Distribution Magi
Distribution Magi
Distribution Magi
 
marţi, 21 aug 2012 - Anul XVII, nr. 194 (5099)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,9766 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,7317 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   8 imagini |   ø fişiere video

Indolenţă

Gara Rădăuţi, omorâtă cu bună ştiinţă de conducerea CFR

de
(citeşte alte articole de la acelaşi autor)

Istoria este pe cale să se transforme în cenuşă. Chiar dacă aparenţele nu lasă să se întrevadă aşa ceva, sfârşitul gării din Rădăuţi se apropie cu paşi repezi. Aşa cum se întâmplă de câţiva ani buni în România, prima lovitură au dat-o chiar cei care ar trebui să se îngrijească de bunul mers al clădirii: mai marii de la calea ferată de la noi din ţară.

Soarta este aceeaşi pentru toate clădirile care cândva erau gări, halte sau puncte de oprire şi prin intermediul cărora se derula traficul feroviar de marfă sau de persoane.

Inclusă pe lista monumentelor istorice în urmă cu opt ani, gara din Rădăuţi păstrează aproape intactă arhitectura specific austriacă, în ciuda celor 123 de ani care au trecut peste ea.

Din păcate, ceea ce s-a menţinut mai bine de un secol ar putea să dispară în doar câţiva ani. Şansele ca situaţia să revină la normal sunt minime. Licitaţiile organizate la Bursa Română de Mărfuri pentru închirierea liniei Dorneşti - Putna au avut de fiecare dată acelaşi rezultat: zero oferte. În lipsa unor trenuri care să circule pe acest tronson, activitatea feroviară îşi vede apusul, iar odată cu falimentul căii ferate se va ajunge şi la distrugerea clădirilor, acolo unde această „operă” încă nu a fost deja desăvârşită.

 

În lipsa trenurilor, angajaţii Gării Rădăuţi au fost trimişi acasă

În urmă cu jumătate de an, în luna februarie, prin Gara Rădăuţi a trecut ultima cursă regulată de tren. Era vorba de acel tren Suceava – Putna şi retur, cu care generaţii întregi de oameni au făcut naveta pentru a studia, pentru a face comerţ, pentru a-şi rezolva probleme administrative sau judiciare la Rădăuţi.

Mai marii din CFR l-au considerat piatră de moară la gâtul companiei, iar pentru a reduce cheltuielile au luat decizia de a suprima acest tren. Aşa se face că gara din Rădăuţi s-a transformat într-un obiect de decor pentru oraş, o clădire frumoasă, dar aproape inutilă. Cum era şi firesc, în lipsa trenurilor au plecat acasă şi angajaţii de la calea ferată.

În momentul de faţă, în Gara de la Rădăuţi mai este o casieră, un impiegat şi un poliţist de la Transporturi Feroviare.

Chiar dacă prin această gară nu a mai trecut nici un tren de jumătate de an, casa de bilete funcţionează. Aici se vând bilete pentru trenurile care pleacă din Dorneşti sau Suceava şi la care rădăuţenii pot ajunge doar cu maşinile personale sau cu vreun alt mijloc de transport.

Programul acestei „agenţii CFR” este zilnic, între orele 7.30-15.30.

 

Cine păzeşte gara monument istoric din Rădăuţi?

În afara casierei de serviciu, prin gara din Rădăuţi aproape că bătea vântul. Doar câte un client rătăcit venea să-şi cumpere bilet pentru o călătorie spre litoral. Până şi câinii vagabonzi se feresc de acest spaţiu. În lipsa unor activităţi, şansele de a primi ceva de mâncare sunt nule, aşa încât îşi caută de lucru prin alte locuri cu vad mai bun.

Biroul poliţistului de la Transporturi Feroviare pare locuit în comparaţie cu celelalte birouri prin care se vede cu ochiul liber că nu a mai trecut nimeni de o bună bucată de timp. Singurul poliţist care lucrează aici e plecat pe undeva. Nu se ştie pe unde. Până la urmă are şi el dreptul la viaţă personală, că doar nu l-a legat cineva de macaz.

Paza clădirii monument istoric este o chestiune relativă. Pe timp de zi se presupune că sunt doi oameni: casiera de serviciu şi poliţistul. Pe timp de noapte apare şi fostul impiegat de mişcare, devenit mai nou paznic, precum şi poliţistul care locuieşte chiar în gară.

