Vânătoarea de comori a Bucovinei s-a desfăşurat cu sprijinul Şcolii Gimnaziale ”Teodor Balan”, între 3-7 martie 2013, când echipa şcolii amintite a organizat ultima întâlnire de proiect din cadrul relaţiilor de parteneriat stabilite în perioada 2011-2013 cu şcolile partenere din Bulgaria, Polonia şi Turcia, conform proiectului Comenius Multilateral pe fonduri europene, nr. 11-PM-683-SV-TR cu titlul ”Traditional Customs of Four Seasons - Obiceiurile tradiţionale ale celor patru anotimpuri”. Acest proiect face parte din Programul de Învăţare pe tot parcursul vieţii derulat de Comisia Europeană prin intermediul ANPCDEFP.
Agenda ultimei întâlniri de proiect a constituit o adevărată provocare pentru toţi participanţii, fie ei elevi sau profesori, fie ei poloni, bulgari, turci sau români.
Activităţile organizate au acoperit o gamă foarte bogată, în formele lor de exprimare: de la cele clasice, care prezentau obiceiuri tradiţionale, până la cele moderne (prezentări Power Point ale modului de conservare a naturii în cele patru ţări), de la lecţii, şezători, la modernele ”workshop-uri” sau ateliere de lucru organizate atât în şcoală, cât şi în sate, de la plantarea copacului prieteniei în grădina şcolii, la spectacolul intercultural al ţărilor participante (sala Tisa - Best Western Gura Humorului), de la parada participanţilor prin oraş, la vizitarea primăriei oraşului, de la excursii de studiu şi documentare în scopul descoperirii valorilor tradiţionale ale Bucovinei, până la cele de ”introducere” a tinerilor în viaţa universitară, unde sunt formate viitoarele cadre care vor fi promotoare ale valorilor tradiţionale şi culturale, până la schimbul de experienţă pe linia tradiţiilor cu minoritatea poloneză din Soloneţu Nou şi cu elevii de la Şcoala Gimnazială din Pârteştii de Sus.
Toţi cei 44 de participanţi din Bulgaria, Polonia şi Turcia au reuşit să descopere şi să exerseze obiceiurile şi tradiţiile specifice Bucovinei prin intermediul Şezătorii organizate la clasa a V-a şi al atelierelor organizate în şcoală: de încondeiere a ouălor, de confecţionare a mărţişoarelor, de realizare a sticluţelor ”sporul casei”, de pictură a icoanelor pe sticlă, pânză sau lemn, de împletituri. Partenerii, elevi şi profesori, au participat alături de colegii români la diverse lecţii pentru a-şi forma o idee despre modul de organizare a sistemului de învăţământ în România.
Câte un reprezentant din fiecare ţară a avut ocazia să simtă cu mâinile proprii cum se modelează lutul la atelierul de olărit de la Marginea. Prezentările de la Muzeul Satului şi Muzeul de Istorie din Suceava, precum şi cele de la Muzeul Obiceiurilor Populare şi Mănăstirea Voroneţ din Gura Humorului cu siguranţă vor rămâne pentru multă vreme în memoria tuturor celor prezenţi.
Ţinând seama de faptul că în acţiunile de perpetuare a valorilor şi zestrei unei naţiuni un mare impact din punct de vedere al conştientizării acestora în rândurile populaţiei largi, precum şi cei mai buni promotori sunt cadrele formate în instituţiile de învăţământ superior, vizitareacampusului Universităţii ”Ştefan cel Mare” din Suceava a constituit un alt motiv de bucurie pentru tinerii participanţi la activitate, oferindu-le noi imbolduri pentru a învăţa.
Grupul format din 44 de musafiri, elevi şi profesori (13 persoane din Bulgaria, 20 de persoane din Polonia, 11 persoane din Turcia), şi colectivul de elevi şi profesori de la Şcoala Gimnazială ”Teodor Balan”, pe lângă limba engleză folosită pe parcursul derulării proiectului au mai folosit limbajul artistic, al dansului şi al muzicii, limbajul inimii.
S-au legat noi prietenii, s-au împăturit amintiri de neuitat, s-au creat premizele formării de noi proiecte, de continuare a colaborării, de continuare a descoperirii comorilor Bucovinei...
Conţinutul acestui articol reprezintă responsabilitatea exclusivă a autorului, iar Agenţia Naţională şi Comisia Europeană nu sunt responsabile pentru modul în care conţinutul informaţiei a fost folosit.
Prof . coordonator de proiect Mariana Liliana Gheorghian
Director, prof. Garofiţa Maria Straton