În plină iarnă, sute de familii din municipiul Suceava au fost lăsate fără căldură, apă caldă, dar şi mai grav, chiar şi fără apă rece, din cauza datoriilor acumulate de asociaţiile de proprietari către furnizorii de utilităţi.
Numai că zeci de familii din blocurile debranşate joi de Termica şi ACET sunt victimele colaterale în războiul contra datornicilor, singura lor vină fiind faptul că sunt prizonieri ai unui sistem învechit, comunist, realizat într-o vreme în care nimeni nu se gândea că se va ajunge în situaţia în care furnizarea acestor servicii va trebui întreruptă doar la unii, care nu plătesc din diferite motive.
Campania de debranşare a rău-planicilor, demarată joi, în paralel, atât de Termica cât şi de ACET, s-a soldat până acum cu debranşarea a nouă scări de bloc de la apă caldă şi căldură şi a opt scări de bloc de la apă rece.
Locatarii a şase scări de bloc au fost debranşaţi atât de Termica, cât şi de ACET, fiind lăsaţi fără pic de apă şi fără căldură, chiar de unii aveau centrale termice de apartament.
Lăsaţi fără apă din cauza locatarilor de la scările de bloc învecinate
Cea mai dură campanie de recuperare a datoriilor imense acumulate de asociaţiile de proprietari la Termica şi ACET – 216 miliarde de lei vechi la Termica şi aproape un milion de euro la ACET, loveşte însă şi în suceveni de bună credinţă, care şi-au achitat mereu ceea ce consumă, dar au rămas acum fără apă rece sau fără căldură şi apă caldă, iar în cazurile cele mai grave, fără nici una din aceste utilităţi.
„Eu dacă am plătit trebuie să beneficiez de servicii. Să pună contoare pe fiecare apartament şi să oprească numai celor care nu plătesc. De ce s-a ajuns ca unii să aibă datorii de sute de milioane? Cei care încasează banii de ce nu s-au sesizat că ăia nu plătesc, să acţioneze la timp?”, spune Gheorghe Timocel, locatarul unei scări de bloc care a fost debranşată de la apa rece doar pentru că cei din scara alăturată au datorii mari la ACET, încât acum cu toţii stau în frig, pentru că nu le mai funcţionează centralele de apartament.
„Din cauza celor de la scara D ne-au debranşat şi pe noi, pentru că avem apometru comun. Noi nu meritam să fim debranşaţi, avem datorii mai mici. Sunt câţiva care au acumulat datorii şi sunt plecaţi afară la muncă, unul a murit şi nu ai cum să-i mai iei banii, dar nu se poate să fim lăsaţi fără apă, mai ales noi, aştia cu centrală”, au spus locatarii blocului 36, scara C, de pe strada Tineretului.
O situaţie similară se înregistrează la un alt bloc de pe aceeaşi stradă – blocul 33, unde trebuia debranşată doar scara C, dar au rămas fără apă şi cei din D.
„Ţeava de apă rece este comună la ambele scări de bloc, iar pentru că în scara alăturată sunt restanţieri, am rămas şi noi fără apă rece. Şi eu am avut restanţă, dar am făcut împrumut şi am plătit, ca să fiu la zi. Probabil că alţii investesc banii în altceva şi din cauza asta nu mai avem noi apă rece”, spune Maria Dan, locatar al blocului 33, scara D.
„Noi folosim acum apă caldă pe post de apă rece. Cine ne plăteşte nouă diferenţa? De ce trebuie să suferim noi pentru alte persoane? E ceva strigător la cer”, protestează şi Anişoara Iliuţă, locatar al aceleiaşi scări de bloc, lipsită de apă rece pentru că nu există decât un singur racord de apă şi vecinii de la scara alăturată au datorii mari către asociaţie.
Locatari întorşi în timp, în Evul Mediu
Cea mai grea situaţie se înregistrează însă la scările de bloc care au fost debranşate atât de Termica, cât şi de ACET.
„Dintr-o dată, brusc, s-au unit împotriva noastră şi cei cu apă rece şi cu cei cu apă caldă şi căldură. Măcar la apă rece ar trebui să ni se dea drumul, să putem asigura măcar un minim de igienă. Măcar o oră - două pe zi...Dacă nu, să găsească soluţii să închidă robinetul numai celor care nu au plătit. Nu e normal ca din cauza unuia să sufere toţi ceilalţi. Trebuie să fie contorizare pe fiecare apartament în parte. Sunt copii mici, care trebuie duşi la şcoală, trebuie spălaţi, cu o sticlă de doi litri de apă nu poţi asigura igiena zilnică”, spune Vasile Pricop, locatar al blocului 33, scara C, debranşată atât de Termica, cât şi de ACET, din cauza datoriilor de sute de milioane de lei vechi acumulate de doi dintre locatari.
