Primul termen în procesul dintre Universitatea „Ştefan cel Mare” din Suceava (USV) şi Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului (MECTS), care a avut loc marţi, a fost amânat. „Motivul amânării a fost unul hilar”, este de părere rectorul USV, profesorul univ. dr. ing. Valentin Popa, care susţine că „Ministerul Educaţiei a motivat că nu găseşte actele care stau la baza clasificării universităţilor”.
Actele cu pricina sunt esenţiale în proces, întrucât tocmai clasificarea USV şi banii pe care instituţia academică suceveană i-a pierdut din cauza acestei ierarhii stau la baza acţiunii în instanţă demarate de universitate. Universitatea „Ştefan cel Mare” din Suceava se află în proces cu Ministerul Educaţiei şi cere anularea ordinului prin care a fost clasificată ca universitate centrată doar pe educaţie, ierarhizare care a dus la pierderea de finanţare de peste 4 milioane de lei.
USV cere Ministerului Educaţiei daune de peste 4 milioane de lei
Aşadar, universitatea suceveană cere daune de 4,6 milioane de lei de la MECTS, banii pierduţi ca urmare a unei clasificări pe care conducerea USV o consideră inechitabilă.
Următorul termen de judecată a fost stabilit pentru joia viitoare, timp în care Ministerul Educaţiei trebuie să găsească documentaţia pierdută şi să o prezinte în instanţă.
USV nu este la primul proces cu Ministerul Educaţiei. Imediat după clasificare, USV a cerut în instanţă suspendarea ordinului de clasificare, însă, pentru că acest ordin deja îşi produsese efectul, a renunţat la proces. „Şi la procesul privind suspendarea ordinului, Ministerul Educaţiei au trimis o documentaţie de 1.500 de pagini, dintre care 500 erau goale şi alte câteva sute conţineau erori de imprimare”, a mai declarat rectorul Valentin Popa.
În opinia rectorului, clasificarea USV ca instituţie de învăţământ superior de categoria a treia, centrată doar pe educaţie, a dus la pierderea a aproape 20% din bugetul pe care USV ar fi trebuit să-l primească. „Clasificarea nu este echitabilă. Nu ne-am împotrivit clasificărilor, ci ne-am împotrivit întotdeauna în a compara merele cu perele. Nu putem să fim comparaţi cu universităţile clasice, care au specializări în domenii de studiu matematică, fizică chimie, biologie, iar criteriile sunt, în general, preponderent bazate pe lucrări ştiinţifice, care sunt produse chiar de aceşti cercetători", a spus rectorul Popa.
Potrivit Legii educaţiei naţionale, universităţile româneşti au fost clasificate în trei categorii, şi anume universităţi centrate pe educaţie, universităţi de educaţie şi cercetare ştiinţifică sau universităţi de educaţie şi creaţie artistică şi, respectiv, universităţi de cercetare avansată şi educaţie.