Cel mai prost drum naţional din judeţul Suceava şi cu siguranţă unul dintre cele mai degradate din întreaga ţară, DN 18, care pleacă de la intersecţia cu DN 17, la Iacobeni, traversează comunele Ciocăneşti şi Cârlibaba şi apoi continuă mai departe spre Sighetu Marmaţiei şi Baia Mare nu este o prioritate nici în 2013. Este o realitate tristă şi revoltătoare care demonstrează însă că în România totul este posibil, în sensul rău al cuvântului.
DN 18, în Suceava, se reabilitează doar pe hârtie încă din 2011
Starea celor aproximativ 40 de kilometri ai DN 18 de pe raza judeţului Suceava este greu de descris. 40 de kilometri de gropi, de asta au parte numeroşii localnici, şoferii care merg spre Maramureş şi turiştii care mai ajung în zonă. Pe hârtie, DN 18 este în lucrări de reabilitare capitale de doi ani de zile. De lucrat, pe DN 18 s-a mai lucrat, însă nu pe cei 40 de kilometri de pe raza judeţului Suceava. Porţiunea aflată pe raza judeţului a fost pur şi simplu „ştearsă” de pe lista investiţiilor. Ultima promisiune era că lucrările vor începe în primăvara lui 2013. DN 18 se află în administrarea Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), prin Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri (DRDP) Iaşi.
Promisiuni şi buget zero şi în 2013
„Lucrările se vor ataca în funcţie de decizia care se va lua în legătură cu finanţarea lucrărilor pentru anul 2013”, declarau în urmă cu o lună de zile oficialii de la DRDP Iaşi.
Ceea ce se vehicula deja de câteva luni de zile este acum o certitudine. Nu s-a aprobat buget pentru lucrări de investiţii în 2013 pe DN 18. Cele patru sate traversate de DN 18 pe raza judeţului, Ciocăneşti, Botoş, Valea Stânei şi Cârlibaba, rămân condamnate în continuare la izolare.
Cârpelile, o soluţie discutabilă
Primarii celor două comune, Ciocăneşti şi Cârlibaba, au fost anunţaţi deja să-şi ia adio cel puţin în acest an de la lucrările de modernizare capitală pe care firma care a câştigat licitaţia, Shapir Structures din Israel, trebuia să le înceapă din 2011. După ce au discutat cu reprezentantul Guvernului în teritoriu, prefectul Florin Sinescu, au primit în schimb asigurări că drumul va fi plombat. Este o soluţie care pare total ineficientă la un drum ajuns într-o stare maximă de degradare, însă în situaţia disperată de acum şi această variantă este aşteptată cu sufletul la gură.
Turiştii întreabă de gropi, primarul dă din umeri
Radu Ciocan, primarul „comunei turistice Ciocăneşti”, ne-a declarat: “De sărbătorile de Paşti au ajuns destui turişti la Muzeul Ouălor Încondeiate şi singura întrebare pe care au pus-o oamenii a fost ce avem de gând cu drumul plin de gropi. Foarte mulţi care intenţionau să meargă mai departe spre Maramureş au făcut cale întoarsă. Ca primar, primesc foarte multe reproşuri, deşi drumul nu este în administrarea noastră. Mi s-a promis că după Paşte se vor face lucrări de plombare, cât de cât mai serioase, cu decapări, ca să se poată circula măcar până în toamnă în condiţii cât de cât decente. Sperăm ca măcar de luni să înceapă lucrările, situaţia drumului nu mai permite nici o zi de întârziere”.
Primarul din Cârlibaba: „Se circulă pur şi simplu jalnic, cred că avem cel mai prost drum naţional din ţară ”
Cu siguranţă efectuarea unor lucrări de reparaţii este extrem de discutabilă.
Primarul comunei Cârlibaba, Gabriel Danciu, a declarat: “Avem promisiunea acestor lucrări de plombare. Ni s-a comunicat cât se poate de clar că pentru lucrările mari de investiţii pe care le tot aşteptăm nu sunt bani nici în 2013. Mă întreb ce eficienţă pot avea aceste lucrări la halul în care a ajuns drumul. Se circulă pur şi simplu jalnic, cred că avem cel mai prost drum naţional din ţară”.
Situaţia este atât de gravă, a explicat primarul, încât agenţii economici din zonă nu mai găsesc firme de distribuţie care să-i aprovizioneze. Mai mult, o firmă de transport persoane care efectuează curse spre Vişeu de Sus a anunţat recent că îşi va suspenda cursele din cauza stării DN 18, a precizat primarul.
Prefectul Florin Sinescu a anunţat că, împreună cu preşedintele Consiliului Judeţean, Cătălin Nechifor, au înaintat solicitări către CNADNR pentru aprobarea unei investiţii care să permită efectuarea lucrărilor de plombare imediată a DN 18.
(12 mai 2013, 08:48:51