Călătoriile cu autobuzele şi microbuzele TPL Suceava s-ar putea scumpi în perioada următoare cu până la 15%, dar numai pentru cei care circulă cu abonament. Directorul TPL, Darie Romaniuc, a precizat că majorarea de preţ nu vizează şi preţul biletelor de transport în comun, a căror valoare este acum de doi lei pe călătorie.
„Voi veni cu o propunere de noi preţuri la abonamente în prima şedinţă a Adunării Generale a Acţionarilor de la TPL. Măsura este absolut necesară pentru a putea acoperi pierderile pe care le înregistrăm din majorarea preţurilor carburanţilor, dar şi ale altor utilităţi. Am tot strâns şurubul, să facem economii, dar nu reuşim să ajungem pe linia de plutire”, a declarat Darie Romaniuc.
Ultima majorare a preţului abonamentelor TPL a avut loc în urmă cu doi ani, când costul unui abonament lunar valabil pe toate liniile a crescut de la 50 de lei la 60 de lei.
Noul preţ propus pentru achiziţionarea unui abonament lunar valabil pe toate liniile va fi de maxim 70 de lei, după cum a precizat directorul TPL.
„Chiar şi aşa, ar fi unul din cele mai mici preţuri din ţară, în condiţiile în care în majoritatea oraşelor costul unui abonament lunar pe toate liniile depăşeşte 100 de lei”, a spus Darie Romaniuc.
De exemplu, la Bacău, un abonament valabil pe o singură linie de transport costă 53 de lei, unul valabil pe două linii – 75 de lei, iar pe toate liniile – 105 lei.
La Piatra Neamţ, costul unui abonament lunar valabil pe toate liniile este de 100 de lei, iar la Iaşi, costul unui abonament lunar pe o singură linie este de 63 de lei, pe două linii – 78 de lei, iar pe toate liniile 97 de lei.
Reduceri semnificative la consumul de carburant
Pentru a diminua pierderile şi a feri societatea de transport public local de faliment, în ultimii ani, conducerea TPL a iniţiat un program de reducere a consumurilor de carburant, care reprezintă cam 80% din cheltuielile materiale lunare.
Drept urmare, în ultimii trei ani s-au înregistrat economii de până la 80.000 de litri de motorină pe an, comparativ cu consumul anilor anteriori.
Dacă în 2009 consumul de motorină a fost de 1.340.177 litri, în 2010 acesta a fost redus cu 15.273 litri, în 2011 s-a reuşit reducerea consumului cu peste 79.000 de litri de motorină, comparativ cu anul anterior, pentru ca anul trecut să se ajungă la un consum de 1.169.312 litri de motorină, cu peste 76.000 de litri mai puţini decât cei utilizaţi în 2011 şi cu 170.865 de litri mai puţin decât în 2009.
„Ne străduim să reducem pe cât posibil consumul de carburant fără a afecta transportul în comun, suntem atenţi la fiecare litru de motorină utilizat, dar preţurile combustibililor ne termină”, a adăugat directorul TPL, Darie Romaniuc.
Principalele metode de reducere a consumului de carburanţi au fost de limitare a numărului de curse făcute pe timp de noapte şi la primele ore ale dimineţii, când numărul călătorilor este foarte mic, primele curse fiind mutate de la 4.10 la 4.30.
(12 ian 2013, 11:21:20
☭ ϑ