Începând cu anul școlar 2011-1012, Școala Gimnazială Nr. 1 Suceava, prin
prof. Edmond Emanuel Sabin, coordonează competiția internațională de matematică în limba franceză Mathématiques sans frontières la nivel de liceu și Mathématiques sans frontières Junior, la nivel gimnazial.
Proiectul este realizat în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Judeţean Suceava, reprezentat prin dna inspector Tatiana Vîntur și dna inspector Marinela Cristina Cimpoeşu (aprobat de Ministerul Educației Naționale, CAEN 2013, A12, nr. 10, pag. 7), și cu Asociația cultural-științifică Mathématiques sans frontières din Strasbourg, Franța, având ca parteneri: le Réctorat de l’Académie, l’Inspection Pédagogique Régionale, l’Institut de Recherches sur l’Enseignement des Mathématiques, din Strasbourg.
Mathématiques sans frontières (Matematici fără graniţe) este un concurs între clase care rezolvă exerciţiile de matematică aplicată în echipă, sub ghidarea profesorului clasei, la simulare, şi sub supravegherea altor cadre didactice la concurs.
Redactarea explicaţiilor/justificărilor se face în limba franceză pentru exerciţiile 2-13 (MSF)/2-9 (MSF Junior) şi în altă limbă modernă, la alegere, pentru exerciţiul 1, având ca timp de lucru o oră şi 30 de minute pentru elevii claselor IX-XI şi 50 de minute pentru cei din clasele V-VIII.
Subiectele şi baremul de corectare se primesc din Franţa, online, şi se transmit în şcolile participante în acelaşi mod.
Două Comisii Naţionale de Evaluare, una pentru Mathématiques sans frontières şi una pentru Mathématiques sans frontières Junior, evaluează lucrările, iar validarea rezultatelor/premiilor se face de echipa internaţională din Franţa, echipă care trimite şi diplomele respective.
Fiecare şcoală participantă înmânează diplomele şi premiază clasa sau clasele respective prin sponsorizări, conform Calendarului general.
An de an, concursul a cunoscut o participare numeroasă în România:
Anul | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 |
Nr. elevi | 60 | 400 | 2.868 | 5.310 | 6.660 | 10.858 | 11.403 | 11.886 | 12.846 | 11.443 |
Nr. clase | 2 | 18 | 107 | 205 | 271 | 461 | 408 | 496 | 537 | 481 |
Nr. județe | 1 | 2 | 4 | 16 | 17 | 24 | 28 | 28 | 29 | 24 |
Creşterea numerică a participanţilor la concurs, în țara noastră și în lume, se datorează originalităţii şi supleţii lui, concretizate în:
- exerciţii ce permit tuturor elevilor să participe la găsirea soluţiilor;
- exerciţii prezentate sub formă ludică, făcând apel la calităţi şi competenţe care dezvoltă caracterul aplicativ al matematicii;
- desfăşurarea simulării concursului la aceeaşi dată, oră şi cu acelaşi subiect, pentru toţi participanţii, indiferent de localitatea de domiciliu;
- limba străină folosită la redactarea rezolvărilor/justificărilor marchează dorinţa afişată de a depăşi graniţele dintre ţări și de a stimula comunicarea;
- organizarea autonomă a echipelor naţionale, cu suport permanent din partea echipei coordonatoare din Franța;
Emanat din dorinţa includerii elevilor români în competiţii internaţionale cu şanse egale de participare, a promovării muncii în echipă, a modernizării învăţământului românesc şi a sporirii motivaţiei învăţării matematicii şi a limbii franceze, în special a schimbării opticii elevilor faţă de alte limbi străine, de a apropia teoria de practică şi de viaţă, concursul Mathématiques sans frontières / Mathématiques sans frontières Junior a apărut şi s-a dovedit a fi adecvat materializării acestei dorinţe.
Semnalăm punctele tari ale concursului:
Oportunităţile sunt:
Continuitatea/sustenabilitatea proiectului se realizează deoarece:
Evaluarea proiectului se realizează prin:
Ca indicatori de evaluare, de realizare imediată (output) menționăm:
- înţelegerea unui text matematic într-o limbă străină,
- realizarea legăturii dintre teoria matematică şi aspectele practice la care fac referire exerciţiile,
- lucrul în echipă (distribuirea sarcinilor, cooperare, utilizarea dicţionarului, redactare răspuns, gradul implicării individuale),
- ajutorarea echipei în dificultate,
- exprimare corectă folosind limba franceză pentru ex.2-13 (MSF)/2-9 (MSF Junior) şi limba engleză/germană etc. pentru ex. 1,
iar cei de rezultat (result) sunt:
· onorarea invitaţiei făcute României de a participa la acest concurs în calitate de ţară membră a UE,
· integrarea cu şanse egale a elevilor români în competiţiile internaţionale Mathématiques sans frontières şi Mathématiques sans frontières Junior;
În anul şcolar 2012-2013 s-au obţinut următoarele premii şi menţiuni:
MSF: şase premii I, şase premii II, 17 premii III şi 19 menţiuni (rezultate pe țară)
Județul Suceava: un premiu I, trei premii II, nouă premii III şi 11 menţiuni
MSF Junior: 18 premii I, 30 premii II, 34 premii III şi 30 menţiuni (rezultate pe țară)
Județul Suceava: cinci premii I, zece premii II, 15 premii III şi nouă menţiuni.
Beneficiarii direcţi ai proiectului sunt elevii claselor V-XI, iar cei indirecți sunt profesorii de matematică/limbi moderne, părinţii, şcoala, comunitatea locală.
Contribuția României în ultimii doi ani şcolari şi implicit a coordonatorului prof. Edmond Sabin de la Şcoala Gimnazială Nr. 1 Suceava la evaluarea proiectului la nivel internațional a fost foarte apreciată și a constat în armonizarea programelor de matematică, a realizării unui studiu statistic comparativ al rezultatelor în colaborare cu echipa Italiei, a poziționării competiției în sistemul educativ național (vârstă, nivel de studiu), îmbunătățirea regulamentului general.