Cantităţile impresionante de zăpadă care s-au revărsat asupra Sucevei au creat numeroase probleme locuitorilor, lupta contra forţelor naturii fiind inegală şi aproape zadarnică.
Dacă pe străzi s-a circulat destul de bine, în condiţii de iarnă, pentru că utilajele de deszăpezire au fost într-un du-te vino continuu, prioritate având principala arteră de circulaţie, bulevardele principale şi abia apoi, după posibilităţi, intervenindu-se pe arterele secundare, pe trotuare nu s-a intervenit decât în mică măsură.
„Primăria face eforturi în continuare să cureţe străzile de zăpadă, după ce am fost în alertă şi sâmbătă şi duminică. Atât timp cât ninge nu este eficienţă – la un sfert de oră după ce ai curăţat un drum s-a şi aşezat zăpada la loc”, a declarat primarul Sucevei, Ion Lungu.
Acesta a cerut ieri celor de la Rosal să îşi concentreze eforturile pentru curăţarea zăpezilor care afectează şi traficul pietonal.
„Vom face curăţenie în primul rând în staţiile de transport public şi la trecerile de pietoni, la şcoli, care îşi reiau activitatea de marţi, şi la instituţiile publice”, a spus Lungu.
Zonele respective au devenit un adevărat calvar pentru cei care circulă pe jos, după ce, pe lângă zăpada depusă pe trotuare, mari cantităţi de zăpadă s-au adunat pe marginea străzii, împinse de lamele maşinilor de deszăpezire. Acestea au blocat cu totul numeroase treceri de pietoni, dar şi staţii de aşteptare pentru transportul în comun, încât cei care doreau să urce în autobuze sau microbuze aveau de „înotat” prin zăpada făinoasă ce le ajungea până aproape de genunchi.
Căratul zăpezii, mult prea costisitor
Confruntată cu una din cele mai puternice ninsori din ultimii ani, municipalitatea suceveană a luat în calcul şi varianta de a curăţa anumite zone cheie şi de a transporta zăpada în afara oraşului.
Totuşi, după ce au fost analizate costurile şi eficienţa acestei operaţiuni, decizia luată a fost negativă.
„Ne luptăm cu nămeţii, dar deocamdată nu se pune problema să cărăm zăpada din oraş, din cauza costurilor imense. În februarie, când s-a apelat la această soluţie, costurile au fost de peste cinci miliarde de lei vechi. Nu ne mai putem permite asemenea cheltuieli şi nici bani nu sunt. Mai mult, nici eficienţă nu prea este, pentru că oricând poate veni o altă zăpadă”, a explicat şeful municipalităţii sucevene.
Soluţia aleasă a fost cea de clădire a zăpezii în mormane, în zone unde nu încurcă, pentru a elibera zonele adiacente.
La deszăpezirea parcurile şi trotuarelor au fost mobilizaţi şi angajaţii Direcţiei Domeniului Public, adică o mână de oameni, câţi au mai rămas.
„La Direcţia Domeniului Public am pierdut mai bine de 150 de oameni din cauza condiţiilor salariale”, a precizat Lungu, care a spus că ar fi prins bine să aibă mai multă forţă de muncă la deszăpezirea trotuarelor.
Lopeţile de zăpadă, la mare căutare
Ninsorile abundente i-au făcut pe mulţi suceveni să renunţe la comoditate şi să acţioneze singuri pentru a-şi croi drum pe trotuarele din cartiere sau în faţa scărilor de bloc.
Cei mai mulţi care au pus mâna pe lopată au fost însă şoferii, care au constatat că altfel nu îşi pot mişca maşina din loc. Cum unii nu erau pregătiţi să înfrunte capriciile iernii, magazinele de bricolaj şi articole utile au avut vânzări record la lopeţile de zăpadă.