Bătaia de joc faţă de motoscuterişti, care nu mai au voie să conducă fără permis dar nici nu au cum să dea examen pentru a-l obţine, continuă la patru luni de zile de la modificarea Codului Rutier. Asta în condiţiile în care pentru mulţi mopedul nu este un moft, fiind mijlocul de transport cu care făceau naveta la serviciu ori cu care ajungeau mai uşor la terenurile agricole pe care le au. Oamenii au toată motivele să fie nemulţumiţi: au dat sute de euro pentru a cumpăra un scuter, l-au înregistrat la primării şi au plătit o taxă, iar mulţi au achitat şi o asigurare RCA. Chiar şi aşa, vechile adeverinţe de absolvire a unui curs de legislaţie nu mai sunt valabile, iar dacă sunt prinşi în trafic poliţiştii rutieri le pot face dosare penal.
Oameni de 50, 60 sau chiar trecuţi de 70 de ani, cei mai dornici să dea examen pentru noile permise
Şcolile de şoferi care au poligon pentru vehicule cu două roţi nu au putut până acum decât să întocmească liste de aşteptare cu cei care vor să dea examen pentru categoria AM, introdusă în Noul Cod Rutier de la 19 ianuarie.
Paradoxal poate, nu tinerii sunt cei mai nerăbdători.
Constantin Alecsa, directorul Şcolii de Şoferi Auto Sette Suceava, a declarat:
„Sunt foarte mulţi cei care mă întreabă când se vor da examenele, cei mai mulţi sunt adulţi, oameni care au peste 40 de ani. Sunt persoane care la ora actuală au câte o bucăţică de teren undeva în câmp şi care se ajută de aceste mopede, de fapt se ajutau, pentru că de la 19 ianuarie a.c. nu se mai pot ajuta. Vin la mine oameni de 50, 60 sau chiar trecuţi de 70 de ani care mă întreabă ce posibilitate au de a intra în posesia unui permis. Le răspund doar să mai aştepte şi să înceapă să citească legislaţia”.
Mopediştii mai au de aşteptat o lună şi jumătate, în cea mai optimistă variantă
El a explicat că tinerii urmează, în general, cursuri pentru categorii superioare de permis, care automat le permit să conducă şi un motoscuter. Cei care au trecut de prima tinereţe şi nu au permis categoria B, pentru autoturisme, aceştia sunt cei care au mare nevoie de permisul categoria AM, pentru vehicule pe două roţi sub 50 de centimetri cubi.
„Noi, şcolile, sunt convins că la fel au făcut şi colegii mei, am făcut copii după buletinele de identitate ale solicitanţilor, am luat numere de telefon să-i putem contacta şi ţinem legătura mereu cu posturile de poliţie din comune. Sunt comune cu foarte multe mopede, numai la Vereşti de exemplu sunt peste trei sute de motoscutere înregistrate la primărie. Aceşti oameni din mediul rural aşteaptă legislaţia, pentru că cei mai mulţi nu deţin un permis de conducere”, a mai explicat Alecsa.
El a mai subliniat că după ce normele metodologice de aplicare vor fi publicate oficial, şcolile de şoferi trebuie să se doteze cu vehiculele necesare şi să întocmească dosare de aprobare, pe care să le depună la Autoritatea Rutieră Română. Cu alte cuvinte, alt timp pierdut. Dacă toate precizările legale ar intra în vigoare imediat, ar mai fi nevoie de cel puţin o lună şi jumătate pentru autorizare, estimează Constantin Alecsa.
Navetist cu scuterul de la Mihoveni la Suceava: “ Umblu cu noul Cod Rutier în buzunar”
Un sucevean care ar avea mare nevoie de permis categoria AM este Gheorghe Ciot, în vârstă de 47 de ani, din Mihoveni-Şcheia. Bărbatul şi-a cumpărat un moped şi obişnuia să facă naveta de acasă la serviciu, la Suceava. Pentru el mopedul este o necesitate, nu un moft. Are mai multă mobilitate şi cheltuieşte jumătate din banii pe care i-ar da la microbuz.
„Umblu cu noul Cod Rutier în buzunar, cel intrat în vigoare în luna ianuarie, şi aştept să dau şi eu examenul ca să pot circula fără frica de a fi cercetat penal. De la şcoli ni se transmite doar să aşteptăm. Îndată este luna lui cuptor şi nu s-a rezolvat nimic, ne trezim îndată în toamnă”, şi-a spus nemulţumirea Gheorghe Ciot.
