Interesele patronilor unor firme de construcţii, în goana lor după milioanele de euro destinate lucrărilor publice, sunt mai presus de nevoile unor comunităţi întregi, obligate să meargă prin glod şi zloată la fiecare ploaie ori ninsoare.
Licitaţiile făcute pentru atribuirea lucrărilor publice sunt deseori contestate în instanţă de administratorii firmelor care nu au fost declarate câştigătoare.
Multe dintre contestaţii sunt respinse ca neîntemeiate, însă lucrările sunt întârziate şi există chiar riscul pierderii finanţării.
La Todireşti, firma de pe ultimul loc contestă licitaţia. În joc sunt 1.370.000 de euro
La Todireşti, de exemplu, mii de suflete sunt nevoite, la fiecare ploaie mai puternică, să meargă prin glod, să rămână cu maşinile împotmolite sau se roage la Dumnezeu să nu se întâmple vreo nenorocire, pentru că ambulanţa ori maşinile de pompieri nu ar putea ajunge la ei.
În 2010, mai multe drumuri comunale, aproximativ 7 kilometri, au fost distruse în urma inundaţiilor.
Comuna a câştigat un proiect de refacere şi modernizare a drumurilor: aproximativ 1.370.000 de euro, cu finanţare europeană.
Licitaţia a fost câştigată de o firmă din Suceava, Autotehnorom, a cărei ofertă, deşi era pe locul II ca preţ, a fost considerată de expertul cooptat şi de comisia de evaluare cea mai avantajoasă.
Lucrările urmau să fie începute de aproximativ două luni, iar trei tronsoane de drumuri, cele mai vulnerabile, ar fi trebuit să fie astăzi asfaltate.
În realitate, de pe drumurile în cauză nu s-a mişcat o piatră, licitaţia la care au participat opt asocieri de firme, în total aproximativ 20 de societăţi, fiind contestată.
Firma de pe ultimul loc, cu o ofertă mai mare ca preţ cu aproximativ 15 miliarde de lei vechi faţă de cea a societăţii desemnate câştigătoare, a fost cea care a contestat prima licitaţia. E vorba despre Test Prima SRL, care a participat la licitaţie în asociere cu SC Casa Design SRL.
„E un haos cu drumurile astea. De 20 de ani se tot măsoară şi nu se face nimic. Când plouă e prăpăd. Te îneci în glod, nici o maşină nu mai intră pe aici”, e revoltat un sătean din Todireşti, Ilie Bosancu.
Constantin Rotar are 73 de ani şi speră să mai prindă ziua în care o să vadă drumurile asfaltate. „Vine iarna, vai de noi...”, e resemnat septuagenarul.
„Ne-am zbătut atâta să obţinem proiectul acesta şi acum ei vor doar să ne încurce”
Fiecare societate sau asociere de firme are dreptul de a face contestaţie la o licitaţie de achiziţii publice la care a participat. Nimeni nu neagă acest aspect. Totuşi, Test Prima este una dintre acele societăţi care, periodic, a atacat la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) mai multe licitaţii, iar apoi a acţionat în instanţă.
La Todireşti, deşi erau pe ultimul loc dintre cele opt asocieri de firme participante, Test Prima (lider de asociere) şi Casa Desing au depus contestaţie la CNSC.
Cererea lor privind reluarea procedurilor de atribuire a lucrărilor le-a fost respinsă, ca neîntemeiată, însă nici această decizie nu a fost suficientă. Aşa că au atacat licitaţia în instanţă, dosarul fiind înregistrat la Curtea de Apel Suceava.
Acelaşi traseu, CNSC şi apoi instanţa de judecată, l-a urmat şi firma botoşăneanului Constantin Conţac – SC Transporturi Auto SA, care era pe locul I ca ofertă de preţ, însă comisia de evaluare a stabilit că nu are documentaţia completă.
Primarul comunei Todireşti, Vasile Avram, explică că aceeaşi problemă, a documentaţiei incomplete conform caietului de sarcini, a determinat expertul cooptat şi comisia de evaluare să respingă oferta Test Prima în asociere cu Casa Desing.
„Ne-am zbătut atâta să obţinem proiectul acesta şi acum ei vor doar să ne încurce. Lucrările ar fi trebuit să înceapă din septembrie, şi astăzi, în prag de iarnă, ar fi fost gata asfaltate trei tronsoane de drumuri problemă. În aceste condiţii, dacă nu ne vom apuca de treabă la sfârşitul acestei luni, nu cred că vom mai putea face ceva anul acesta şi cine ştie dacă nu vom pierde finanţarea”, mărturisea revoltat Vasile Avram.
