E.ON România percepe garanţie de „rău-platnic” la reluarea furnizării energiei electrice sau a gazelor naturale în cazul unui consumator care a ajuns în situaţia de sistare a furnizării pentru neplată. Ajuns în faţa ghişeului, consumatorul care nu şi-a achitat facturile la timp, în două luni de la emitere, trebuie să scoată din buzunar trei sume distincte. În primul rând i se cere săplătească contravaloarea facturilor restante. A doua sumă pe care o încasează E.ON este taxa de reconectare, iar a treia sumă luată cu japca, dar legal, conform reprezentanţilor E.ON, este aşa-zisa garanţie de rău-platnic, care diferă ca sumă de la un consumator la altul, dar care poate să ajungă şi la 300 de lei pentru consumatorii casnici.
Cu legea în faţă
Deşi consumatorii consideră această garanţie un abuz din partea E.ON, reprezentanţii companiei se justifică cu legea în faţă. La solicitarea noastră, răspunsul dat de Departamentul Comunicare Corporatistă E.ON România a fost următorul: „Conform Regulamentului de furnizare a energiei electrice la consumatori, respectiv a Regulamentului privind accesul la sistemele de distribuţie a gazelor naturale, aprobate prin Hotărârile de Guvern 1007, respectiv 1043 din 2004, reluarea furnizării energiei electrice/gazelor naturale în cazul unui consumator care a ajuns în situaţia de sistare a furnizării pentru neplată se face şi în condiţiile constituirii unei garanţii”.
Îţi recuperezi banii după doi ani, fără dobândă
Reprezentanţii E.ON au completat că contravaloarea garanţiei se constituie într-un depozit bancar pe numele clientului, suma depusă nefiind purtătoare de dobânzi. „Garanţia de furnizare nu are legătură cu taxele de deconectare/reconectare, acestea reprezentând contravaloarea unor prestaţii de deconectare, respectiv reconectare a unui loc de consum.Pentru energia electrică, valoarea garanţiei se stabileşte în funcţie de tariful ales de consumator şi de consumul mediu realizat pe ultimele 12 luni pentru o perioadă de până la 90 de zile, conform prevederilor legale.Pentru consumul de gaze naturale, pentru consumatorii casnici valoarea garanţiei reprezintă contravaloarea a 300 metri cubi, iar pentru consumatorii non-casnici, reprezintă contravaloarea pentru 30 de zile a consumului mediu zilnic realizat în ultimul an”, au explicat oficialii E.ON, care sunt protejaţi de legile emise de guvernele României care s-au succedat în ultimii ani, dar şi de reglementările Autorităţii Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE).
Sucevenii pot să-şi recupereze banii pe garanţie în cazul rezilierii contractului de furnizare a energiei electrice sau cel al gazelor naturale sau în cazul în care, timp de doi ani consecutivi, consumatorul nu a ajuns în situaţia de „consumator rău-platnic”. Nemulţumirile consumatorilor suceveni au ajuns de multe ori pe masa Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorului sau a Prefecturi Suceava, dar răspunsul a fost acelaşi: contractele cu E.ON au fost făcute conform legii.
(12 oct 2012, 14:05:16
Patronii de la E.ON incearca pe cai mai putin ortodoxe sa monopolizeze distributia de energie electrica si gaz metan in intreaga Europa, starnind reactii vehemente in mai multe tari europene. Numai in Romania, E.ON Ruhrgas detine jumatate din distributia de gaz metan, beneficiind de o subevaluare grosolana a Distrigaz Nord SA. Consecintele acestor privatizari se reflecta in faptul ca romanii platesc cele mai scumpe facturi de gaz din Europa, desi Romania produce mai mult gaz decat Germania, la cel mai mic pret de productie de pe continent.