Rezultatele mediocre obţinute de absolvenţii claselor a XII-a la bacalaureat le dau emoţii unor directori de colegii naţionale şi colegii tehnice, promovabilitatea scăzută la acest examen reprezentând unul dintre motivele pentru care colegiile ar putea fi declasificate, urmând să-și schimbe denumirea din “colegiu” în “liceu”.
Potrivit unui nou ordin emis de Ministerul Educaţiei Naţionale la finele lunii mai, aceste titluri au valabilitate limitată și pot fi reînnoite, la fiecare cinci ani, doar cu condiția respectării unor criterii care vizează laturi diferite ale activității desfășurate în școală.
Doar două colegii tehnice din judeţ au avut, în 2012, promovabilitate peste media naţională
În metodologia elaborată de ministerul de resort se menţionează faptul că o dată la cinci ani, colegiilor le vor fi evaluate o serie de aspecte precum activitatea educativă, pedagogică şi ştiinţifică desfăşurată, calitatea personalului didactic titular, contribuţia privind dezvoltarea învăţământului, implementarea proiectelor cu finanţare externă, etc. Referitor la aceste condiţii, managerii unităţilor şcolare nu-şi fac griji, menţionând că îndeplinesc cumulativ criteriile menţionate.
Marea provocare căreia aceştia trebuie să-i facă faţă este una destul de greu de îndeplinit, respectiv rata de promovabilitate la examenul de bacalaureat să fie peste media naţională, cel puţin trei ani.
Cât priveşte colegiile tehnice din judeţul Suceava, raportându-ne la anul 2012, rezultatele bacalaureatului evidenţiază faptul că majoritatea acestora au procentul de promovabilitate sub media naţională de 44%. Mai mult de atât, unele nu au reuşit nici să treacă de pragul de 20%.
Doar Colegiul Tehnic Rădăuţi (59,41%) şi CT „Mihai Băcescu” Fălticeni (54,05%) au avut, în 2012, promovabilitate peste media naţională.
Potrivit prof. Gabriela Alionte, director al CT „Petru Muşat”, „pentru ca acest criteriu să fie îndeplinit, trebuie regândită forma de examinare de la bacalaureat. Trebuie să existe o diferenţiere dintre copiii care învaţă la colegiile tehnice, elevi care-şi doresc mai curând să înveţe o meserie, şi între elevii de la colegiile teoretice. Pentru absolvenţii colegiilor tehnice, introducerea unei materii de specialitate la examenul de bacalaureat ar fi binevenită. Ei sunt copii muncitori, vor să înveţe o meserie, să obţină un atestat de muncă, dar trebuie să le dăm şi lor şansa de a promova onorabil acest examen”.
De altfel, introducerea unui bacalaureat diferenţiat sau a bacalaureatului profesional este o propunere agreată şi de ceilalţi directori ai colegiilor tehnice.
„Consider că odată cu reînfiinţarea învăţământului profesional ar trebui introdus şi bacalaureatul profesional, examen care să acorde o şansă şi copiilor de la colegiile tehnice. Anul trecut am avut cea mai bună promovabilitate dintre toate colegiile tehnice din municipiul Suceava, respectiv 34%, însă, cu toate acestea, se impune diferenţierea bacalaureatului în funcţie de profilul fiecărui liceu”, a completat prof. Beatrice Filipiuc, director adjunct al CT „Alexandru Ioan Cuza”.
Cât priveşte reevaluarea în vederea acordării sau reînnoirii titlului de „colegiu”, în calcul vor fi luate rezultatele obținute la examenul de bacalaureat din anii care urmează.
„Spiru Haret”, singurul colegiu naţional din judeţ cu promovabilitate la bac sub media naţională
Nici colegiile naţionale nu scapă de clauzele noii metodologii aprobate de ministrul de resort. Cu mici excepţii, acestea trebuie să îndeplinească cumulativ aceleaşi condiţii ca şi colegiile tehnice pentru a-şi păstra titulatura de „colegiu naţional”.
Colegiul Naţional de Informatică „Spiru Haret” este singura unitate de învăţământ preuniversitar din judeţ ce poartă titulatura de „colegiu naţional” şi care, în 2012, a înregistrat o promovabilitate la examenul de bacalaureat sub media naţională (34,20%).
Statutul de „colegiul naţional” aşează unităţile ce poartă acest titlu în eșalonul superior al instituțiilor de învățământ.
Performanţe şcolare, proiecte europene, cadre didactice de calitate
Potrivit documentului semnat de ministrul Educației Remus Pricopie, criteriile de înnoire a titulaturii sunt aceleași cu criterile de acordare a titlului. Primul aspect evaluat urmărește „contribuția deosebită privind dezvoltarea învățământului, științei, culturii și sportului, la nivel local, regional, național și internațional, activitatea educativă, pedagogică și științifică desfășurată și performanțele profesionale înregistrate de elevii unității de învățământ reflectate în rezultatele obținute la concursurile specifice naționale și internaționale”.
O altă condiție obligatorie pentru atribuirea titlului o reprezintă “proba timpului”. Pentru obținerea denumirii de colegiu național, liceele teoretice trebuie să aibă în spate 75 de ani de activitate relevantă, iar liceele tehnice care aspiră la titlul de colegiu tehnic trebuie să aibă cel puțin 50 de ani de activitate ca liceu industrial.
Cel de-al treilea criteriu care trebuie respectat este reprezentat de calitatea corpului didactic titular, de ponderea personalului didactic calificat, cu grade didactice sau doctorat și de implicarea personalului didactic al unității de învățământ în activitatea de cercetare științifică sau pedagogică.
Criteriul care face referire la calitatea absolvenților urmărește două aspecte. În primul rând personalitățile vieții științifice, culturale, sociale sau sportive care au ieșit de pe băncile școlii și în cel de-al doilea rând rata de promovabilitate de la bac.
Alte criterii luate în calcul presupun existența unui operator economic cu care să fie încheiat un protocol pentru pregătirea practică a viitoarei forțe de muncă și implementarea măcar a unui proiect cu finanțare extern, relevant pentru dezvoltarea unității de învățământ în ultimii cinci ani.
(13 iun 2013, 14:54:17