În perioada octombrie 2012 - ianuarie 2013, studenţii de anul I din cadrul celor nouă facultăţi ale Universităţii „Ştefan cel Mare” (USV) au fost chestionaţi cu privire la principalele aspecte de care au ţinut cont în alegerea instituţiei academice din Suceava.
Potrivit reprezentanţilor USV, „Centrul de Consiliere şi Orientare în Carieră a efectuat studiul<Determinanţii orientării academice a studenţilor de anul I>, prin care s-au identificat criteriile de orientare academică ale candidaţilor care aleg USV, sursele acestora de informare, factorii de influenţă în decizia luată, precum şi aşteptările lor cu privire la activitatea academică în USV”.
Studiul s-a efectuat pe o treime din totalul studenţilor din anul I, forma de învăţământ la zi.
Din totalul celor 642 de chestionare anonime valide a rezultat că în alegerea Universităţii „Ştefan cel Mare”, factorii principali sunt în foarte mare măsură apropierea de casă (42,7%) şi calitatea cadrelor didactice (24,3%), sursele principale de informare sunt paginile web ale USV, urmate de broşurile editate de universitate, actualii studenţi şi prezentările în licee, iar factorii de influenţă a deciziei de a urma cursurile USV sunt, în ordine, familia (80,75%), prietenii (60,25%) şi profesorii (57,97%).
Găsirea unui job după finalizarea studiilor este principalul obiectiv al studenţilor
La finalul studiilor universitare studenţii USV vizează, în primul rând, ocuparea unui loc de muncă în domeniu (66,7%). Urmează continuarea studiilor prin masterat (32%), dobândirea statutului de specialist în domeniu (28,1%), achiziţionarea de cunoştinţe care pot fi aplicate la locul de muncă (25,5%), precum şi realizarea unei cariere de succes (21,6%).
În ceea ce priveşte competenţele pe care studenţii vor să le dobândească sau să le dezvolte de-a lungul studiilor universitare, acestea sunt: specialist în domeniu, transpunerea cunoştinţelor în practică şi argumentare verbală (peste 90%), capacitatea de comunicare, organizare, argumentare scrisă, capacitatea de a lucra în echipă, punctualitate, limbă străină (90-80%), gândire analitică, cunoaşterea domeniilor conexe, cunoştinţe de computer şi spirit critic (80-70%).
Bursa şi locurile de la buget, vânate de bobocii USV
Conform rezultatelor obţinute, studenţii consideră că facultatea reprezintă o cale de a cunoaşte cât mai multe (30%), o cale de a obţine o slujbă bine plătită (29%), un mod de a cunoaşte cât mai mulţi oameni (25%), respectiv un prilej de distracţie (16%).
Din punct de vedere al utilităţii studiilor pe care le urmează, respondenţii au apreciat că acestea oferă competenţele pentru a fi un specialist în domeniu (93,6%), satisfac aspiraţiile de dezvoltare personală (86%), sunt o condiţie pentru a reuşi în viaţă (83,8%) şi le vor spori şansele de a avea un venit mai mare (76,6%). Totodată, unul din trei studenţi consideră că „degeaba termini o facultate dacă nu ai relaţii”.
Din punct de vedere al aşteptărilor studenţilor, după primul an acestea se concretizează în acumularea de cunoştinţe şi competenţe (68,5%), dar şi să devină bursieri, să treacă pe locurile de la buget (peste 50%).
Reprezentanţii USV au declarat că „rezultatele studiului oferă conducerii USV informaţii utile pentru armonizarea intervenţiilor de orientare academică şi orientare profesională cu procesul educaţional. În condiţiile ofertei tot mai variate de continuare a studiilor liceale şi a cerinţelor în continuare schimbare de pe piaţa muncii, considerăm ca fiind de o importanţă majoră analiza dimensiunilor principale ale luării unei decizii în ceea ce priveşte orientarea în carieră.”
(28 ian 2013, 13:59:07
Potrivit aceluiasi studiu elevii romani sufera de analfabetism functional, adica nu stiu sa se exprime, sa realizeze calcule simple sau sa redacteze si sa inteleaga acte oficiale.
De asta elevii seriosi si care vor intr-adevar sa invete , merg la studii in strainatate.
Cat despre calitatea cadrelor didactica....numai de bine.