de la Burdujeni”, a declarat şeful municipalităţii sucevene.
Pasarela CFR de la Iţcani face parte din traseul drumului european 85.
(21 iun 2013, 11:26:05