Linia de cale ferată Gura Putnei-Nisipitu, închisă traficului după inundaţiile din vara anului 2008, continuă să fie descompletată de hoţi, un ultim furt fiind descoperit la finele lunii martie a acestui an. Poliţiştii de la Serviciul Judeţean Transporturi Suceava au reuşit între timp să dea de autor şi să recupereze linia furată, însă având în vedere încălzirea vremii şi exemplele din ultimii ani, comiterea unor noi furturi este o chestiune de timp. Asta dacă nu cumva între timp s-a mai furat linie, însă fapta nu a fost încă descoperită.
Se întâmplă pentru că CFR nu asigură paza acestui lung tronson de cale ferată, Gura Putnei-Straja-Falcău-Brodina-Nisipitu (Ulma), de aproximativ 25 de kilometri. În aceste condiţii, conducerea Serviciului Judeţean al Poliţiei Transporturi Suceava a făcut o nouă adresă către CFR, care se adaugă celor din anii precedenţi, în care a cerut demontarea liniei.
A furat două şine de câte 12 metri pentru o construcţie din gospodărie
Pe 25 martie a.c., poliţiştii au fost sesizaţi că de pe raza comunei Straja au fost sustrase două cupoane de cale ferată (fiecare de 12 metri). Anchetatorii l-au depistat pe autor, un localnic în vârstă de 35 de ani, şinele fiind găsite în curtea acestuia. Bărbatul a declarat că a sustras şinele pentru a le folosi la o construcţie din gospodărie. La furturile de acest gen hoţii susţin că nu şi-au dat seama că au comis un furt, în condiţiile în care linia este abandonată.
Trebuie spus că în ultimii doi ani, pe acest sector, Gura Putnei-Nisipitu, s-au înregistrat mai multe furturi de cale ferată. În câteva cazuri s-au furat zeci de metri de şină, autorii acţionând cu căruţe sau maşini şi, într-un caz, fiind prinşi după o urmărire cu focuri de armă.
Argumentele poliţiştilor pentru demontarea liniei
Comisarul-şef Florin Catană, şeful Serviciului Judeţean al Poliţiei Transporturi Suceava, a declarat: „Am cerut oficial, în mai multe rânduri, demontarea liniei pentru că cei de la Districtul de Linii Dorneşti, care răspund de zonă, nu au cum asigura paza ori măcar patrularea periodică. Conform legii, ar trebui asigurată paza sau încheiat un contract cu o firmă de specialitate. De aceea am solicitat demontarea liniei în condiţiile în care aceasta este închisă traficului şi nu mai corespunde standardelor pentru o eventuală redeschidere”.
Trebuie făcută o diferenţiere între această linie, care a fost măturară pe numeroase porţiuni de inundaţii, şi altele, gen Dorneşti-Putna sau Vatra Dornei-Dornişoara, pe care CFR nu mai are curse, dar care sunt încă funcţionale. Pentru acestea din urmă se fac eforturi pentru a nu ajunge într-o stare de degradare care să nu mai permită o eventuală reluare a circulaţiei de către un operator privat.
De altfel, conform unor informaţii neoficiale, CFR urmează să treacă în curând la demontarea mai multor linii secundare din ţară care se află într-o stare de degradare accentuată plecând chiar de la terasament şi care nu mai sunt recuperabile.