În perioada 28 mai-3 iunie 2013, s-a desfăşurat ultima întâlnire de proiect în Reyjkavik – Islanda, Grădiniţa cu Program Normal din cadrul Şcolii Gimnaziale Pătrăuţi fiind implicată într-un proiect internaţional multilateral Comenius, denumit “Păpuşile cu misiune verde”, finanţat de Comisia Europeană, în care, pentru o perioadă de doi ani, 2011-2013, participă unităţi de învăţământ preşcolar din România, Turcia, Slovenia, Islanda, Lituania, Portugalia, Spania, Belgia şi Olanda. Participarea la acest proiect european este posibilă deoarece Comisia Europeană sprijină „Programul de Învăţare pe Tot Parcursul Vieţii (LLP) Comenius”, cu fonduri gestionate de ANPCDEFP.
Acest proiect are ca obiectiv principal facilitarea cunoaşterii culturii şi civilizaţiei ţărilor partenere prin intermediul participării active şi directe, prin interacţiune şi contact cu mediul educaţional al fiecărei ţări. Nouă ţări europene (Islanda, Lituania, Slovenia, România, Portugalia, Olanda, Belgia, Spania şi Turcia) sunt implicate în acest proiect. Fiecare ţară are marioneta ei tradiţională, care este personajul principal conectat la toate activităţile proiectului. Fiecare ţară a ales un subiect de mediu, România a ales aerul, pe care să se concentreze, realizând marionete şi o cutie experimentală care reprezintă acest subiect. Marionetele s-au rotit în funcţie de un program stabilit. Fiecare păpuşă a adus o valiză cu ea, care conţinea întotdeauna un jurnal şi un paşaport, împreună cu lucrurile de care au nevoie pentru călătoria lor. Cutia conţinea trei experimente, o poveste pe această temă, un cântec şi materiale pentru a realiza o activitate artistică despre subiect.
În perioada cuprinsă între primirea şi expedierea cutiei, copiii au fost introduşi în mai multe activităţi. În acest fel, copiii au învăţat subiectul din ţara de origine a marionetei. Cadrele didactice au vizitat fiecare ţară şi au comparat propriile metode de predare şi abordările pedagogice cu cele ale colegilor europeni. Pentru toate ţările participante acest proiect oferă posibilitatea de a afla mai multe despre continentul nostru, despre ţările partenere, cultura, limba şi obiceiurile celorlalţi, precum şi îmbunătăţirea cunoştinţelor lor de mediu. Acesta oferă posibilitatea de a furniza noi instrumente pedagogice de învăţare de la fiecare, alte metode şi abordări metodice. Cadrele didactice şi-au îmbunătăţit limba engleză şi abilităţile TIC, precum şi învăţarea despre structura educaţională a ţărilor partenere.
Despre gazdele noastre din Islanda ştiam că sunt, conform unui sondaj, cei mai fericiţi oameni de pe planetă, cei mai sănătoşi şi mai longevivi. Frigul îi îndeamnă să facă sport şi să mănânce bine… Islanda este o mare insulă în Atlanticul de Nord, aproape de Cercul Arctic, caracterizată de un peisaj sălbatic şi colorat, cu lavă de culoare neagră, sulf roşu, gheizere de culoare albastră, cascade şi văi verzi, iar linia coastei este dantelată de numeroase golfuri şi fiorduri.
Prima zi la Reyjkavik a început cu primirea oficială şi un mic program artistic al preşcolarilor, a urmat întâlnirea cu primarul, apoi vizitarea câtorva obiective turistice specifice locului în următoarele zile: Tjörn, un lac micuţ unde lumea se adună să hrănească raţele şi să admire arhitectura de modă veche a caselor dimprejur, la doi paşi ridicându-se Radhus, primăria impunătoare care merită vizitată pentru harta uriaşă, în relief, a Islandei, Muzeul Reykjavik, cel mai mare complex în aer liber din Islanda,Muzeul Vikingilor, care le permite copiilor să „interacţioneze" cu vikingii, organizând mici scenete demonstrative despre cum luptau sau petreceau aceştia, piscina geotermală Laugardalslaug, în aer liber, Golden Circle în Thingvellir, locul în care se află vechiul parlament islandic, Gullfoss, cea mai faimoasă cascadă din ţară, cu o cădere de apă de 30 m, şi Geysir, locul de unde ţâşnesc izvoare termale şi Laguna Albastră.
Reykjavik, capitala Islandei, este un amestec de farmec tradiţional şi elemente scandinave reci. Capitala cea mai nordică din lume, în care trăiesc cam două treimi din populaţia Islandei, mi-a lăsat senzaţia unui orăşel curat şi verde. În absenţa cartierelor cu blocuri înalte, atmosfera urbanistică este creionată de casele viu colorate, aliniate frumos pe străzile trasate cu rigla şi compasul. Apa islandeză este una dintre cele mai curate din lume, 80% din energia ţării fiind generată de căldura naturală a izvoarelor fierbinţi, a gheizerelor şi vulcanilor. Ceea ce înseamnă foarte puţină poluare.
Noi, profesorii, am avut intens de lucru în zilele următoare: ne-am ocupat de logistica întâlnirii în ansamblul ei, ceremonia finală şi acordarea premiilor, de jurizarea filmelor înscrise în concurs - o sarcina grea şi delicată despre activităţile ecologice derulate pe parcursul celor doi ani de proiect, de realizarea unui album care să cuprindă imagini sugestive ale celor doi ani de proiect derulate pe o melodie celebră din fiecare ţară, cântată în limba ţării respective de fiecare coordonator de proiect.
Echipa din România a primit premiul pentru cea mai creativă şi disciplinată echipă… Asta ne onorează şi ne dovedeşte că suntem buni în ceea ce facem, serioşi, responsabili şi nu ne deosebim în nici un fel de grădiniţele celelalte. În definitiv, acesta a fost şi scopul nostru, să le arătăm că suntem egalii lor, că putem realiza lucruri uimitoare, că România este o ţară ce trebuie văzută!
Am mai aflat de la specialiştii în educaţie din Reykjavik că un principiu fundamental al sistemului de învăţământ islandez este cel al şanselor egale în privinţa accesului la educaţie indiferent de sex, statut economic, reşedinţă, religie, posibile handicapuri, nivel social sau cultural. Conform legii, oricine are dreptul să urmeze în mod gratuit învăţământul obligatoriu, primar, secundar superior şi de nivel universitar. Sistemul de învăţământ din Islanda este împărţit în patru niveluri. În învăţământul preşcolar copiii primesc educaţie şi sprijin pentru dezvoltarea lor multilaterală, fiind astfel pregătiţi pentru învăţământul obligatoriu şi pentru viaţă. La nivelul învăţământului preşcolar, centrul activităţii educative este joaca. Scopul principal al învăţământului obligatoriu este să pregătească copiii pentru viaţă şi muncă într-o societate democratică, aflată într-o continuă dezvoltare. Organizarea şcolii, precum şi funcţionarea trebuie, aşadar, să se bazeze pe toleranţă, valori creştine şi cooperare democratică.
Coord. Proiect, ed. Graţiela MESTERIUC