Bărbatul ne-a arătat noua legislaţie pentru categoria AM, pe care o poartă după el şi pe care deja a citit-o din scoarţă în scoarţă. Ar mai trebui să dea doar examenul, însă nu este posibil.
Gheorghe Ciot ne-a explicat şi de ce nu face şcoala pentru categoria B.
„La un salariu de cinci milioane de lei vechi şi cu familie acasă, de unde să scot peste 10 milioane ca să fac <B>-ul? La categoria AM se zice că va fi 350 de lei cel mult, e un examen mai simplu”.
Vrea să dea examen de permis la 79 de ani
Printre cei care aşteaptă să dea examen pentru noul permis se numără şi Vasile Rotariu, în vârstă de 79 de ani. Bărbatul, a cărui poveste a fost detaliată de Monitorul de Suceava în ediţia de ieri, conduce motorete de mai bine de 50 de ani. Acum, după modificarea Codului Rutier, ar avea şi el nevoie de permis.
„De când mă ştiu nu a trebuit permis pentru motorete, nici măcar înregistrate nu erau. Legea are şi ea dreptate, că tare s-au înmulţit mopedele. Pentru mine nu ar trebui permis, că ştiu regulile de circulaţie foarte bine, dar pentru tineret cam este necesar. Mulţi şi-au pierdut viaţa ori au rămas cotonogiţi în accidente pe motoscutere. Aşa că ne supunem toţi legilor, inclusiv eu, la cei 79 de ani ai mei. Legile sunt legi”, a declarat Vasile Rotariu.
Deocamdată ca toţi ceilalţi aşteaptă ca această categorie de permis, AM, să nu existe doar pe hârtie.
Peste 40 de dosare penale pentru mopedişti, în două luni
Cum mopedele au fost incluse în categoria autovehicule, conducerea fără permis înseamnă automat infracţiune şi se pedepseşte, conform articolului 86, aliniatul 1 din OUG 195/2002 cu închisoare de la unu la cinci ani.
Aceeaşi situaţie este şi în cazul celorlalte infracţiuni. Un mopedist beat se alege cu dosar penal şi are aceeaşi răspundere ca şi conducătorul unui autoturism, de exemplu.
Poliţiştii rutieri nu prea i-au iertat până acum pe mopedişti, ei având obligaţia de a aplica legea.
„În luna aprilie s-au aplicat 26 de amenzi mopediştilor, iar în 29 de cazuri s-au întocmit dosare penale, în timp ce în martie au fost date patru sancţiuni contravenţionale şi constatate 14 infracţiuni”, a declarat subcomisarul Petrică Jucan, şeful Serviciului de Poliţie Rutieră Suceava.
Un mopedist beat, implicat într-un accident, cercetat penal pentru patru infracţiuni
Aşa cum s-a putut constata de zeci de ori până acum, adesea pe mopede se deplasează inconştienţi care pot oricând provoca accidente. Un exemplu este un caz de acum două zile, de la Vicovu de Sus.
Conform poliţiei, joi seară, în jurul orei 21.15, pe strada Dimitrie Cantemir din oraşul Vicovu de Sus, Florin N., în vârstă de 23 de ani, localnic, aflat pe un moped, neînregistrat în circulaţie, s-a dezechilibrat şi a căzut pe carosabil.
Tânărul a ajuns la Spitalul Judeţean Suceava, unde a fost diagnosticat cu leziuni grave: ”policontuzionat, observație fractură claviculă dreaptă, contuzie torace drept și șold stâng”.
După ce au efectuat verificări în baza de date, poliţiştii au constatat că tânărul de 23 de ani este posesor de permis de conducere categoria B, însă acesta este reţinut din 5 aprilie 2012. Acesta nu purta cască de protecţie şi era băut, având o concentraţie de 0,56 miligrame per litru alcool pur în aerul expirat.
Mopedistul a fost pus sub acuzare pentru nu mai puţin de patru infracţiuni: conducerea unui autovehicul pe drumurile publice având o îmbibație alcoolică de peste 0,80 g/l alcool pur în sânge, conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul de către o persoană căreia exercitarea dreptului de a conduce i-a fost suspendat, conducerea pe drumurile publice de către o persoană a unui autovehicul neînmatriculat şi vătămare corporală din culpă.
(18 mai 2013, 13:34:19