Treizeci de instanţe şi Parchetele care funcţionează pe lângă acestea ar putea fi desfiinţate, propunerea formulată de Grupul de lucru interinstituţional format din reprezentanţi ai Ministerului Justiţiei, Ministerului Public şi Consiliului Superior al Magistraturii fiind aprobată de CSM.
Printre parchetele şi instanţele care urmează a fi desfiinţate se numără şi cele din Gura Humorului.
Preşedintele Curţii de Apel Suceava, Cezar Hîncu, este de părere că această propunere este total inoportună şi a venit pe fondul lipsei de comunicare dintre reprezentanţii CSM şi oamenii din teritoriu.
„A desfiinţa doar de dragul de a desfiinţa mi se pare total greşit. Propunerile sunt lipsite de fundament şi pe această cale fac apel la parlamentarii din Suceava şi Botoşani pentru a nu vota această propunere”, a declarat Cezar Hîncu.
La Judecătoria Gura Humorului lucrează şase magistraţi şi 12 oameni ca personal auxiliar, care în caz de desfiinţare ar urma să fie distribuiţi la celelalte instanţe din judeţ.
Clădirea Judecătoriei Gura Humorului a fost finalizată în 1999, iar în 2011 aici s-au încheiat ample lucrări de reabilitare, iar desfiinţarea instituţiei ar însemna o pierdere şi din acest punct de vedere.
De partea cealaltă, la Parchetul din Gura Humorului activează trei procurori şi doi grefieri, care ar urma, de asemenea, să fie trimişi la alte Parchete din judeţ. Clădirea Parchetului din Gura Humorului a fost cumpărată şi renovată integral de Ministerul Justiţiei în cursul anului 2003.
Parchetul şi Judecătoria din Vatra Dornei au scăpat, momentan
De pe această listă neagră au scăpat Judecătoria şi Parchetul din Vatra Dornei, propunerea de desfiinţare a acestora fiind respinsă.
Potrivit raportului întocmit de comisia interinstituţională, printre aspectele care au justificat necesitatea imperativă a raţionalizării instanţelor şi parchetelor au fost: eficienţa şi calitatea actului de justiţie, care presupune mai multe mijloace de realizare, cum ar fi o legislaţie coerentă, resurse financiare şi umane adecvate, dar şi o hartă administrativ judiciară aptă de a satisface aceste deziderate; asigurarea, alocarea şi distribuirea, în mod echilibrat, a resurselor umane necesare raportat la volumul de activitate înregistrat. Totodată, în raport se arată că în anii 2011-2014 au intrat şi vor intra în vigoare acte normative ce jalonează, practic, activitatea instanţelor şi parchetelor, respectiv codurile Civil, de Procedură Civilă, Penal şi de Procedură Penală.
Grupul de lucru comun Ministerul Justiţiei, Parchetul Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie şi CSM a fost constituit în 2012, prin Ordin al ministrului Justiţiei, pentru analiza măsurilor necesare asigurării unei funcţionări optime a instanţelor judecătoreşti din perspectiva implementării noilor coduri juridice. Ulterior a fost inclus, după şedinţa Plenului CSM din 8 octombrie 2012, în Grupul de lucru interinstituţional pentru pregătirea sistemului judiciar în vederea intrării în vigoare a noilor coduri.