Lipsiţi de toate facilităţile specifice civilizaţiei, aduşi la stadiul de Ev Mediu, oamenii din blocurile debranşate au ajuns să care apă cu sticlele, găleţile şi canistrele de pe la puţinele fântâni care se mai găsesc prin oraş, pentru a se putea spăla pe mâini sau a turna în toaletă.
„Este un act de duşmănie la adresa noastră”, consideră locatarii rămaşi fără nici o posibilitate de a se spăla, de a se încălzi sau de a folosi toaleta în condiţii normale.
„Nu e normal să ne închidă apa pentru două persoane. Probabil că au şi ei greutăţi, cu toţii avem acum. Înţeleg să ne închidă apa caldă şi căldura, dar nu şi apa rece. Nu ştiu ce o să se facă cei cu copii mai mici şi mai mulţi. Suntem condamnaţi...”, spune Lenuţa Gavrilerscu, mamă a doi copii, care are de suferit din cauza debranşărilor.
Sucevenii, victimele unui sistem aberant
Marea acţiune de debranşare a datornicilor va continua săptămâna viitoare, noi liste cu debranşări fiind pregătite atât de Termica, cât şi de către ACET.
Astfel, din cauza datoriilor acumulate, vizate spre întreruperea furnizării apei reci sunt Asociaţiile 47, 44, 35, 34, 32 şi 11, în vreme ce pe lista de debranşări de la apă caldă şi căldură se găsesc mai multe scări de bloc din cadrul Asociaţiilor 31, 41 şi 11.
Legal, cei de la ACET şi de la Termica au dreptul să oprească furnizarea apei reci, a apei calde şi a căldurii nu doar la nivel de bloc, ci chiar şi la întreaga asociaţie de proprietari. Contractele de furnizare a acestor servicii sunt încheiate cu asociaţia de proprietari, nu cu locatarii, încât, atunci când facturile restante depăşesc termenul legal de plată, Termica sau ACET pot opri furnizarea serviciilor pentru toţi locatarii.
Moral, să laşi în plină iarnă sute de familii în frig, fără apă caldă şi mai ales fără apă rece este de-a dreptul revoltător, mai ales că printre cei afectaţi se află şi oameni nevinovaţi, care se chinuiesc să îşi achite lună de lună cheltuielile comune, chiar de o duc foarte greu.
Că printre marii datornici se află şi unii care pur şi simplu nu vor să plătească şi s-au învăţat să primească totul pe tavă, bazându-se pe faptul că vecinii plătesc şi nu o să-i debranşeze nimeni, e de asemeni adevărat.
Numai că lucrurile nu mai pot merge aşa. Constrânse de datoriile neîncasate, fără de care, la rândul lor, nu pot funcţiona, societăţile de utilităţi vor ajunge să ia tot mai des măsuri de debranşare a rău-platnicilor, care pot avea uneori efecte adverse, ducând la plecarea din sistem a celor buni-platnici, dar nemulţumiţi să sunt lăsaţi fără utilităţi când au nevoie mai mare de ele.
Tocmai de aceea, atât locuitorii Sucevei, municipalitatea, cât şi furnizorii de utilităţi, Termica şi ACET, trebuie să găsească soluţiile tehnice, dar şi financiare prin care locatarii să poată fi branşaţi individual şi să răspundă individual pentru neplata facturilor, astfel încât să nu aibă de suferit o sută de oameni sau chiar mai mulţi pentru un singur rău-platnic.
Soluţii tehnice ar fi, prin crearea de reţelele de distribuţie pe orizontală, cu aparate de măsură instalate pe scara blocurilor, nu în interiorul apartamentelor, dar realizarea lor implică nu doar un deranj destul de mare pentru toţi locatarii, ci mai ales un efort financiar considerabil, pe care nici una dintre părţi nu se arată dornică să-l suporte.
Furnizarea apei reci, reluată pentru locatarii Asociaţiei 33
Vineri după-amiază, apa rece a revenit la robinetele a sute de locatari ai Asociaţiei 33 din Burdujeni.
Bogdan Cristache, directorul comercial al ACET, a precizat că Asociaţia 33 a fost singura care, în urma debranşărilor, s-a zbătut să rezolve situaţia, încheind o eşalonare de plată, pe o perioadă de trei luni, pentru datoriile existente, de aproape 1,5 miliarde de lei vechi.
Drept urmare, ACET a reluat furnizarea apei apei reci la blocul 33 – scările C şi D, blocul 36 – scările C şi D, blocul 39, scara A, blocul 32, scara B.
(16 feb 2013, 14:20:54