Dosarul accidentului mortal petrecut în luna septembrie a anului 2011, la Cumpărătura, atunci când un autoturism Logan al Poliţiei Rutiere, implicat într-o urmărire, a fost acroşat de o maşină de teren şi s-a răsturnat, unul dintre poliţiştii din maşină decedând la scurt timp, iar celălalt ajungând în stare gravă la spital, a ajuns în instanţă, iar daunele cerute sunt de 500.000 de euro.
Procurorii Parchetului de pe lângă Tribunalul Suceava au dispus trimiterea în judecată a femeii care se afla la volanul autoturismului de teren şi care, în opinia lor, ar fi provocat accidentul.
Respectiva, Loredana Leonte (38 de ani), din municipiul Suceava, a fost trimisă în judecată în noiembrie 2012 pentru ucidere din culpă şi vătămare corporală din culpă.
Familia poliţistului mort în accident, Niculai Costeniuc, angajat al Poliţiei Locale Suceava, s-a constituit parte civilă în proces şi cere despăgubiri materiale şi morale în valoare de 500.000 de euro.
Potrivit rechizitoriului, cealaltă victimă a accidentului, agentul-şef adjunct Marius Scutaru, din cadrul Poliţiei Rutiere, cel care se afla de altfel la volanul autoturismului Logan şi care a avut nevoie de 80-90 de zile de îngrijiri medicale, nu s-a constituit parte civilă.
Anchetatorii au stabilit împrejurările în care a avut loc accidentul
Accidentul s-a petrecut pe data de 3 septembrie 2011. Culmea, totul a plecat de la un apel fals la 112, care anunţa că o maşină care transportă ţigări de contrabandă se deplasează dinspre municipiul Suceava spre judeţul Iaşi.
Maşina respectivă a fost dată în consemn, pe urmele acesteia fiind trimise două echipaje de poliţie. Unul dintre aceste echipaje era format din agenţii Scutaru şi Costeniuc, care se aflau într-o autospecială de poliţie cu radar şi au pornit spre Fălticeni, cu sirena şi girofarul în funcţiune, sperând că vor ajunge din urmă maşina suspectă.
Pe raza localităţii Cumpărătura, pe DN 2, în apropierea intersecţiei cu DC 70 care face legătura cu Bosanci, şoferul Loganului poliţiei, agentul Scutaru, a observat de la o distanţă de aproxiamtiv 100-150 de metri un autoturism de tip SUV, de culoare neagră, care se afla către axul drumului, iar în momentul în care s-a angajat în depăşire, şoferul acelei maşini (n.r. - Loredana Leonte) a virat brusc la stânga.
Maşina de poliţie a fost acroşată puternic în partea dreapta-spate, s-a rotit pe axul drumului, a derapat, s-a răsturnat, fiind proiectată peste o Dacie 1310 parcată pe acostamentul din dreapta şoselei.
Cel puţin acestea sunt concluziile anchetatorilor, şoferiţa acuzată, Loredana Leonte, care conducea un Chevrolet Captiva, susţinând că nu este vinovată.
Niculai Costeniuc, care se afla pe scaunul din dreapta faţă al autospecialei de poliţie, a decedat pe loc, iar colegul său, agentul Marius Scutaru, a fost transportat în stare gravă la spital.
Varianta conducătoarei auto trimise în judecată
Audiată de anchetatori, Loredana Leonte a declarat că în momentul impactului voia să facă stânga, pentru a merge spre Bosanci, şi a oprit maşina pentru a da prioritate unui autocamion care venea din sensul opus.
Conducătoarea auto susţine că nu s-a uitat în oglinda retrovizoare şi nici nu a auzit sirena maşinii de poliţie, aşteptând să treacă acel autocamion, pentru a vira spre Bosanci. La un moment dat, explică femeia, a simţit o lovitură puternică în partea stânga faţă a autoturismului ei, realizând că a fost acroşată de un autoturism.
Loredana Leonte a declarat că nu a avut vreo vină în producerea accidentului, susţinţând că evenimentul s-a produs din cauza neatenţiei poliţistului care se afla la volanul Loganului.
Maşina de poliţie rula cu 131 de kilometri la oră în momentul impactului
Anchetatorii susţin că varianta inculpatei vine în contradicţie cu întregul material probator. De altfel, în acest caz a fost efectuată o expertiză tehnico-judiciară.
„Dinamica accidentului a constat în schimbarea direcţiei de mers a autoturismului Chevrolet Captiva, al cărui şofer nu s-a asigurat, a surprins şi acroşat autoturismul de poliţie care se angajase în depăşire. După impact, autoturismul a derapat, s-a răsturnat în aer, iar mai apoi a căzut peste un autoturism ce se afla parcat pe acostamentul din partea dreaptă a drumului. Viteza de circulaţie a autoturismului de poliţie în momentul premergător impactului a fost de 131 kilometri la oră. Expertul a concluzionat faptul că, în momentul premergător impactului, conducătoarea auto Leonte Loredana a avut posibilitatea să sesizeze atât semnalele optice, cât şi cele acustice ale autoturismului de poliţie”, se arată în actul de sesizare a instanţei de judecată.
În cadrul expertizei s-a efectuat şi un experiment judiciar prin care au fost constatate intensitatea sunetelor ce au fost măsurate cu sonometru, ocazie cu care s-a stabilit că şoferiţa autoturismului Chevrolet Captiva putea percepe semnalele acustice ale autoturismului de poliţie când acesta se afla la o distanţă de 150 de metri în spatele său.
Un apel fals la 112 a dus la toată această tragedie
Autorul apelului fals la 112, care a dus la urmărirea fatală, nu a mai fost identificat de poliţişti.
Chiar dacă ar fi fost găsit, acesta nu risca mai mult de o sancţiune contravenţională, între 500 şi 1.000 de lei, pentru apelare abuzivă.
Respectivul individ a sunat de pe o cartelă prepay şi a dat datele exacte ale maşinii respective, marcă, număr, numele şoferului, oferind chiar şi amănunte despre cum arată conducătorul auto. Informaţia era că maşina respectivă, o Dacie cu numere de Iaşi, e burduşită de ţigări de contrabandă şi se deplasează pe direcţia Suceava – Fălticeni – Iaşi.
Autoturismul cu pricina a fost identificat pe DN 2, însă nu era încărcat cu marfă de contrabandă, fiind vorba cel mai probabil de o glumă proastă.
( 7 mar 2013, 13:27:59