Modificările aduse infrastructurii rutiere şi sistemelor de gestionare a traficului în zona centrală a Sucevei dau bătăi de cap atât şoferilor, cât şi pietonilor.
Mai exact, semafoarele montate de o parte şi de alta a sensului giratoriu, între cele două staţii de autobuze din Centru, şi în dreptul blocului turn (fostul Union) par mai mult să încurce traficul rutier, decât să-l fluidizeze.
Mai mult, nici siguranţa în trafic nu mai justifică prezenţa semafoarelor, din moment ce pietonii traversează mai mult pe roşu, printre maşinile care îi claxonează, cum e cazul la semaforul dintre staţii, în vreme ce la celălalt semafor, maşinile ajung să se bulucească în sensul giratoriu şi chiar să-l blocheze.
Punerea în funcţiune a semaforului pentru pietoni din dreptul staţiilor de aşteptare a autobuzelor TPL a bulversat total pietonii, care, dacă până acum traversau strada în condiţii acceptabile, profitând de momentele când traficul era mai redus sau de politeţea şoferilor, acum stau minute în şir, privind cu exasperare la semaforul care pare pe blocat pe roşu.
Cauza timpului de aşteptare foarte mare, pentru a putea traversa strada, stă atât în faptul că mulţi pietoni nu cunosc faptul că acel semafor este acţionat manual, de cei care vor să treacă, prin apăsarea butonului galben de pe stâlpii metalici montaţi pe laterale, dar şi în timpii de reacţie setaţi. Mai exact, pietonii trebuie să aştepte cam un minut după ce au apăsat pe butonul galben pentru ca semaforul să-şi schimbe culoarea, iar, în cazul în care alţii au trecut cu puţin timp înainte, comanda dată nu este preluată, deoarece, pentru fluidizarea traficului rutier, mai este setat şi un timp-tampon, ce nu permite acţionarea semaforului decât după alte zeci de secunde.
În aceste condiţii, la care se mai adaugă şi neştiinţa trecătorilor, cărora nu le sunt clare condiţiile de acţionare a semaforului, mulţi considerând că nu sunt acţionate prin apăsare, ci prin punerea palmei în faţa dispozitivului, considerat a fi cu senzori, rezultă o adevărată bulibăşeală, în care pietonii stau pe margine şi mai bine de cinci minute înainte de a trece strada.
Tocmai de aceea, mulţi uită de orice precauţie şi, crezând că semaforul este stricat sau blocat pe roşu, se aventurează să treacă pe roşu, enervând şoferii care, adeseori, nici nu vor să-i lase să treacă şi îi blochează pe scuarul de pe mijloc.
„Când aud scrâşnetul roţilor la trecerea de pietoni mi se face groază de ce se poate întâmpla”, spune Constantin Naşcu, vânzător de ziare, care vede zilnic cum sute de copii, oameni în vârstă şi adulţi trec de nevoie pe roşu, riscându-şi viaţa.
Sesizată de problemă, municipalitatea spune că va mai analiza timpii de reacţie ai semaforului la acţionarea manuală a butonului pentru pietoni, pentru a se interveni dacă este necesar.
Semaforul care blochează sensul giratoriu
Tot un semafor pus în apropierea sensului giratoriu din Centru le dă bătăi de cap şi şoferilor, care adeseori se văd puşi în situaţia de a bloca cu maşinile sensul giratoriu, atunci când culoarea semaforului din dreptul blocului turn e roşie şi nu le permite să circule.
Prezenţa acelui semafor acolo este considerată inutilă şi chiar neavenită, în condiţiile în care acesta este pus la mică distanţă de la ieşirea din sensul giratoriu, astfel că maşinile care stau la culoarea roşie blochează circulaţia în sensul giratoriu, iar o altă trecere de pietoni este situată doar cu câteva zeci de metri mai sus, în dreptul parcului Central.
Altfel spus, măsurile rutiere impuse de cei care au realizat proiectul de modernizare a zonei centrale se dovedesc, cel puţin deocamdată, mai mult dezavantajoase, atât pentru şoferi, cât şi pentru pietoni, deşi menirea lor era să fluidizeze traficul şi să sporească siguranţa şoferilor şi a pietonilor.
( 5 oct 2012, 11:41:56