Investiţii realizate în ultimii ani cu bani europeni şi ajunse apoi într-o stare deplorabilă încep să dea serioase bătăi de cap. Vremea deconturilor se apropie, iar realitatea din teren le dă fiori reci unor beneficiari de astfel de contracte, chiar dacă nu ei sunt neapărat direct vinovaţi de irosirea unor mari sume de bani. Un astfel de caz se conturează la Marginea, acolo unde un drum forestier modernizat este distrus pe o porţiune de mai bine de o sută de metri. Pentru ca bătaia de joc să fie maximă, drumul, „măturat” de o viitură în 2010, nu a mai fost refăcut deşi, prin proiect, a fost asigurat împotriva calamităţilor.
Investiţie de 32 de miliarde de lei vechi, exclusiv din bani europeni nerambursabili
În 2008, Consiliul Local al comunei Marginea a depus un proiect în cadrul programului SAPARD. Acesta a vizat reabilitarea şi modernizarea drumului forestier „Pietrele Muierii” din comuna Marginea pe o porţiune de 4,32 de kilometri. Proiectul a fost promovat pentru a asigura accesul auto facil într-o zonă forestieră din Marginea considerată cu mare potenţial turistic şi unde sunt ridicate câteva zeci de case de vacanţă. Proiectul a fost adjudecată de firma SC Compania Quantum SRL Iaşi, valoarea totală eligibilă fiind de 3.257.349 de lei (32 de miliarde de lei vechi). Întreaga sumă a fost nerambursabilă. Aşadar, investiţia a fost realizată exclusiv cu bani europeni, fără nici un leu de la bugetul local.
Primar Marginea: „Nu am găsit firma care a lucrat, mi s-a comunicat că aceasta este în lichidare”.
După ce drumul a fost betonat conform proiectului, s-a încheiat şi o poliţă de asigurare, inclusiv pentru calamităţi, valabilă până în noiembrie 2010. În iulie 2010, aşadar în perioada de garanţie, pârâul Suceviţa a ieşit din matcă şi a rupt mai bine de o sută de metri din drum.
Ioan Onufrei, primarul comunei Marginea, care a preluat aceste probleme odată cu câştigarea alegerilor din 2012, a sintetizat grava situaţie: „Există o poliţă care asigura drumul până în 2010, în noiembrie. Deşi problemele sunt din vara lui 2010, suntem în 2013 şi, din păcate, drumul arată destul de rău, el este practic rupt. Mai grav este că la ora actuală nu am cu cine discuta, nu am găsit firma care a lucrat, mi s-a comunicat că aceasta este în lichidare”.
El ne-a arătat proiectul aprobat în 2008, în care apare şi poliţa de asigurare care ar fi trebuit să acopere pagubele create de inundaţii. El a mai precizat că în momentul de faţă drumul nu este în responsabilitatea administraţiei locale, pentru că executantul lucrării nu a făcut procesul verbal de recepţie.
Vremea decontului se apropie
Primarul nu poate preciza de ce firma din Iaşi nu a refăcut drumul care era asigurat prin contract, iar acum, la aproape cinci ani de la demararea proiectului, are o altă mare problemă.
„Drumul iese din perioada de monitorizare de cinci ani şi dacă nu reuşim să-l refacem, există posibilitatea să fim obligaţi să returnăm fondurile europene. În mod absolut clar trebuie să reparăm drumul, pentru că sunt clauze contractuale clare, iar clauzele contractuale cu UE nu se negociază”, a declarat primarul din Marginea. Dacă nu va exista altă soluţie, primăria ar putea reface porţiunea de drum ruptă din fonduri proprii, după care va încerca să-şi recupereze banii în instanţă, prin lichidatorul firmei care a executat lucrarea.
Soluţii tehnice proaste şi risc mult mai mare în caz de noi inundaţii
Drumul forestier betonat prin programul SAPARD este stricat pe o porţiune aflată în apropiere de drumul naţional din Marginea. Viitura din 2010 a şters pur şi simplu mai bine de o sută de metri de drum fără ca gabioanele de rezistenţă să facă faţă. În aceste condiţii se pune întrebarea dacă soluţia tehnică de protejarea a drumului are vreo eficienţă şi dacă în cazul altor calamităţi pagubele nu vor fi şi mai mari.
„Problema nu este doar de drum, dacă, Doamne fereşte, pârâul Suceviţa iese din nou din matcă, sunt şi multe case în pericol. Cred că trebuie regândită şi soluţia tehnică de protejare a drumului şi a zonei”, a avertizat Ioan Onufrei.
Recepţia nu s-a făcut „din cauză că starea şi calitatea lucrării sunt la pământ”
În momentul de faţă, pe porţiunea afectată a drumului modernizat prin SAPARD se circulă practic ca pe o cărare desfundată.
„Ne stricăm maşinile şi, în plus, stăm cu grijă că dacă vine o apă mare, pleacă toate casele la vale”, ne-a spus Ştefan Grigorean, un mărginean care trecea cu maşina prin zonă.
Localnicii pun la îndoială şi per ansamblu calitatea drumului.
Arcadie Boicu, unul dintre liderii societăţii civile din Marginea şi consilierul primarului, şi-a declarat şi el nemulţumirea, fără ocolişuri: „Bucata asta de drum e ruptă, iar restul drumului e făcut cu iresponsabilitate. Trebuia să fie făcută recepţia drumului şi nu s-a făcut tocmai din cauză că starea şi calitatea lucrării sunt la pământ. Cei de la firma din Iaşi nu au făcut nimic şi acum se dau ascunşi prin ţară, nu mai ştim nimic de ei”.
Rămâne de văzut cine va răspunde până la urmă pentru această bătaie de joc de bani europeni. La numărul de telefon al firmei SC Compania Quantum SRL Iaşi ni s-a comunicat sec: „Suntem în faliment, luaţi legătura cu lichidatorul”, acelaşi răspuns pe care l-au primit şi reprezentanţii Primăriei Marginea.