O firmă înregistrată cu activitate de confecţionare şi montare a tâmplăriei din termopan pare să se fi specializat în a da ţepe din cele mai grosolane. Administratorul a încasat bani pentru efectuarea unor lucrări, mare parte din suma totală din contract, după care a început să amâne prestarea serviciului până când păgubiţii şi-au dat seama că au fost înşelaţi.
Patru oameni au depus sesizări la Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) şi au reclamat înşelăciunea cu actele pe masă, în paralel demarând o anchetă şi poliţia, prin Serviciul de Investigare a Fraudelor.
A plătit 3.000 de euro, în trei rate, după care a aşteptat în zadar onorarea contractului
Unul dintre păgubiţi se numeşte Ilie Costeniuc şi este din Suceava. Pe 25 iunie 2012, bărbatul a încheiat un contract cu SC Horadom Trading SRL, pentru confecţionare şi montare de tâmplărie din PVC şi aluminiu cu geam termoizolant, în valoare de 3.450 de euro.
Până pe 6 august, păgubitul, conform contractului încheiat, a achitat, în trei rate, câte 1.000 de euro, în total 3.000 de euro. Restul sumei, încă 450 de euro, urma să fie achitată după montarea tâmplăriei şi recepţia lucrării.
Termenul de execuţie a lucrării era 29 august 2012.
Ilie Costeniuc a declarat: “Administratorul firmei, Laurenţiu Hobjilă, m-a tot amânat de la o zi la alta, până când mi-am dat seama că nu are de gând să-mi facă lucrarea. Nu am avut de unde să ştiu că are asemenea intenţii, avea firmă cu mai multe puncte de lucru în Suceava şi totul părea normal şi legal”.
Bărbatul are de partea sa clauzele clare din contract şi dovada plăţii celor 3.000 de euro. Cu dreptatea în mână, singura cale de a-şi recupera banii pare a fi instanţa de judecată, printr-un proces pe cale civilă.
Constatarea Protecţiei Consumatorilor: sume încasate şi contracte neonorate
Pe 9 octombrie a.c., cei de la Protecţia Consumatorilor, unde Ilie Costeniuc a depus o reclamaţie, l-au informat că nu este singura victimă: „Referitor la societatea reclamată de dumneavoastră, există înregistrate la CJPC Suceava patru reclamaţii având acelaşi obiect: încasarea unor sume de bani şi neonorarea comenzilor. Întrucât administratorul societăţii, domnul Hobjilă, se sustrage sistematic controalelor şi refuză colaborarea în vederea soluţionări reclamaţiilor, societatea va fi închisă, iar pentru recuperarea sumelor achitate dumneavoastră va trebuie să-l acţionaţi în instanţă”.
Şeful CJPC Suceava: “Am avut personal mai multe discuţii cu acest administrator şi am constatat că este un tip incorigibil”
Între timp, inspectorii de la Protecţia Consumatorilor au aplicat firmei două amenzi de câte 4.000 de lei, pentru nerespectarea clauzelor şi termenilor contractuali.
Vasile Latiş, şeful Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor, a declarat: „Următoarea măsură după amendă, dacă banii nu sunt returnaţi păgubiţilor, este sistarea activităţii. Am avut personal mai multe discuţii cu acest administrator şi am constatat că este un tip incorigibil. Este foarte probabil ca săptămâna viitoare să luăm toate măsurile pentru sistarea activităţii societăţii”.
El a precizat că pe lângă plângerea de la Ilie Costeniuc mai are cunoştinţă de trei păgubiţi, care reclamă că au de recuperat de la 2.000 până la 6.500 de euro. El a mai spus că în cazul uneia dintre persoanele care au făcut reclamaţii administratorul ar fi restituit banii.
Dosar penal pentru înşelăciune
Inspectorul principal Ionuţ Epureanu, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului de Poliţie Judeţean Suceava, a precizat că administratorul societăţii este cercetat pentru infracţiunea de înşelăciune: „Deocamdată avem înregistrată o singură sesizare împotriva sa (n.r. - cea depusă de Ilie Costeniuc), fiind întocmit dosar penal pentru infracţiunea de înşelăciune, ce a fost înregistrat la Parchetul de pe lângă Judecătoria Suceava. Dacă mai sunt şi alţi păgubiţi, pot depune sesizări penale, care vor fi conexate la acelaşi dosar, în vederea continuării cercetărilor”.
Sediul şi punct de lucru al firmei, închise
SC Horadom Trading SRL Suceava figurează cu sediul pe strada Universităţii, în clădirea situată vizavi de intrarea în Piaţa Mică, şi cu un punct de lucru pe strada Victoriei, numărul 49, peste drum de Galleria Mall. La cele două sedii însă nu este nimeni de găsit, după cum au constatat ieri în teren şi reporterii Monitorul de Suceava.
La sediul „central”, de pe strada Universităţii, nu mai este afişat pe uşă nici măcar numele firmei, semn că societatea nu mai există la acea adresă.
Am reuşit ieri să-l contactăm telefonic pe administratorul Laurenţiu Hobjilă. Acesta a pus că sediul firmei s-a mutat în Burdujeni, pe Calea Uniri, în zona Orizont. În condiţiile în care Ilie Costeniuc, bărbatul care are de recuperat 3.000 de euro, spune că a ajuns la exasperare după ce l-a căutat de zeci de ori pe administrator şi sau nu l-a găsit, sau acesta l-a dus cu vorba, administratorul caută scuze, deşi nu neagă că este vinovat şi are de restituit banii.
Administratorul vrea să dea banii înapoi în rate
Laurenţiu Hobjilă a declarat: „Clientul a decis să renunţe la lucrare. Voia ca echipa de montaj să-i modifice ceva la instalaţia de la centrală, iar eu nu am putut accepta să fac astfel de intervenţii improvizate. Din păcate, în această perioadă grea, eu nu pot să-i restituit toţi banii odată. Am vrut să-i dau banii în rate, însă a refuzat şi a devenit foarte nervos... îmi pare rău de situaţia creată, dar nu a fost cu rea intenţie”.
Îl întrebăm pe Laurenţiu Hobjilă de ceilalţi oameni care l-au reclamat.
„La ceilalţi am restituit banii, la unul am lăsate instalaţii şi materiale de 1.400 de euro şi mai avem de reglat doar câteva detalii. O să rezolv toate problemele”, se încurcă în explicaţii administratorul.
În ciuda anchetei celor de la poliţie şi de la Protecţia Consumatorilor, problema recuperării banilor este cât se poate de delicată. Păgubiţii trebuie să înceapă un proces pe cale civilă, probabil foarte lung.