Traficul CFR de pe magistrala 500, care face legătura între Bucureşti şi Suceava şi are ca punct final, în judeţul Suceava, localitatea Vicşani, a fost întrerupt de două ori săptămâna trecută de patru tineri care au furat cablul de semnalizare. Furturile s-au produs în interval de trei zile, pe 5 şi 8 martie, de fiecare dată între staţiile CFR Suceava Nord şi Dărmăneşti. Imediat, semnalizarea electrică de pe un tronson al magistralei, în zona în care s-a produs furtul, a căzut. Dacă primul furt a fost unul mai mărunt, în al doilea caz pagubele sunt foarte mari.
Au furat 25 de metri de cablu de semnalizare, provocând o avarie foarte serioasă şi costisitoare
Serviciul Judeţean al Poliţiei Transporturi Suceava a fost sesizat despre un prim furt pe 5 martie, după ce personalul CFR a constatat o avarie la sistemul de semnalizare al căii ferate în zona Dărmăneşti. După ce zona a fost verificată în amănunt, s-a constatat că de pe o porţiune au fost furaţi şase metri de cablu SCB (de semnalizare). Cum avaria a fost minoră, problemele s-au rezolvat în scurt timp.
Trei zile mai târziu, pe 8 martie, în aceeaşi zonă a apărut o nouă avarie. Şi de această dată semnalizarea a căzut. Anchetatorii deplasaţi în zonă au identificat, în zona unui pod, cablu de semnalizare tăiat. De această dată s-a constatat că au fost sustraşi 25 de metri de cablu. Urmare a tăierii cablului, pe lângă întreruperea semnalizării, au ars şi mai multe dispozitive costisitoare dintr-un tablou de distribuţie. Cum avaria a fost pe o întindere destul de mare, trenurile au circulat cu ordin special, fiind ghidate prin staţie, fără semnalizare electrică.
Doi minori şi doi tineri de 22 de ani, autorii furturilor
Cazul a pus probleme deosebite, însă, în scurt timp, anchetatorii de la Serviciul Judeţean al Poliţiei Transporturi Suceava au reuşit să dea de suspecţi, înainte ca aceştia să vândă cablurile din aluminiu şi cupru la un centru de colectare a fierului vechi.
Suspecţii poliţiei sunt Andrei Pintilie, în vârstă de 22 de ani, Gabriel Dănuţ Simirad, de 22 de ani, şi minorii Marian Pavel M., de 17 ani şi Daniel Cătălin B., de 16 ani, toţi din municipiul Suceava. Conform anchetei, cei doi minori au comis singuri primul furt. Ulterior, la a doua faptă au participat şi ceilalţi doi tineri, împreună cu doar unul dintre minori, cel în vârstă de 17 ani.
Trebuie spus că cei doi tineri în vârstă de 22 de ani au mai avut probleme cu legea. Unul dintre ei, Andrei Pintilie, a fost chiar condamnat pentru o faptă de tâlhărie şi pentru conducere fără permis, ambele pedepse încasate fiind cu suspendare.
Poliţiştii de la „Transporturi Feroviare” au întocmit pe numele celor patru suspecţi dosare penale pentru comiterea infracţiunilor de furt calificat şi distrugere şi degradarea căii ferate, faptă prevăzută de Legea 289/2005, lege specială pentru combaterea fenomenului infracţional în domeniul transportului de cale ferată.
Anchetatorii urmează să stabilească prejudiciul exact în baza evaluărilor pe care le vor face cei de la CFR în cel mai scurt timp posibil.
A furat contragreutăţi pe care le-a vândut cu 170 de lei, dar a provocat pagube de 18.000 de lei
Cu siguranţă, paguba este însă foarte mare, incomparabilă cu valoarea cablului ce urma să fie vândut la centrul de colectare a fierului vechi.
Cazul este asemănător cu un furt de contragreutăţi care ţin întins firul de contact de deasupra liniei ferate, în care ancheta lucrătorilor de la Serviciul Judeţean al Poliţiei Transporturi Suceava a fost finalizată recent. În mai 2011, un tânăr de 19 ani din Hancea-Vereşti a sustras 16 contragreutăţi din zona Gării Vereşti, tot pe magistrala 500. Efectul a fost dezastruos: linia de înaltă tensiune s-a lăsat în jos, iar la primul tren care a trecut pantograful locomotivei s-a rupt. Hoţul, acum în vârstă de 19 ani, a vândut contragreutăţile la un centru de colectare a fierului vechi, pentru 170 de lei. Prin distrugerile de la locomotivă şi la reţeaua de înaltă tensiune acesta a creat însă un prejudiciu de aproximativ 18.000 de lei, fără a mai fi calculate întârzierile şi deserviciile aduse sutelor de călători din cele trei trenuri care au avut întârzieri.