Încă de la începutul acestui an şcolar, reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean (IŞJ) Suceava au anunţat că unităţile de învăţământ din judeţ, îndeosebi cele care au înregistrat rezultate modeste la examenele din vara lui 2012, vor avea parte de vizita inspectorilor şcolari. Sub lupa acestora s-au aflat şi cadrele didactice care predau discipline ce constituie subiect de examen, aceştia având parte de controale inopinate. După ce în decursul primului semestru au efectuat inspecţiile, reprezentanţii IŞJ au identificat şi câteva disfuncţionalităţi.
Gabriela Scutaru, inspector şcolar general adjunct, a explicat: „Încă e prematur să lansăm nişte concluzii, însă putem trasa câteva constatări. În semestrul I ne-am axat mai ales pe o serie de aspecte metodologice privind desfăşurarea examenelor, aspecte pe care le-am adus la cunoştinţă dascălilor, inspecţiile urmând a continua şi în cel de-al doilea semestru”.
Aceasta a declarat că unii profesori nu depun efortul necesar în desfăşurarea actului didactic: „E adevărat că sunt dascăli care nu depun efort 100%, însă, de multe ori, nici nu au cu cine. Nu putem da vina doar pe profesori, sunt cazuri punctuale”. În cazul în care se impune, cadrele didactice vor avea parte de îndrumare şi consiliere. Totodată, se poate recomanda parcurgerea unor programe de formare dacă se constată anumite carenţe ale profesorilor respectivi. La fiecare analiză, inspectorii IŞJ vor da şi o soluţie conform legislaţiei din domeniu.
Elevii sunt dezinteresaţi, iar familiile nu se implică suficient
De partea cealaltă, inspectorul general adjunct IŞJ a numit dezinteresul elevilor ca fiind o altă cauză importantă a calificativelor modeste de la testările naţionale.
„Bacalaureatul este un examen dificil, iar mulţi tineri nu realizează importanţa acestuia. Parte din copii sunt dezinteresaţi, iar în alte cazuri familia nu se implică suficient”, a mai explicat Gabriela Scutaru. Aceasta a mai dat exemplul sesiunilor de pregătire pentru bacalaureat, pe care majoritatea liceelor le organizează şi pe care elevii nu se stingheresc să le frecventeze.
Deşi profesorii îşi rup din timpul lor liber pentru a face ore gratuite cu elevii, foarte puţini viitori absolvenţi se arată interesaţi de oportunitatea lansată de licee. „Nu putem să-i aducem de acasă, nici măcar nu avem voie. În condiţiile în care elevului i se oferă servicii educaţionale, iar el refuză, nu mai are nici o scuză pentru calificativele mici pe care le obţine ulterior”, a mai precizat Gabriela Scutaru.