Ofiţerii de la Serviciul Judeţean al Poliţiei Transporturi Suceava au reuşit zilele trecute să finalizeze ancheta în cazul celui mai grav furt de infrastructură feroviară din ultimii ani de la nivelul judeţului. În aprilie 2011, în apropiere de staţia Vereşti, pe magistrala 500, spre Bucureşti, au fost furate 16 contragreutăţi care ţin întins firul de contact de deasupra liniei ferate. Efectul a fost dezastruos: linia de înaltă tensiune s-a lăsat în jos, iar la primul tren care a trecut pantograful locomotivei s-a rupt. Hoţul, acum în vârstă de 19 ani, a vândut apoi contragreutăţile la un centru de colectare a fierului vechi, pentru 170 de lei. Prin distrugerile de la locomotivă şi la reţeaua de înaltă tensiune acesta a creat însă un prejudiciu de aproximativ 18.000 de lei, fără a mai fi calculate întârzierile şi deserviciile aduse sutelor de călători din cele trei trenuri care au avut întârzieri, de la câteva zeci de minute şi până la trei ore.
Suspectul a declarat că nu a realizat cât de importante sunt acele contragreutăţi
Pe 11 aprilie 2011, trenul IC 553 Bucureşti Nord-Suceava trebuia să ajungă la Suceava în jurul orei 23.40. La Vereşti, pantograful locomotivei însă s-a rupt. Mai bine de trei ore traficul feroviar a fost complet paralizat. Anchetatorii de la Serviciul Judeţean al Poliţiei Transporturi Suceava aveau să descopere în scurt timp că au fost furate 16 contragreutăţi din fontă.
În urma probatoriului administrat, poliţiştii au avut la vremea respectivă un suspect, însă acesta nu a fost de găsit o bună perioadă, fiind plecat de la domiciliu. În cele din urmă poliţiştii au reuşit să dea de autor şi să-l audieze în mai multe rânduri.
S-a stabilit că imediat după comiterea furtului, suspectul, Florin Ioanesei, din satul Hancea, comuna Vereşti, a dus contragreutăţile la un centru de fier vechi, ajutat de către unchiul său. Tânărul a recunoscut în cele din urmă comiterea furtului şi a declarat că nu a realizat cât de importante sunt acele contragreutăţi.
Furt calificat şi distrugere
Poliţiştii de la „Transporturi Feroviare” au finalizat acum cercetările şi au trimis dosarul către procurori, cu propunere de trimitere în judecată a tânărului în vârstă de 19 ani. El a fost pus sub acuzare pentru infracţiunile de furt calificat şi distrugere şi degradare a căii ferate, faptă prevăzută de Legea 289/2005, lege specială pentru combaterea fenomenului infracţional în domeniul transportului de cale ferată.
Dosarul va ajunge în instanţă şi autorul va fi probabil şi condamnat, însă recuperarea prejudiciului va fi o problemă destul de delicată, de multe ori autorii furturilor de acest gen neavând nici un bun important pe numele lor.
Suceava, ferită deocamdată de multe furturi de infrastructură feroviară
Comisarul-şef Florin Catană, şeful Serviciului Judeţean al Poliţiei Transporturi Suceava, a explicat că la nivel de judeţ s-a mai înregistrat un singur furt de contragreutăţi ale firului de contact, anul trecut, în zona Vatra Dornei. Şi în acest caz autorii au fost depistaţi.
„Din fericire, faţă de alte zone din ţară, nu am avut foarte des astfel de furturi, care să provoace pagube mari şi să pună în pericol siguranţa circulaţiei feroviare. După cum a rezultat din ancheta de la Vereşti, furtul a creat un prejudiciu incomparabil mai mare decât valoarea bunurilor sustrase în sine”, a explicatcomisarul-şef, care a precizat că se fac eforturi mari pentru prevenirea furturilor de pe calea ferată, inclusiv pe liniile secundare care momentan sunt închise.
Într-un alt caz de furt, luna trecută, poliţiştii au depistat trei indivizi din Şcheia, un bărbat de 47 de ani şi fiii săi, unul de 24 de ani şi unul de 19 ani, care au sustras peste 60 de parazăpezi de protecţie a căii ferate, pe sectorul Suceava Vest – Stroieşti.
( 7 mar 2013, 14:48:04
P.S. Eu le-as da inchisoare pe viata celor care distrug si ce-a mai ramas...