Mult prea puţin pentru a-i împiedica pe hoţi să-şi facă treaba fără prea multă greutate. Cu ocazia ultimei activităţi, dacă mişcarea unui motor de la Rădăuţi la Putna pe data de 15 august poate fi considerată un eveniment, s-a constatat că lipsesc două motoare care acţionează macazurile de la linii. Rezultatul: o pagubă de un miliard de lei vechi.

Iar acesta pare doar începutul sfârşitului. Cu mâna goală, depăşiţi numeric şi tehnic, oamenii care trebuie să asigure paza gării din Rădăuţi vor sfârşi prin a se declara învinşi.

 

Inaugurată în noiembrie 1889

Gara din Rădăuţi a fost inaugurată pe 17 noiembrie 1889, conectând astfel locuitorii din această zonă cu linia Cernăuţi - Suceava, dată în folosinţă în 1869. Joncţiunea dintre cele două tronsoane de cale ferată se făcea la Dorneşti, locul unde acum se opresc toate trenurile care vin de la Suceava sau Iaşi. Ultimele modernizări ale Gării Rădăuţi s-au finalizat în 2001, iar trei ani mai târziu aceasta a fost trecută pe lista monumentelor istorice.

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Gara Rădăuţi, omorâtă cu bună ştiinţă de conducerea CFR.
 Vizualizări articol: 3530 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 5.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
 | Nota curentă: 5.0 din 7 voturi
Gara Rădăuţi, omorâtă cu bună ştiinţă de conducerea CFR5.057

Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


1.   Pamflet trimis de
(21 aug 2012, 16:19:54
Acesta este rezultatul corect al modului de gandire al poporului roman.

Cand circulau trenuri pe aici cei mai multi romani, smecheri nu luau bilet si mergeau cu nasu, nasul se imbogatea, iar romanii ziceau> ,,castigam si noi castiga si nasul".

Iar CFR0ul marea pretul biletului pentru calatorul corect pt a-si acoperi costurile.Iar calatorul cinstit mergea inghesuit pt ca numarul de vagoane scadea deoarece,nevanzand bilete, in acte trenul aparea ca merge gol.

Scumpindu-se biletul di degradandu-se conditiile, romanul cinstit a renuntat la tren si si-a luat masina cu care circula.

Si au ramas sa mearga cu trenul doar romanii asmecheri. Dar ei neplatind bilet, trenul aparea ca merge gol, deci logic a fost suspendat.

ACESTA E UNUL DIN MULTELE EXEMPLE DE GANDIRE TIPIC ROMANEASCA...
1.1  RE: Pamflet trimis de
(22 aug 2012, 11:06:52
ai dreptate aici.asa e romanul.din pacate asa a si fost invatat.in momentul in care nu ai ,furi,nu? altfel nu se explica paradoxul in care traim : sa avem salarii si pensii mai mici decat cheltuielile!!! insa inchiderea acestei linii cat si a multor altele este datorata lipsei acute a locurilor de munca.omul doar nu se apuca de mers cu trenul doar de dragul de a vedea interiorul infect al acestuia.si,ca sa mai demonstram o data ca noi suntem buricul pamantului si ca aici e "tara unde totul se poate", am ajuns sa avem transportul feroviar mai scump decat cel rutier.invers trendului international.pacat!!!!
asta e doar o farama din marele dezastru in care ne-au adus toata clica asta de hoti semianalfabeti,semidocti si plini de tupeu mizer ce s-au perindat pe la conducere.persoanele cu iq-ul peste medie nu au loc in conducere:dauneaza grav sanatatii partidului.cat de curand, oamenii ceva mai inteligenti vor fi considerati paria in societate. persona non grata !!
2.   CONFIRMARE trimis de
(21 aug 2012, 18:00:28
NICOLAICIUC E LIBER-ISI DUCE ,,PROGRAMUL" LA CAPAT!!!
INTREBATI PE MONICA MACOVEI DACA NU-I ASA!!!

Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Alte titluri din Local

Ştiri video

Ultima oră: naţional - internaţional

Alte articole

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Cum considerați că ar trebui aleși primarii și presedinții de Consilii Județene?

Un tur de scrutin
Două tururi de scrutin
Nu știu / Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei