Dintre cele aproximativ 300 de maşini care formează pacul auto al Inspectoratului de Poliţie Judeţean (IPJ) Suceava, două treimi dintre ele sunt marca Dacia Logan, iar majoritatea au sute de mii de kilometri la bord, urmăririle în trafic fiind o adevărată încercare pentru oamenii legii.
200.000 de kilometri este media maşinilor din parcul auto al poliţiei, însă sunt maşini care au ajuns şi la 400.000 de kilometri, asta în numai şase-opt ani, de când au intrat noi-nouţe în dotarea IPJ Suceava.
În condiţiile în care nu se prevede în perioada următoare o înnoire a parcului auto, misiunea poliţiştilor în fuga lor după infractori este una destul de dificilă şi riscantă în acelaşi timp.
Nu o dată, oamenii legii au pierdut în trafic maşini mult mai puternice ale contrabandiştilor de ţigări ori au ajuns cu Loganurile în şanţuri, garduri etc.
Nici o maşină din parcul auto al poliţiei judeţene nu are asigurare Casco
La sfârşitul lunii iulie a acestui an, un Logan de la Secţia de Poliţie Marginea, implicat într-o urmărire, a rămas cu roţile în sus, suspendat pe gardul unei case din comuna Arbore.
Poliţiştii din Logan urmăreau un VW Golf, al cărui şofer nu a vrut să oprească la semnal.
În timpul urmăririi, maşina de poliţie a ieşit în afara drumului şi a lovitviolent un podeţ, rămânând suspendată, cu partea din spate, de gardul unei gospodării din apropiere. Un agent de poliţie a fost rănit uşor, iar şoferul fugar a reuşit să scape. Maşina a fost avariată serios, iar pagubele au fost suportate integral de IPJ Suceava, pentru că autoturismul nu avea asigurare Casco.
Şeful Serviciului de Logistică din cadrul IPJ Suceava, comisarul-şef Dumitru Alexa Teodorovici, a explicat că la ora actuală nici o maşină din parcul auto al instituţiei nu are Casco, costurile pentru acest tip de asigurare fiind mult prea mari faţă de bugetul alocat. Marele avantaj al poliţiei judeţene este acela că au un atelier auto propriu în curtea interioară a instituţiei, iar aici mecanici angajaţi repară mare parte dintre defecţiunile ori avariile suferite de autoturismele cu sirenă şi girofar.
„Toate maşinile sunt prinse într-un plan de revizii şi orice problemă au se rezolvă. Chiar şi când apar probleme în afara planului de revizii se rezolvă. Defecţiuni am avut mai multe, pe perioada secţiilor de poliţie rurală, când patrularea a fost foarte intensă, iar drumurile nu au fost întotdeauna bune”, a declarat comisarul-şef Dumitru Alexa Teodorovici.
Poliţişti puşi să plătească reparaţiile la maşini
Şeful de la Logistică susţine că de fiecare dată, atunci când apare o defecţiune la o maşină a poliţiei, se face şi o verificare pentru a se stabili dacă problema nu se datorează exploatării necorespunzătoare a autovehiculului de către poliţiştii care l-au condus: „Eu trebuie să înlătur orice bănuială asupra poliţistului. Nu poate să vină cu caseta de direcţie defectă şi gata, imediat, înlocuiesc caseta”.
În primele trei trimestre ale acestui an au fost avariate opt autovehicule şi au existat şi câteva cazuri care au fost din vina poliţistului de la volan.
Comisarul-şef Teodorovici afirmă că până în prezent s-au definitivat cercetările în trei cazuri în care vina este imputată poliţistului de la volan, situaţie în care acesta din urmă este obligat să plătească contravaloarea reparaţiilor.
Este şi cazul unui poliţist de la Circulaţie, care în vara acestui an, aflat la volanulunei autoutilitare a Biroului Poliţiei Rutiere, a provocat o tamponare, în intersecţia din faţa Bibliotecii Bucovinei din municipiul Suceava.
Poliţistul venea de la un accident rutier şi se îndrepta spre Spitalul Judeţean Suceava, unde ducea un şofer la recoltare de probe biologice, şi a intrat în intersecţie doar cu semnalele luminoase în funcţiune, nu şi cele acustice.
Maşina de poliţie a intrat în coliziune cu un autoturism Mercedes, iar poliţistul, găsit vinovat de colegii săi, a rămas fără permis. Pagubele la Mercedes au fost suportate din asigurarea RCA, iar cele la autoutilitară din buzunarul omului legii.
„Suma imputată poliţistului a fost de 5.008 lei. La celelalte două cazuri, sumele imputate poliţiştilor au fost mai mici, de 355 de lei, respectiv 93 de lei”, informează şeful de la Logistică.
Şefii poliţiei speră într-o reînnoire a parcului auto
Au fost şi situaţii în care maşini de poliţie au fost avariate din cauza altor participanţi la trafic. Cel mai recent exemplu în acest caz este cel al unui Logan al Poliţiei Rădăuţi, în care se aflau patru poliţişti, autoturism care, la începutul lunii trecute, a fost implicat într-un accident rutier pe drumul E 85, la intersecţia cu drumul judeţean care vine dinspre Dărmăneşti.
Maşina poliţiei se deplasa pe direcţia Rădăuţi-Suceava, a fost izbită de un Audi, al cărui conducător auto nu s-a asigurat şi nu a acordat prioritate de trecere.
Din fericire, a fost vorba doar de o tamponare, fără victime, iar avariile la Loganul poliţiei vor fi remediate prin RCA-ul celuilalt autoturism implicat în evenimentul rutier.
În cazul în care acesta nu ar fi avut asigurare RCA, atunci costurile reparaţiei cădeau tot în sarcina IPJ Suceava.
Şeful Serviciului de Logistică susţine că nu sunt probleme cu fondurile pentru reparaţii. În 2011, exemplifică comisarul-şef Teodorovici, s-au cheltuit în total aproximativ 245.000 de lei, în care au intrat şi pieselor auto achiziţionate. Pe anul acesta, costurile de întreţinere a parcului auto sunt de aproape 308.000 de lei, fiind alocaţi bani şi pentru pregătirea maşinilor pentru sezonul rece.
„Nu am avut probleme nici cu combustibilul, media lunară este undeva la 120 de litri de motorină, respectiv 115 litri de benzină pentru o maşină, dar sunt şi autoturisme care consumă şi 300 de litri, depinde de nevoile operative. Avem încheiate contracte cu benzinării şi reuşim să asigurăm necesarul de carburant”, a dat asigurări Dumitru Alexa Teodorovici.
Deşi comisarul-şef e optimist şi speră în viitorul apropiat într-o reînnoire a parcului auto al poliţiei judeţene, e greu de crezut că pe fondul recesiunii actuale acest lucru se va întâmpla în curând.
( 7 nov 2012, 11:28:00