Prima sesiune a examenului de bacalaureat 2013 a început ieri, cu evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română (proba A), testare ce se va desfăşura până la data de 12 iunie.
După cum chiar ei au declarat, elevii suceveni nu s-au confruntat cu mari probleme la susţinerea primei probe din cadrul bacalaureatului, lipsa notelor de la această probă scutind adolescenţii de stres. Indiferent de răspunsurile date comisiei nu vor exista „picaţi”, astfel că, pentru mulţi dintre candidaţi, testarea orală e considerată doar o ”încălzire” pentru probele scrise. Impresia generală a fost că subiectele propuse nu au avut un grad de dificultate ridicat, având în vedere că au trebuit să răspundă la trei cerinţe simple, pe baza unui text la prima vedere. Candidaţii au avut la dispoziţie pentru elaborarea răspunsurilor câte 15 minute.
Conform programei bacalaureatului de anul acesta, evaluarea elevilor se va face în funcţie de competenţele lingvistice de comunicare orală ale candidaţilor, înţelegerea textului, exprimarea şi argumentarea unui punct de vedere, calitatea discursului lor sau capacitatea de a-şi exprima opinia în legătură cu textul primit.
„Emoţiile le păstrăm pentru probele scrise”
“La prima cerinţă a trebuit să identific emiţătorul, receptorul, canalul şi mesajul dintr-un text la prima vedere. La cel de-al doilea subiect a trebuit să vorbesc despre rolul comunicării prin artă. Subiectele au fost accesibile, iar timpul a fost suficient pentru rezolvarea lor”, a declarat o absolventă a Colegiului Naţional „Mihai Eminescu”, la ieşirea din examen.
Nici elevii care aşteptau să intre în sala de examen nu s-au arătat timoraţi de ceea ce urmează. “Asta e doar încălzirea. Emoţiile le păstrăm pentru probele scrise”, a specificat o altă candidată.
„La cel de-al doilea punct trebuie să te gândeşti mai mult. Eu am avut de vorbit despre evoluţia tehnologiei în lumea contemporană şi cred că m-am descurcat bine”, a declarat o candidată de la Colegiul Naţional „Mihai Eminescu”.
Examinarea orală la probele de limba romană şi limbă modernă se realizează de către doi profesori de specialitate, în prezenţa a cel puţin trei candidaţi. Candidaţii care au susţinut proba de competenţe lingvistice vor primi, în funcţie de răspunsurile lor, un calificativ (nivel de competenţă în comunicare): utilizator mediu, avansat sau experimentat.
Un elev care nu se prezintă la probele orale poate participa la probele scrise, însă nu poate promova examenul de bacalaureat. Din cei 6.531 de elevi care vor susține probele de bacalaureat în următoarea perioadă, 5.674 s-au înscris pentru a participa la prima probă a examenului maturității, restul fiind absolvenţi ai promoţiilor anterioare, care au susţinut această probă anii trecuţi şi şi-au echivalat calificativele.
Examenul de bacalaureat continuă astăzi cu a doua zi de evaluare a competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română.