Peste 10.000 de vizitatori plătitori au vizionat şi au luat parte la spectacolele oferite, în perioada 16-19 august, în Cetatea de Scaun a Sucevei şi în Muzeul Satului Bucovinean, în cadrul Festivalului de Artă Medievală „Ştefan cel Mare”, ediţia a VI-a. Potrivit directorului Muzeului Bucovinei, Emil Ursu, numai la spectacolele de dimineaţă organizate pentru cei mici au fost prezenţi, în fiecare dintre cele patru zile ale festivalului, cel puţin câte 150 de copii. De mare succes s-au dovedit a fi şi momentele muzicale desfăşurate în Muzeul Satului Bucovinean, precum şi spectacolele cu cai şi focuri. Pentru a răsplăti interesul arătat de suceveni şi oaspeţii lor pentru ceea ce s-a petrecut în aceste zile între zidurile Cetăţii de Scaun, cavalerii medievali le-au oferit în fiecare după-amiază drept bonus câte un spectacol-surpriză.
Mediatizarea în Botoşani, Iaşi şi Neamţ a adus, conform lui Ursu, un număr mare de vizitatori din aceste judeţe, precum şi din Republica Moldova. „Festivalul de Artă Medievală este un eveniment adresat publicului larg, cu momente pentru toate vârstele şi pentru toate gusturile. Suntem foarte mulţumiţi că ne-am atins obiectivul propus, de 10.000 de vizitatori, până acum”, a declarat directorul Ursu, cu două ore înainte de închiderea oficială a festivalului. El a mai precizat că un mare număr de vizitatori s-au arătat extrem de interesaţi şi de lucrările de restaurare a Cetăţii de Scaun: „restaurarea în sine este un adevărat spectacol”.
Succesul de care se bucură Festivalul de Artă Medievală an de an este pentru Suceava cel mai bun exemplu de mixaj artă-istorie-spectacol digerabil pentru marele public.
Dacă în prima zi a festivalului, maestrul Ion Caramitru, împreună cu clarinetistul Aurelian Octav Popa, solist al Filarmonicii „George Enescu” Bucureşti, au dialogat într-un mod inedit, completându-se reciproc: actorul recitând selecţiuni din manuscrisele de poezie, proză şi filosofie ale marelui poet Mihai Eminescu, muzicianul intervenind în spectacol cu intermezzo-uri din muzică clasică şi contemporană de J.S. Bach, Purcell, Marcian Negrea, în zilele de vineri, sâmbătă şi duminică programul festivalului medieval a fost foarte diversificat, pentru toate gusturile, cu surprize dintre cele mai neaşteptate.
Lupte între cavalerii cetăţii
Vineri lupele încrâncenate dintre păgâni şi creştini au fost atracţia zilei, iar sâmbătă lupta arcaşilor a fost foarte spectaculoasă, aceştia reuşind să intre în cetate, în urma unei confruntări neregizate. Toate aceste acţiuni „în forţă”, însă controlate, care nu s-au lăsat cu victime, au fost realizate de cavalerii aflaţi între zidurile Cetăţii de Scaun a Sucevei, oameni instruiţi, aparţinând grupurilor Ordinul Cavalerilor Argotici, Ordinul Cavalerilor de Hunedoara (turnir cavaleresc), Cavalerii Cetăţii Bârsei, Paladinii de Terra Medie Sibiu etc. Publicul a putut admira, atinge ori fotografia diferite arme vechi în atelierele de luptă (Asociaţia Gladius Dei) şi în sala de arme (Străjerii Coroanei) amenajate în interiorul cetăţii.
Muzică şi dansuri medievale
O prezenţă nouă, o surpriză plăcută la această ediţie a Festivalului Medieval de la Suceava a fost grupul Lupus Dacus Arad, care a încântat publicul, atât cu piesele proprii, de inspiraţie medievală, cât şi cu cântece medievale din întreaga Europă. Artiştii trupei Lupus Dacus au venit cu instrumente unice în România, precum percuţii medievale, schalmeiuri sau cimpoaie medievale.
O impresie deosebită a făcut şi Grupul de muzică veche „Truverii”, care a interpretat pe scena amenajată în Muzeul Satului Bucovinean cântece medievale din diverse perioade şi mai multe ţări ale Europei. Membrii „Truverii” au transmis publicului bucuria muzicii de odinioară, din perioada renascentistă, promovând instrumentele vechi.
Sonete şi sunete deosebite au fost „emise” în cetate şi de Trupa Arleking – Teatrul din Giurgiu.
Cei mici s-au întâlnit cu „Dănilă Prepeleac” şi au aplaudat piesa „Punguţa cu doi bani”, în interpretarea actorilor de la Teatrul pentru copii şi tineret „Vasilache” din Botoşani.
