Bătaie de joc în Punctul de Trecere a Frontierei Siret, unde sute de şoferi au rămas prizonieri în Ucraina pentru că scannerul ce trebuia să verifice încărcătura din tiruri s-a defectat. Aparatul a costat în jur de două milioane de euro, fără TVA, iar reprezentanţii Direcţiei Regionale pentru Accize şi Operaţiuni Vamale Iaşi ridică din umeri şi spun că problema remedierii scannerului ţine de o firmă care a fost sesizată despre problemele apărute.
În timp ce autorităţile vamale nu-şi bat capul prea tare pentru a fluidiza traficul prin PTF Siret, şoferii şi administratorii firmelor care efectuează transporturi internaţionale sunt pur şi simplu disperaţi.
Proprietarul unei firme din judeţul Suceava a precizat că a sunat la mai multe instituţii ale statului pentru a cere lămuriri despre blocajul din Vama Siret, dar că răspunsurile au fost fie în doi peri, fie în zeflemea.
„De la Autoritatea Naţională a Vămilor mi s-a spus că scannerul e un pic bolnav. Dar ce mă interesează pe mine asta? Pentru mine fiecare zi în care nu lucrez înseamnă bani pierduţi şi probleme cu partenerii. Cum să mă duc să-i spun clientului că maşinile stau în vamă?”, s-a întrebat omul de afaceri sucevean.
Oamenii spun că maşinile au fost pur şi simplu blocate în vamă şi cu alte ocazii, dar acum s-a întrecut orice măsură.
La fel de nervoşi erau şi şoferii care aveau şi câte două-trei zile de aşteptare în Ucraina. Cei mai nemulţumiţi erau tiriştii ale căror vehicule nu aveau nici un fel de marfă, şi care stăteau pur şi simplu în coloană fără nici o şansă să plece spre destinaţie.
„Asta-i Europa? Niciodată. Să mergi în Germania să vezi, 300 de tiruri care pleacă în câteva minute, iar noi stăm aici ca proştii şi nici măcar nu ne-a spus nimeni despre ce este vorba”, a arătat un şofer revoltat.
Aflat în drum spre Turcia, unde trebuia să transporte buşteni, un şofer ucrainean a precizat că şirul de maşini era de peste cinci kilometri, iar cu fiecare oră care trecea coada creştea, după cum i-au spus prin staţie colegii săi.
Un alt şofer care venea de la Moscova şi trebuia să ajungă la Mioveni pentru a lua marfă era blocat la PTF Siret de două zile. Potrivit programării, ieri la-amiază trebuia să fie deja înapoi în drum spre casă. Din cauza problemelor de la Siret nici măcar nu intrase pe teritoriul României.
„Performanţă” românească: 16 tiruri scanate în 12 ore
Liana Barbu, purtătorul de cuvânt al Direcţiei Regionale pentru Accize şi Operaţiuni Vamale (DRAOV) Iaşi, a oferit o serie de explicaţii pentru haosul de la Siret, explicaţii care nu au însă darul de a-i încălzi prea tare pe transportatori şi şoferii de tir. Potrivit Lianei Barbu, de câteva zile s-a luat decizia scanării tuturor mijloacelor de transport care tranzitează România într-o operaţiune care are drept obiect combaterea traficului de ţigări. Aşa se face că în locul scanării vehiculelor doar în baza unei analize de risc, toate tirurile, fie că au marfă, fie că sunt goale, trebuie să treacă prin această procedură. Ca urmare, timpii de aşteptare sunt în creştere, pentru fiecare tir fiind nevoie de aproximativ 15 minute pentru o scanare completă.
„La Siret am înţeles că au fost ceva defecţiuni ale scannerului, dar s-a luat legătura cu firma care asigură mentenanţa şi aceste probleme se vor remedia. De obicei, aparatul nu se defectează, dar acum probabil că a fost supus unui regim de lucru mai intens”, a opinat Liana Barbu.
„Bolnavul” de două milioane de euro, sumă pe care am aflat-o de pe internet, pentru că de la DRAOV Iaşi nu ni s-au putut oferi date în acest sens, cel puţin până aseară, a cedat în mai multe rânduri, iar traficul a fost practic blocat. În noaptea de 5 spre 6 martie scannerul a baleiat peste 16 tiruri într-un interval de 12 ore, adică un autovehicul la 45 de minute.
Ceea ce se petrece în Vama Siret este un exemplu negativ al modului de lucru la una din frontierele Uniunii Europene, probabil unul din motivele pentru care Germania sau Franţa nu doresc integrarea României în spaţiul Schengen.