La Colegiul “Vasile Lovinescu” din Fălticeni s-a deschis ieri Târgul judeţean al firmelor de exerciţiu.
Desfăşurată sub titlul ,,Firma de exerciţiu, rampă de lansare în carieră”, competiţia, aflată la prima ediţie, a reunit 17 firme de exerciţiu administrate de elevi care provin de la diferite licee din judeţul Suceava şi o bancă virtuală.
Firma de exerciţiu are rolul de a dezvolta elevilor prin metode practice deprinderile necesare pentru crearea şi administrarea propriei societăţi comerciale. Aşa cum am aflat de la profesoara Carmen Cheaburu, coordonatorul Centrului de resurse de la Colegiul Economic “Dimitrie Cantemir” Suceava, firma de exerciţiu reprezintă o metodă interactivă de învăţare pentru dezvoltarea spiritului antreprenorial, elevii familiarizându-se cu activităţile unei firme reale.
Firma de exerciţiu, o metodă eficientă de pregătire
Profesoara Carmen Cheaburu ne-a spus: “Conceptul de firmă de exerciţiu a fost introdus în liceele economice din România ca metodă eficientă de lucru la clasă pentru pregătirea pentru piaţa muncii a tinerilor, de a dobândi competenţe specifice ocupării unui loc de muncă. La nivelul ţării avem o centrală a firmelor de exerciţiu care ţine evidenţa şi înfiinţează o firmă exact ca în mediul real, la Colegiul Naţional Economic <F.S. Nitti> Timişoara. Toate liceele economice ne înscriem firmele de exerciţiu la această centrală ca la Registrul Comerţului. Lună de lună derulăm tranzacţii la nivel naţional între firme, participăm la târguri internaţionale, naţionale, judeţene, unde copiii capătă o experienţă deosebită, pe care nu o pot obţine la orele obişnuite de specialitate”.
Pe lângă limbajul de afaceri folosit în dialog cu reprezentanţii celorlalţi agenţi economici, cu clienţii sau cu banca virtuală, în cadrul firmei de exerciţiu elevii au avut registre de evidenţă a intrărilor şi ieşirilor, au avut de emis facturi, de completat cecuri de plată, au lucrat cu statele de plată a salariilor, au avut de plătit contribuţii la bugetul de stat, TVA etc.
La Târgul firmelor de exerciţiu de la Fălticeni, elevii cu cele mai bune idei de afaceri au primit premii pentru cel mai bun stand, cel mai bun catalog, cea mai bună prezentare electronică, cel mai bun spot publicitar, cele mai bune materiale promoţionale, cel mai bun om de afaceri, cel mai bun negociator, cele mai multe tranzacţii, cel mai bun slogan-motto şi cea mai bună pagină web.
Iniţiativa derulării unor activităţi comerciale prin firma de exerciţiu a apărut la Colegiul Economic din Suceava din anul şcolar 2004-2005 şi este bine-venită pentru că dezvoltă tinerilor gustul pentru o afacere personală.
Profit maxim cu oferte de nerefuzat
FF Fortis SRL a venit la târgul de la Fălticeni cu o ofertă turistică specială pentru sărbătorile pascale, dar şi pentru a-şi promova noul hotel cu restaurant şi spaţiu de agrement, în timp ce elevii de la Colegiul Silvic “Bucovina” au avut “o ofertă de nerefuzat pentru cei care doresc să facă un cadou”. FF Beautiful Mary şi-a negociat “pentru un profit maxim” preţurile la produsele cosmetice, cei de la Ecosports au oferit articole sportive “la preţuri fără concurenţă”, Art Peisaje ne-a “învăţat cum să ne amenajăm curtea şi grădina”, Total Cleaning a oferit servicii de curăţătorie chimică “la cel mai mic preţ”, Medieval Art a avut o ofertă bogată de obiecte “din epoca medievală” şi decoraţiuni interioare, iar Artizana SRL ne-a învăţat să “preţuim tradiţia neamului”.
“Firmele de exerciţiu îi vor determina pe mulţi absolvenţi de liceu să îşi deschidă o activitate proprie în domeniul comerţului sau al prestării de servicii. Este metoda cea mai bună pentru a lucra cu elevii, aceştia având toate cunoştinţele necesare pentru a iniţia sau a dezvolta propria afacere şi a avea succes profesional”, a precizat Carmen Cheaburu.
La inaugurarea Târgului judeţean al firmelor de exerciţiu de la Fălticeni, au participat inspectorul şcolar Petru Crăciun, conducerea Colegiului „Vasile Lovinescu”, Mioara Nechifor, şefa Administraţiei Financiare a municipiului Fălticeni, Gheorghe Bîrsan, şeful filialei BRD Fălticeni, profesori de specialitate de la liceele din judeţ, reprezentanţi ai agenţilor economici care au susţinut prin sponsorizări această activitate.