Recuperarea taxei de poluare plătită pentru înmatricularea unei maşini a devenit un adevărat sport de masă în România. Sucevenii nu fac excepţie de la acest fenomen, numai că pentru a-şi redobândi drepturile financiare încasate ilegal de statul român pierd ani de zile. Deocamdată, singura cale de a recupera această taxă de poluare, despre care Curtea de Justiţie a Uniunii Europene a decis în cazul Tatu că încalcă prevederile Tratatului de funcţionare a Uniunii Europene, este pe calea justiţiei. Aşa se face că sucevenii au bombardat pur şi simplu instanţele de judecată cu cereri pentru restituirea taxei de poluare.
Chiar dacă procesul în sine este o formalitate, numărul uriaş de cauze duce la acordarea unor termene de judecată inumane. De exemplu, Tribunalul Suceava, instanţa care judecă pe fond aceste cauze, acordă termene de judecată pentru luna noiembrie a anului 2013, în timp ce un recurs depus acum la Curtea de Apel Suceava va putea fi soluţionat cel mai devreme în iulie anul viitor.
„Practica judiciară la nivel naţional este unanimă în sensul admisibilităţii acţiunilor. Soluţia stopării acestor litigii aparţine legislativului prin adoptarea unor măsuri de restituire pe cale administrativă a taxei de poluare”, a arătat judecătorul Cristi Grosu, preşedintele Secţiei Comerciale şi Contencios Administrativ de la Curtea de Apel Suceava.
Numărul cazurilor înregistrate în acest an s-a dublat faţă de 2011
Explicaţia pentru acordarea acestor termene de judecată foarte lungi este avalanşa de dosare care ajung zilnic la instanţe. Dacă în cursul anului 2011 Curtea de Apel Suceava a avut de soluţionat în recurs 5.001 cauze având ca obiect restituirea taxei de poluare, anul acesta, până la începutul lunii octombrie, erau deja înregistrate 7.990 de dosare. În ritmul actual, până la finele anului, numărul dosarelor de acest fel va fi dublu faţă de anul trecut, iar dacă se ţine cont că şi Tribunalele sunt extrem de încărcate cu astfel de cauze, în 2013 am putea asista la o blocare efectivă a activităţii secţiilor de contencios administrativ.
„Au fost create complete speciale care soluţionează, în şedinţe de judecată distincte, exclusiv dosare privind taxa de poluare, dar chiar şi în aceste condiţii se acordă termene de judecată abia în iulie 2013. Pe lângă supraaglomerarea instanţei, cauzele cu acest obiect presupun suportarea costurilor cu administrarea dosarelor, citaţii sau alte comunicări, precum şi a cheltuielilor de judecată şi a dobânzilor în sarcina statului”, a mai arătat judecătorul Cristi Grosu.
Pentru că Secţia de Contencios Administrativ a Curţii de Apel Suceava funcţionează cu 15 judecători, şedinţele de judecată în care se analizează şi cererile de restituire a taxei de poluare se transformă în maratoane. În medie, la fiecare şedinţă, un judecător are de analizat 50 de dosare privind taxa de poluare, la care se adaugă şi alte litigii de competenţa Secţiei Comerciale şi de Contencios Administrativ.
Proprietarii de autovehicule se simt jigniţi de modul cum sunt trataţi de statul român
Sucevenii care au plătit bani serioşi pentru a-şi putea înmatricula autovehiculele se simt jigniţi de modul în care este tratată problema restituirii taxei de poluare. Oamenii nu înţeleg de ce nu se găsesc soluţii pentru rezolvarea rapidă a acestei probleme pe care instituţiile europene au declarat-o nelegală. Aceleaşi nedumeriri le au şi avocaţii care îi reprezintă pe proprietarii de autovehicule în instanţele de judecată. Patricia Andrişan este unul din avocaţii suceveni care este în temă cu procesele privind restituirea taxei de poluare.
„Sunt procese foarte simple, formalităţi care trebuie îndeplinite prin instanţele de judecată, dar care se prelungesc ani de zile. După ce o hotărâre rămâne definitivă şi irevocabilă, titularul trebuie să depună o cerere la Direcţia Generală a Finanţelor Publice Suceava, iar în maxim 45 de zile primeşte banii. Ar trebui găsite soluţii pentru ca aşteptarea oamenilor să se reducă la perioade rezonabile”, a opinat avocata Patricia Andrişan.
( 9 oct 2012, 14:19:30