Preţuri derizorii, ofertă cu 57% mai mică decât valoarea estimată a lucrărilor
Primarul explică că oferta firmei lui Constantin Conţac, pe lângă documentaţia incompletă, era la aproximativ 57% din valoarea estimată a lucrărilor şi avea nişte preţuri derizorii, mult sub cele reale.
„Erau preţuri foarte mici, nu era credibilă oferta. O basculă cu balast, cu 10 lei pe tonă, numai în pierdere ar trebui să meargă, asta înseamnă că ar trebui să rupă de undeva. E cel mai importat proiect al comunei. Nu vreau drumuri de lux, dar nici să fie făcute în bătaie de joc. Drumuri asfaltate, cu podeţe tubulare, şanţuri betonate, strat de vreo 40 de centimetri, din care 17 de asfalt, cam aşa reţin că scria în proiect. Nu vin de la fabrica de biscuiţi, am făcut şi eu construcţii înainte şi ştiu ce presupune o astfel de lucrare”, a completat primarul.
„Pentru stadion au luat pământ din spatele şcolii, au făcut o groapă mare pe imaş”
Primarul din Todireşti susţine că a avut probleme cu cei de la Test Prima şi la alte lucrări care s-au făcut pe raza comunei.
„La stadionul care este în curs de construire, în clădire nu se închidea nici o uşă. Mai trebuia nişte gresie şi faianţă... Le-am spus că nu le fac recepţia lucrărilor, dacă nu remediază. Coşul de evacuare a fumului era la jumătate din înălţimea care ar fi trebuit. Eu dacă vreau iarna asta să dau drumul la centrală, ăla nu trage, nu funcţionează... treburi fără căpătâi. Pentru stadion au luat pământ din spatele şcolii, au făcut o groapă mare pe imaş. <Voi nu sunteţi întregi la cap, cade o vacă, un om acolo?! Nu vă dau nici un ban până nu astupaţi groapa acolo>. S-a remediat până la urmă, dar nu a fost uşor”, răbufneşte Vasile Avram.
Vor să mute procesul la Înalta Curte
Cele două acţiuni prin care a fost contestată licitaţia de la Todireşti de către Test Prima şi Casa Design, pe de o parte, şi Transporturi Auto, de cealaltă parte, au fost conexate.
Miercurea trecută, s-a judecat dosarul conexat al celor două tabere, însă judecătorii au dat un nou termen, pe 23 octombrie, după ce Transporturi Auto a cerut suspendarea cauzei până la soluţionarea dosarelor penale întocmite pe numele administratorului Test Prima, Viorel Juravle, după ce, luna trecută, poliţiştii au găsit la societatea acestuia mai multe autoutilitare furate din străinătate.
Cei de la Transporturi Auto au făcut şi o cerere pentru strămutarea cauzei la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
Un primar şi fostul rector al universităţii se plâng de licitaţiile câştigate în instanţă de Test Prima
Cotidianul Puterea prezenta în ediţia din 12 septembrie a.c., pe prima pagină, un articol despre mai multe contracte pe care firma lui Viorel Juravle le-a obţinut prin intermediul Curţii de Apel Suceava, deşi, iniţial, a pierdut la licitaţiile organizate pentru lucrările respective.
În cotidianul respectiv era citat primarul comunei Ciprian Porumbescu, Dumitru Nimiţean: „Este cunoscut aici că are câştig de cauză în tot ceea ce face (n.r. - Viorel Juravle). Spre exemplu, pe măsura 3.22 care priveşte sistemul de apă, canal şi staţie de epurare, diferenţa între firma căreia i-am atribut contractul şi firma lui Juravle, Test Prima SRL, a fost de 5 miliarde de lei vechi. O groază de bani! De circa trei ori a depus contestaţii la CNSC şi de două ori la Curtea de Apel Suceava, unde a şi avut câştig de cauză. Ceilalţi doi candidaţi au fost eliminaţi! Ce aş mai putea să fac în acest caz?”.
Şi fostul rector al Universităţii Suceava, Adrian Graur, a subliniat o presupusă influenţă a patronului Test Prima la Curtea de Apel.
„La selecţia ofertelor, firma condusă de Viorel Juravle avea omisiuni în ofertă. Pentru acest amănunt, departamentul de investiţii a respins această ofertă, de altfel, ca şi pe cele ale altor concurenţi. Am fost obligaţi, pe nişte căi nedrepte, să executăm cu firma Test Prima SRL două din obiectivele campusului universitar, mansardarea corpului C şi reabilitarea corpului A, pentru ca, după o întreagă tevatură, să descoperim că tâmplăria nu avea armătură. Personal, nu mi se pare drept ce s-a întâmplat la Curtea de Apel”, este citat Graur în cotidianul bucureştean.
(15 oct 2012, 12:26:06