Concertele susţinute de No’Mads şi Odyssey, momentul coregrafic – dans ţigănesc, prezentat de artişti ai Ansamblului „Ciprian Porumbescu”, Coco Fachirul, show-ul cu cai din Şanţul de apărare al Cetăţii Sucevei (Vali Vasilescu Production), dar şi Garda de Sighişoara, Garda de Bistriţa, Străjerii Coroanei Braşov, Şoimii de Argint Oradea (spectacol interactiv cu publicul), toate au atras mii de oameni între zidurile cetăţii, dar şi în Muzeul Satului Bucovinean.
Spectacol cu foc... „apoteotic”
Alte atracţii ale festivalului din acest an, la care, atât sâmbătă cât şi duminică, au luat parte mii de spectatori, au fost spectacolul pirotehnic pregătit de Asociaţia Gladius Dei – Sine Missione, dar şi spectacolul prezentat de Trupa Hypnosis din Braşov, care s-a jucat cu focul la propriu şi a oferit un moment pirotehnic spectaculos, „apoteotic”, după cum a declarat Emil Ursu, directorul Muzeului Bucovinei. Trupa Hypnosis este formată din 11 membri şi a oferit publicului un spectacol cu foc extrem de variat, care a cuprins jonglerii cu foc, cu o gama largă de echipamente, poiuri, evantaie etc.
Pe parcursul spectacolului cu flăcări, după ce s-a lăsat întunericul în Cetate, suspansul, chiar frica i-au cuprins pe micii spectatori, care foarte repede au fost liniştiţi de părinţi, de cei care-i însoţeau, pentru a se bucura de focul controlat, în „dansuri macabre”. Aseară, Hypnosis a transformat povestea „Arderea vrăjitoarei” într-un spectacol periculos şi fierbinte, care a tăiat respiraţia publicului venit special pentru spectacolul cu foc.
O pereche din Suceava a câştigat concursul „Noaptea supravieţuitorilor în Cetate”
Sâmbătă noapte, după ceasurile 23:00, în Cetatea de Scaun a debutat concursul „Noaptea supravieţuitorilor”, concurs cu tradiţie la Festivalul de Artă Medievală de la Suceava, la care au lut parte nouă perechi de cavaleri şi domniţe. Câştigătorii din acest an au fost doi suceveni, perechea Carmen Fediuc şi Ionuţ Drăghici, care s-au descurcat cel mai bine la probele impuse de organizatori, probe care nu au fost tocmai uşoare: cât de rapid poţi alerga cu picioarele înfăşurate într-un sac de cânepă, cât de bun eşti la tras cu arcul la ţintă, în baloţi de paie. Distractive, dar şi dificile, au fost şi probele trasul de funie (probă eliminatorie), gastronomie - gătitul fără ustensile, mimă, dar şi dansul medieval. Distracţia a fost de ambele părţi: participanţi şi public, cu toţii trăind câteva ore, sub cerul înstelat, pe armoniile muzicii medievale şi ale dansului medieval.
La proba de mimă, una dintre cele mai grele din concurs, concurenţii au trebuit să ghicească numele unor personaje istorice ce au influenţat Moldova. Domniţele au mimat, iar cavalerii au fost obligaţi să descopere personajul istoric. Premiul cel mare a fost o replică a sabiei domnitorului Ştefan cel Mare, aceasta fiind înmânată de directorul Muzeului Bucovinei, Emil Ursu, câştigătorilor concursului, Carmen Fediuc şi Ionuţ Drăghici, care an de an s-au înscris la „Noaptea Supravieţuitorilor” din Cetatea de Scaun a Sucevei.
(20 aug 2012, 11:09:55
Şi umplem gospodăreşte spaţiul rămas … cu vorbe
Încălzirea globală ne scoate din izmene
Muncim (cu vorbe ) …din vorbe aruncăm şi bombe
Totu-i o pălăvrăgeală să umplem “timpu’ de lucru”
Avem subiecte (de discutat) nu cauze(de rezolvat)
Când suntem solicitaţi SĂ FACEM spunem:vin acu’ !
Dar imediat ce-am terminat de vorbit ..am şi uitat
Mai facem şi fapte ! Oooo (am uitat) .. pupăm moaşte !
Şi-nsoţim pupatul cu vorbe mari : Doamne-ajută !
Io zic (preventiv) să n-aşteptăm “sfântul” a se naşte
Să-i pupăm oasele ..cât încă-i la măsa-n burtă !!!
Mintea ne e umbrită de vorbe,de inimă,de conjunctură
Ne mixăm “activităţile” cu bărfe, “sfaturi” , şi bere
Cel ce FACE e mereu acuzat (dovedit,uneori) că fură
Se simte vreun progres?Hahaha,nici măcar o adiere